(مسأله 1580): بعد از مرگ انسان، مى شود براى نماز و عبادتهاى دیگر او که در زندگى بجا نیاورده، دیگرى را اجیر کنند یعنى به او مزد دهند که آنها را بجا آورد. و اگر کسى بدون مزد هم آنها را انجام دهد صحیح است.
(مسأله 1581): انسان مى تواند براى بعضى از کارهاى مستحبى مثل زیارت قبر پیغمبر و امامان ((علیهم السلام)) از طرف زندگان اجیر شود، و نیز مى تواند کارهاى مستحبى را انجام دهد، و ثواب آن را براى مردگان یا زندگان هدیه نماید.
(مسأله 1582): کسى که براى نماز قضاى میّت اجیر شده، باید یا مجتهد باشد یا مسائل نماز را از روى تقلید صحیح بداند. یا آنکه عمل باحتیاط کند در صورتى که موارد احتیاط را کاملاً بداند.
(مسأله 1583): اجیر باید موقع نیت، میت را معین نماید و لازم نیست اسم او را بداند، پس اگر نیت کند از طرف کسى نماز مى خوانم که براى او اجیر شده ام کافیست.
(مسأله 1584): اجیر باید عمل را بقصد آنچه در ذمه میت است بجا آورد و اگر عملى را انجام دهد و ثواب آن را براى او هدیه کند کافى نیست.
(مسأله 1585): باید کسى را اجیر کنند، که اطمینان داشته باشند عمل را انجام مى دهد.
(مسأله 1586): کسى را که براى نمازهاى میت اجیر کرده اند، اگر بفهمند که عمل را بجا نیاورده یا باطل انجام داده، باید دوباره اجیر بگیرند.
(مسأله 1587): هر گاه شک کند که اجیر عمل را انجام داده یا نه، همین که مورد اطمینان باشد و بگوید انجام داده ام کافى است. و همچنین اگر شک کند که عمل او صحیح بوده یا نه، بنا بر صحت آن بگذارد.
(مسأله 1588): کسى که عذرى دارد مثلاً با تیمّم یا نشسته نماز مى خواند نمى شود براى نمازهاى میت اجیر کرد، اگر چه نماز میت هم همانطور قضا شده باشد.
(مسأله 1589): مرد براى زن و زن براى مرد، مى تواند اجیر شود و در بلند خواندن و آهسته خواندن نماز، اجیر بتکلیف خود عمل نماید.
(مسأله 1590): در قضاى نمازهاى میت ترتیب واجب نیست، مگر در نمازهاى که اداء آنها ترتیب دارد، مثل نماز ظهر و عصر و یا مغرب و عشاء از یک روز، چنانچه سابقاً گذشت.
(مسأله 1591): اگر با اجیر شرط کند که عمل را بطور مخصوصى انجام دهد، باید همانطور بجا آورد و اگر با او شرط نکند، باید در آن عمل بتکلیف خود رفتار نماید، و احتیاط مستحب آنست که از وظیفه خودش و میت هر کدام که باحتیاط نزدیکتر است، به آن عمل کند مثلاً اگر وظیفه میت گفتن سه مرتبه تسبیحات اربعه بوده و تکلیف او یک مرتبه است، سه مرتبه بگوید.
(مسأله 1592): اگر با اجیر شرط نکنند که نماز را با چه مقدار از مستحبات آن بخواند، باید مقدارى از مستحبات نماز را که معمول است بجا آورد.
(مسأله 1593): اگر انسان چند نفر را براى نماز قضاى اجیر کند بنا بر آنچه در مسأله “1589” گفته شد لازم نیست براى هر کدام آنها وقتى معین کند.
(مسأله 1594): اگر کسى اجیر شود که مثلاً در مدت یکسال نمازهاى میت را بخواند و پیش از تمام شدن سال بمیرد، باید براى نمازهائى که مى دانند بجا نیاورده، دیگرى را اجیر نمایند، و اگر احتمال مى دهند که بجا نیاورده، بنا بر احتیاط واجب نیز اجیر بگیرند.
(مسأله 1595): کسى را که براى نمازهاى میت اجیر کرده اند، اگر پیش از تمام کردن نمازها بمیرد و اجرت همه آنها را گرفته باشد، چنانچه شرط کرده باشند که تمام نمازها را خودش بخواند، اگر قادر بر عمل بوده اجاره صحیح و اجاره کننده مى تواند، اجرة المثل باقیمانده را بگیرد، یا آنکه اجاره را فسخ نموده و اجرة المثل مقدارى را که بجا آورده کسر و مابقى را بگیرد، و اگر قادر نبوده اجاره نسبت به ما بعد فوت اجیر باطل است و مى تواند اجرة المُسمّى اى باقیمانده را گرفته یا آنکه اجاره مقدار گذشته را
فسخ نموده و اجرة المثل او را بدهد، و اگر شرط نکرده باشند که خودش بخواند باید ورثه اش از مال او کسى را اجیر بگیرند اما اگر مال نداشته باشد به ورثه او چیزى واجب نیست.
(مسأله 1596): اگر اجیر پیش از تمام کردن نمازهاى میت بمیرد و خود هم نماز قضا داشته باشد، بعد از عمل بدستورى که در مسأله قبلى ذکر شد یعنى باید اول از مال او نمازهاى را که از جهت اجاره بذمه اش بوده اداء کند اگر چیزى از مال او زیاد آمد، در صورتى که وصیت کرده باشد و ورثه اجازه بدهند، براى تمام نمازهاى او اجیر بگیرند، و اگر اجازه ندهند ثلث آن را به مصرف نماز برسانند.