فرو بردن تمام سر به طور يك دفعه يا تدريجى در آب، بنابر احتياط واجب روزه را باطل مىكند. اگرنصف سر را يك دفعه و نصف ديگر آن را دفعه ديگر در آب فرو برد روزه باطل نمىشود. اگر سر خود رابا شيشه و مانند آن مثل غواصها بپوشاند و در آب فرو رود بازهم روزه باطل نمىشود.
(مسأله 1005) بنابراحتياط واجب آب مضاف حكم آب مطلق را دارد.
(مسأله 1006) اگر روزه دار عمداً غسل ارتماسى نمايد، چنانچه فراموش كرده باشد كه روزه دارد، روزه وغسلش صحيح است و چنانچه متوجه باشد كه روزه است اگر در ماه رمضان باشد، بنابراحتياط روزه و غسلش باطل است و اگر در قضاى روزه رمضان باشد، چنانچه بعد از ظهر غسل ارتماسى كند، بنابراحتياط لزومى غسل و روزهاش باطل است و اگر واجب معين غير از روزه ماه رمضان باشد، بنابراحتياط واجب روزه به نيت غسل ارتماسى باطل مىشود ولى ظاهراً غسل صحيح است اگرچه سزاوار نيست احتياط ترك شود و اگر روزه واجب معين نباشد يا روزه مستحبى باشد، غسل صحيح ولى روزه بنابراحتياط باطل است.
(مسأله 1007) اگر روزه دار سهواً يا بدون اختيار در آب بيفتد و تمام سرش زير آب فرو رود يا او رابر اين كار مجبور كنند، مثلًا دست و پاى او را بگيرند و در آب بيندازند، در هر دو صورت روزهاش باطل نمى شود، و اگر او را تهديد به قتل و مانند آن بكنند و مكلف در پى تهديد خود را در آب بياندازد، روزهاش بنابراحتياط باطل مىشود امّا گناهكار نيست. اگر براى نجات كسى كه غرق مىشود ناچار شودسر را در آب فرو برد، اين كار جايز است ولى روزهاش بنابراحتياط باطل مىشود.
(مسأله 1008) اگر خود را زير دوش آب يا ناودان و مانند اينها بشويد، اگرچه آب تمام سرش را فراگيرد، چنانچه فروبردن سر زير آب صدق نكند مانعى ندارد، ولى اگر سر يا تمام بدن را زير نهرى كه ازبالا به پايين جريان دارد فرو برد، روزهاش بنابراحتياط باطل مىشود.