(مسأله 2557): زنى که عقد دائمى شده احتیاط در آن است که بدون اجازه شوهر براى کارهاى جزئى نیز از خانه بیرون نرود هر چند با حق شوهر منافات نداشته باشد و باید خود را براى هر لذتى که او مى خواهد تسلیم نماید و بدون عذر شرعى از نزدیکى کردن او جلوگیرى نکند، و تهیه غذا و لباس و منزل زن مادامى که بدون عذر از منزل او بیرون نرفته بر شوهر واجب است و اگر تهیه نکند چه توانائى داشته باشد یا نداشته باشد مدیون زن است.
(مسأله 2558): اگر زن در کارهائى که در مسأله پیش گفته شد اطاعت شوهر را نکند حق همخوابى ندارد و گناهکار است و حق غذا و لباس و منزل نیز ندارد. و اما مهر او بدون اشکال از بین نمى رود.
(مسأله 2559): مرد حق ندارد زن خود را به خدمت خانه مجبور کند.
(مسأله 2560): مخارج سفر زن اگر بیشتر از مخارج وطن باشد با شوهر نیست ولى اگر شوهر مایل باشد که زن را سفر ببرد، باید خرج سفر او را بدهد و یا اینکه زن مریض باشد و معالجه آن احتیاج به سفر داشته باشد باید شوهر، مخارج سفرش را بدهد.
(مسأله 2561): زنى که خرج او بر عهده شوهر است و شوهر خرج او را نمى دهد بنا بر احتیاط با اجازه حاکم شرع مى تواند خرجى خود را بدون اجازه شوهر از مال او بردارد، و اگر ممکن نیست چنانچه ناچار باشد که معاش خود را تهیه کند در موقعى که مشغول تهیه معاش است اطاعت شوهر
بر او واجب نیست. و نقفه او دین بذمّه شوهر، مى ماند.
(مسأله 2562): اگر دختر پدرش را در تعیین مهر وکیل بگیرد و پدر مهر دخترش را، مثلاً صد هزار تومان قرار دهد، و داماد قبول کند، مى تواند دختر مقدارى از آن را براى پدر هبه کند و آن حرام نیست.
(مسأله 2563): مرد اگر دو زن داشته باشد و نزد، یکى از آنها یک شب بماند، واجب است، نزد دیگرى نیز یک شب در ضمن چهار شب بماند، و در غیر این صورت ماندن نزد زن واجب نیست، بلى لازم است او را به طور کلى متارکه ننماید و احوط اینست که مرد در هر چهار شب، یک شب نزد زن دائمى خود بماند.
(مسأله 2564): شوهر نمى تواند بیش از چهار ماه با عیال دائمى جوان خود نزدیکى را ترک کند، ولى این حکم در زن پیر مطابق احتیاط است.
(مسأله 2565): هر چیزى که زن و شوهر به آن راضى شوند مهر واقع مى شود. اگر چه تعلیم یک سوره قرآن باشد. ولى چیز حرام را مثل شراب و خنزیر نمى شود مهر قرار داد، و اگر چیزى حرام را مهر قرار دهد، عقد صحیح
است و مهر باطل و اگر نزدیکى نموده باشد، مى تواند زن مهر یکى از زنهاى
را که مثل او هست از شوهر بگیرد.
(مسأله 2566): اگر در عقد دائمى مهر را معین نکنند عقد صحیح است و چنانچه مرد با زن نزدیکى کند، باید مهر او را مطابق مهر زنهائى که مثل او هستند بدهد و اما در متعه چنانچه مهر را معین نکنند عقد باطل مى شود.
(مسأله 2567): اگر موقع خواندن عقد دائمى براى دادن مهر مدت معین نکرده باشند، زن مى تواند پیش از گرفتن مهر از نزدیکى کردن شوهر جلوگیرى کند، چه شوهر توانائى دادن مهر را داشته باشد چه نداشته باشد. ولى اگر پیش از گرفتن مهر، به نزدیکى راضى شود و شوهر با او نزدیکى کند، دیگر نمى تواند بدون عذر شرعى از نزدیکى شوهر جلوگیرى نماید.
(مسأله 2568): آنچه در بعضى بلاد، مرسوم است که مالى را از داماد بعنوان شیربها یا بعنوان دیگرى مى گیرند و به داماد مى گویند تا فلان مبلغ را ندهى کار شما را راه نمى اندازم، حرام است و به منزله دختر فروشى است.