قيادت، عبارت است از اينكه مردان را با زنان براى زنا، ومردان را با مردان براى لواط، وزنان را بازنان براى مساحقه بهم برساند.
(مسأله 3143) قيادت با شهادت دو مرد عادل، ثابت مىگردد، ولى با شهادت يك مرد ودو زن وباشهادت زنها بطور جداگانه ثابت نمىشود. نظر مشهور اين است كه قيادت به يك مرتبه اقرار ثابت نمىشود، بلكه بايد دوبار اقرار كند امّا اظهر اين است كه قيادت به يك مرتبه اقرار ثابت مىشود.
(مسأله 3144) اگر قوّاد مرد باشد، نظر مشهور اين است كه
…
حدّ زنا- يعنى هفتاد و پنج تازيانه- به او زده شده از شهر تبعيد مىگردد، امّا اين نظر از اشكال خالى نبوده بلكه ممنوع است مطلبى نيز كه به مشهور نسبت داده شده است كه سر شخص قوّاد را مىتراشند و او را در معرض ديد مردم قرار مىدهند اصلًا دليلى ندارد.
امّا اگر قوّاد زن باشد، نظر مشهور اين است كه به او تازيانه بزنند، بلكه در اين مورد ادّعاى عدم اختلاف [علماء] شده است. ولى اين حكم از اشكال خالى نيست بلكه ممنوع است. البته تبعيد، درمعرض ديد مردم قراردادن وتراشيدن سر در مورد زن جارى نيست.