آيا انتقال هر دو بيضه مردى، در حيات يا بعد از مرگ او، به مردى ديگر و پيوند آن جايز است؟ بر فرض انتقال و قطع نظر از حكم آن، آيا اين دو بيضه در امورى مثل طهارت و بارورى، به مرد دوم ملحق مى شود و عضو بدن او شمرده ميشود، مخصوصاً با توجه به گفته دكتران كه طفل، حامل صفات موروثى صاحب بيضه مى باشد؟ همچنين نسبت به تخمدان زن، در صورتى كه از زنى به زن ديگر انتقال داده شود، اعم از اين كه زن اول زنده باشد يا مرده، حكم آن چيست؟
جواب:
اصلى اين عمل در ذات خود اشكالى ندارد؛ زيرا بيضتين از اعضاى رييسى بدن نيست تا انتقال هر دو يا يكى از آن دو موجب زشت شدن اندام يا چهره شود. اما از آنجا كه اين عمل مستلزم كشف عورت و نگاه كردن به آن ميشود، از اين جهت جايز نيست. اما بعد از انتقال، هر دو بيضه، جزء بدن شخصى دوم (كسى كه به او پيوند زده شده) مى شود و در حكم بيضتين اصلى او است. لذا در صورت توليد نسل يا بارورى توسط اين بيضتين، طفل از شخص دوم است. انتقال بيضتين از بدن ميّت جايز نيست؛ زيرا علاوه بر حرمت نگاه كردن به عورت، تصرف در بدن ميت حرام است. حكم انتقال تخمدان از زن نيز همين حكم را دارد.