مسأله 585- بعد از غسل، واجب است میّت را حنوط کنند1، یعنی به پیشانی و کف دستها و سر زانوها و سر دو انگشت بزرگ پاهای او کافور بمالند2. و مستحبّ است به سر بینی میّت هم کافور بمالند3 و باید کافور ساییده4 و تازه باشد و اگر به واسطه کهنه بودن عطر او از بین رفته باشد کافی نیست5.
1- جوادی آملی: پس از غسل، واجب است ميّت را با حنوط پاک و حلال تحنيط كنند…
2- گلپایگانی، صافی: و بنابراحتیاط واجب در این چند موضع مقداری کافور هم بگذارند…
وحید: و بنابراحتیاط مستحبّ مقداری کافور هم بر این مواضع بگذارند…
مکارم: و احتیاط آن است مقداری از کافور روی این اعضاء بگذارند و باید کافور پاک و مباح و تازه باشد، به طوری که عطر معمولی خود را حفظ کند.
سیستانی: کافور بزنند به طوری که مقداری از کافور در آنها باقی بماند، هر چند به غیر مالیدن باشد…
3- سیستانی: کافور بزنند…
4- اراکی، سیستانی: و پاک و مباح (غیر غصبی)…
5- گلپایگانی، صافی: بنابراحتیاط کافی نیست.
سیستانی: همچنین کافور باید پاک باشد حتی ـ بنا بر احتیاط واجب ـ اگر باعث نجس شدن بدن میت هم نشود.
امام خامنه ای رساله آموزشی ص ۱۱۳. واجب است میت را پس از غسل، حنوط کنند یعنی به پیشانی و کف دستها و سر زانوها و سر دو انگشت بزرگ پاهای او، کافور بمالند به طوری که مقداری کافور بر اثر آن در محلهای مزبور بماند.
رساله آموزشی ص ۱۱۳. کافور باید ساییده و تازه باشد به طوری که میت را معطر کند و اگر به واسطهی کهنه بودن، عطر آن رفته باشد کافی نیست.
مسأله 586- در حنوط میّت، مراعات ترتیب بین اعضای سجود لازم نیست اگر چه مستحبّ1 است اول کافور را به پیشانی میّت بمالند.
1- فاضل: احتیاط مستحبّ…
*****
اراکی: مسأله 581- در حنوط میّت باید اول کافور را به پیشانی میّت بمالند ولی در جاهی دیگر، ترتیب لازم نیست.
خوئی، گلپایگانی، تبریزی، صافی، 592، وحید: 591، سیستانی: 574، نوری: 587، مظاهری: 484، بهجت: 506، سبحانی: 503- احتیاط واجب* آن است که اول کافور را به پیشانی میّت بمالند ولی در جاهای دیگر، ترتیب لازم نیست*.
* بهجت، سیستانی، وحید، سبحانی: احتیاط مستحبّ… * نوری، مظاهری: مستحبّ…
*سیستانی: ترتیب معتبر نیست.
زنجانی: مسأله 677- مراعات ترتیب در حنوط لازم نیست، ولی احتیاط مستحبّ آن است که اول کافور را به پیشانی میّت بمالند.
مکارم: مسأله 553 – احتیاط آن است که اول کافور را به پیشانی میّت بمالند، بعد به اعضا دیگر؛ و این کار قبل از کفن کردن، یا در اثنای آن باشد، نه بعد از آن.
مسأله 587- بهتر آن است که میّت را پیش از کفن کردن حنوط نمایند اگر چه در بین کفن کردن و بعد از آن هم مانعی ندارد.
این مسأله در رساله آیت الله سبحانی نیست.
مکارم: رجوع کنید به ذیل مسأله 586.
*****
وحید: مسأله 592 – مخیّرند که میّت را پیش از کفن کردن یا در بین کفن کردن و یا بعد از آن حنوط نمایند.
مسأله 588- کسی که برای حج احرام بسته است، اگر پیش از تمام کردن سعی بین صفا و مروه بمیرد، حنوط کردن او جایز نیست و نیز اگر در احرام عمره پیش از آن که موی خود را کوتاه کند بمیرد نباید او را حنوط کنند.
*****
خوئی، تبریزی594، سیستانی576، زنجانی679، وحید 593: مسأله- کسی که برای حج یا عمره احرام بسته است اگر بمیرد حنوط کردن او جایز نیست.* مگر اینکه در احرام حجّ بعد از تمام کردن سعی بمیرد.
*سیستانی: مگر در دو صورتی که در مسأله[553] گذشت.
*زنجانی: مگر اینکه در احرام حج بعد از حلق یا تقصیر و سعی بین صفا و مروه، یا در عمره مفرده پس از حلق یا تقصیر بمیرد.
*وحید: ولی اگر دراحرام حجّ بعد از تمام کردن سعی بمیرد حنوط کردن او واجب نیست.
اراکی: مسأله 583- کسی که برای حج یا عمره احرام بسته است، اگر پیش از تمام کردن نماز طواف و سعی بین صفا و مروه بمیرد، حنوط کردن او جایز نیست.
گلپایگانی: مسأله 594- کسی که برای حج یا عمره احرام بسته است، اگر پیش از تمام کردن طواف بمیرد حنوط کردن او جایز نیست.
صافی: مسأله 594- کسی که برای حج یا عمره احرام بسته است، اگر پیش از تقصیر در احرام عمره و پیش از انجام سعی در احرام بمیرد حنوط کردن او جایز نیست.
مکارم: مسأله 554 – کسی که برای حج یا عمره احرام بسته است، اگراز دنیا برود، حنوط و هیچ بوی خوش دیگری برای او جایز نیست.
جوادی آملی: مسأله 615- كسی كه برای حج يا عمره احرام بسته است، اگر پيش از بيرون آمدن از احرام بميرد، تحنيط او جايز نيست.
امام خامنه ای رساله آموزشی ص ۱۱۳. حنوط کسی که برای حج احرام بسته و قبل از اتمام سعی بین صفا و مروه، فوت کرده است، جایز نیست. همچنین اگر در احرام عمره، پیش از آن که موی خود را کوتاه کند بمیرد، نباید او را حنوط کنند.
مسأله 589- زنی که1 شوهر او مرده و هنوز عده اش تمام نشده2 اگر چه حرام است خود را خوشبو کند، ولی چنانچه بمیرد حنوط او واجب است.
1- سیستانی: معتکف و زنی که…
2- وحید: چنانچه بمیرد حنوط کردن او واجب است.
مسأله590- مکروه است میّت را با مشک و عنبر و عود و عطرهای دیگر خوشبو کنند یا برای حنوط اینها را با کافور مخلوط نمایند1.
1- اراکی: بلکه احتیاط مستحبّ، ترک آن است.
*****
خوئی، گلپایگانی، صافی، تبریزی596، زنجانی 681، وحید 595، سیستانی: 578، مکارم 556، فاضل: 584- احتیاط واجب. آن است که میّت را با مشک و عنبر و عود و عطرهای دیگر خوشبو نکنند و نیز اینها را با کافور هم مخلوط ننمایند.
. گلپایگانی، سیستانی، صافی: احتیاط مستحبّ…
. مکارم، زنجانی: احتیاط…
مسأله 591- مستحبّ است قدری تربت1 حضرت سید الشهداء علیه السلام با کافور مخلوط کنند ولی باید از آن کافور به جاهایی که بی احترامی می شود نرسانند و نیز باید تربت به قدری زیاد نباشد، که وقتی با کافور مخلوط شد آن را کافور نگویند.
1- سیستانی: تربت قبر…
*****
مکارم: مسأله 558 – شایسته است قدری تربت حضرت سید الشهداء عليه السلام را با کافور مخلوط کنند، اما به قدری زیاد نباشد که آن را کافور نگویند .
مسأله 592- اگر کافور به اندازه غسل و حنوط نباشد بنابر احتیاط واجب غسل را مقدم دارند و اگر برای هفت عضو نرسد بنابر احتیاط واجب پیشانی را مقدم دارند1.
1- اراکی، بهجت، مکارم، سبحانی: اگر برای هفت عضو نرسد پیشانی را مقدم دارند.
*****
گلپایگانی، خوئی، تبریزی، صافی، سیستانی، زنجانی، وحید597: مسأله- اگر کافور پیدا نشود یا فقط به اندازه غسل باشد، حنوط لازم نیست و چنانچه از غسل زیاد بیاید ولی به همه هفت عضو نرسد بايد . اول به پیشانی و اگر زیاد آمد به جاهای دیگر بمالند.
. خوئی، تبریزی، زنجانی: بنابر احتیاط…
. سیستانی، وحید: بنابرا حتیاط مستحبّ…
فاضل، مظاهری: مسأله- اگر کافور به اندازه غسل و حنوط نباشد باید غسل را مقدم دارند و اگر برای هفت عضو نرسد پیشانی را مقدم دارند.
مسأله 593- مستحبّ است دو چوب تر و تازه در قبر1 همراه میّت بگذارند2.
1- بهجت: در کفن …
2- اراکی: و بهتر است که هر کدام به طول یک ذراع باشد.
مکارم: خواه داخل کفن باشد یا بیرون آن.
بهجت: یکی را در ترقوَه طرف چپ بین پیراهن و لنگ و یکی را در ترقوه راست به بدن میّت برسانند