سؤال(920) : بر اساس حکم و قانون کشور سوئد، از همسرم جدا شدم. آیا این از نظر شرع و قانون اسلام پذیرفته است یا انجام تشریفات مجدد اداری در ایران هم الزامی است؟
جواب : در طلاق شرعی دو امر لازم است: اول این که شوهر به اختیار خود و با رضایت، همسرش را طلاق دهد. دوم این که حضور دو نفر شاهد عادل مرد لازم میباشد. در غیر این صورت، طلاق باطل است. چنانچه طلاق به صورت شرعی اجرا شود، زن و مرد از یکدیگر جدا میشوند.
سؤال(923) : دختری شیعی با مردی سنی ازدواج کرد و سه سال پیش آن مرد، این زن را طلاق داد و از هم دیگر جدا شدند و زن در خانه مادرش زندگی میکند. دیگر آن که زن به مرد دسترسی ندارد و طلاق به رسم اهل سنت اجرا شده است. آیا این طلاق درست است و زن میتواند با شخص دیگری ازدواج کند؟
جواب : بله، زن در فرض سؤال میتواند با شخص دیگری ازدواج کند.
سؤال(925) : دختری تحصیل کرده در کشور استرالیا زندگی میکند، به اصرار پدرش ازدواج با پسری از کشور افغانستان را میپذیرد. بعد از عقد، دختر متوجه میشود که این پسر هیچ سنخیتی با او ندارد. اکنون نزدیک به دو سال است که برای این دختر، هیچ گونه خرجی نداده است و دختر هم رضایت به این ازدواج ندارد. تکلیف چیست؟ آیا میتواند براساس رأی دادگاه های استرالیا طلاق بگیرد؟
جواب : در فرض سؤال، اگر زن شوهرش را نمی خواهد و در عین حال شوهر وظیفه شرعی خود را انجام میدهد، در این صورت زن به هر صورت که ممکن است شوهر را به طلاق دادن راضی نماید. اما اگر شوهر به وظیفه اش عمل نمی کند، در این صورت زن میتواند مشکلش را به حاکم شرع یا وکیلش شرح دهد تا بر حسب حکم شرعی عمل شود.
سؤال(933) : آیا طلاقی که توسط قاضی اهل سنت جاری شود، قابل استناد است؟
جواب : در صورتی که اصل طلاق با روش شرعی که در رساله ذکر شده اجرا شود، باید مطمئن شد که طلاق در حضور دو نفر عادل جاری شده است.
سؤال(766) : آیا مرد مسلمان میتواند با دختر غیر مسلمانی که بعد از ازدواج قصد اسلام آوردن دارد، ازدواج کند؟
جواب : اگر زن کافر باشد، ازدواج تنها بعد از اختیار دین اسلام ممکن می شود، هم چنین اگر زن از اهل کتاب باشد (مسیحی یا یهودی) ازدواج با او قبل از اختیار دین اسلام اشکالی ندارد.
سؤال(767) : آیا ازدواج با پسران و دختران اهل سنت حرام است؟
جواب : در صورتی که بدانند مذهبشان حفظ میشود، حرام نیست.
سؤال(770) : آیا نکاح معاطاتی کفایت میکند یا نیازی به خواندن عقد وجود دارد؟
جواب : باید در عقد نکاح، صیغه آن خوانده شود و عقد معاطاتی کفایت نمی کند. اگر عقد معاطاتی در سابق بین شان جاری شده است، فعلاً میتوانند با اجرای صیغه، عقد شرعی آن نکاح را تصحیح نمایند.
سؤال(774) : آیا مرد میتواند بدون اجازه همسر ازدواج (دائم یا موقت) مجدد کند؟
جواب : بله، میتواند.
سؤال(780) : دو جوان به تازگی با یکدیگر نامزد کرده اند ولی به خاطر فاصله دو کشور هنوز عقد نکاح شان خوانده نشده است. آن دو از طریق تلفن و ایمیل با یکدیگر حرف میزنند تا با هم خوب آشنا شوند. با توجه به این که در زمان صحبت کردن، احساس شهوانی به انسان راه پیدا میکند، آیا آن ها اجازه دارند که با هم از مسائل جنسی سخن به میان آورند؟
جواب : جایز نیست.
سؤال(781) : دختر و پسری که در دو کشور مختلف زندگی میکنند و قصد ازدواج دارند، آیا در حالی که هنوز عقد یا نامزد نشده اند، میتوانند از طریق اینترنت بدن هم دیگر را ببینند؟
جواب : جایز نیست.
سؤال(785) : من با یکی از دختران فامیل ارتباط عاطفی داشتم و رابطه مان برای ازدواج آغاز شد اما موقعیت مناسبی برای ازدواج هنوز پیش نیامده است. از عذاب وجدان گناهی که در ارتباط با هم داشتیم، سخت پشیمانیم و توبه کردیم. هنوزهم شدیداً به هم علاقه داریم و میخواهیم با هم ازدواج کنیم. آیا با داشتن رابطه ای که قبلاً داشتیم مشکلی در ازدواج و زندگی مشترک مان پیش خواهد آمد؟
جواب : آن رابطه نامشروع تان موجب حرمت نمی شود و میتوانید در آینده ازدواج کنید.
سؤال(786) : آیا مرد میبایست نسبت به نگه داشتن عده تجسس کند؟
جواب : خیر، تکلیفی ندارد.
سؤال(787) : مدتی است با دختری از آشنایان نامزد کرده ام و قرار است با یکدیگر ازدواج کنیم، ولی تا کنون عقد ازدواج شرعی بین ما جاری نشده است. آیا دست دادن، بوسیدن و ارتباطات به این شکل در حالی که پدر و مادر دختر از نامزدی و ازدواج ما و هم چنین ارتباطات ما به نحوی که ذکر شد اطلاع و رضایت کامل دارند، اشکالی دارد؟
جواب : این اعمال و این شکل ارتباطات پیش از عقد ازدواج حرام است و شما میبایست پیش از آن با رضایت پدر دختر عقد نکاح را اجرا نمائید.
سؤال(792) : در بعضی فرقه های اهل سنت، اجازه پدر برای ازدواج دائم برای دختر لازم نیست. با این فرض، آیا یک پسر شیعه میتواند بدون رضایت پدر دختر با او ازدواج نماید؟ آیا این ازدواج صحیح است؟
جواب : خیر، صحیح نیست.
سؤال(797) : اگر عقد موقت، بدون اجازه پدر یا جد پدری صورت بگیرد، حکمش چیست؟
جواب : اگر دختر مسلمان باشد، عقد باطل است. هم چنین اگر دختر از اهل کتاب باشد و در دین آن ها اجازه پدر یا جد پدری شرط باشد، عقد باطل است.
سؤال(798) : آیا اذن پدر دختر در ازدواج موقت با دختران اهل کتاب شرط است؟
جواب : اگر در دین آن ها اذن پدر یا جد پدری شرط باشد، لازم میشود.
سؤال(801) : فردی شیعه قصد ازدواج موقت با دختری از اهل تسنن را دارد ولی به دلیل شیعه بودنش، پدر و پدربزرگ دختر اجازه نمی دهند. با توجه به این که اهل سنت در ازدواج دائم اجازه را شرط نمی دانند، آیا در این صورت گرفتن اجازه از ایشان لازم است؟
جواب : در فرض سؤال، اجازه پدر یا پدربزرگ در عقد دختر باکره لازم است و عقد بدون اجازه آن ها باطل میباشد و در این جهت فرقی بین عقد دائم و موقت وجود ندارد.
سؤال(803) : با توجه به این که امروزه باکره بودن دختران در ممالک غیر مسلمان موضوعیت ندارد و اکثر دختران در اثر ارتباطات گسترده ای که عرف جامعه آن ها قبول کرده است بکارت خود را از دست داده اند و حتی والدین آن ها نیز آگاه و راضی به این گونه روابط هستند، آیا باز رضایت ولی دختران در صحت متعه (ازدواج موقت) اهل کتاب شرط است؟
جواب : اگر بکارت توسط دخول از بین رفته باشد، رضایت ولی امر اعتبار ندارد وگرنه چنان چه در دین دختر اذن پدر شرط باشد، جلب رضایت او لازم است.
سؤال(806) : دختری ٢٧ ساله هستم كه ٣ سال است به تنهایی و کاملا مستقل در خارج از كشور مشغول تحصیل در مقطع دکترا هستم و پدرم مخارجم را تامین میکند. متاسفانه ایشان به مسائل دینی چون تقلید، نماز، روزه، حجاب، عقد ازدواج و غیره اعتقادی ندارند. در این بین تصمیم گرفته ام با یکی از هم کلاسی هایم عقد موقتی ببندم تا رفت و آمدمان از نظر شرعی دچار اشکال نشود. با توجه به این که مطلع كردن پدرم از اين موضوع هيچ فايده ای برای من ندارد و ما نیز به هيچ عنوان قصد انجام دادن روابط زناشویی را نداریم، آیا نیازی به اجازه پدرم برای خواندن صيغه عقد موقت با اين آقا دارم؟
جواب : عقد نکاح موقت که به شرط عدم دخول باشد، بدون اذن ولی امر بنا بر احتیاط واجب جایز نیست ولی شما میتوانید در این مسئله خاص به مجتهد دیگری که جایز میداند مراجعه کنید.
سؤال(807) : اینجانب در اروپا زندگی میكنم و قصد ازدواج موقت با خانمی مسيحی دارم. آيا اذن پدر در ازدواج موقت با دختران اهل كتاب، چنان چه خود آن ها در دين خود اذن پدر را شرط نمىدانند، لازم است؟
جواب : در فرض سؤال، اذن پدر لازم نیست.
سؤال(833) : مدتی است شرکت ما تعداد زیادی از دوستان مان را برای مأموریت به یکی از کشورهای غربی میفرستد. من متوجه شدم که تعدادی از همکارانم با خانم های آن کشور روابط نزدیکی داشته اند و ابراز میدارند که از نظر دین اسلام در این مورد مشکلی نیست. با توجه به این که آن ها مسیحی یا لائیک هستند، میخواهم بدانم آیا نظر ایشان درست است؟ راه شرعی آن چیست؟ آن هم ارتباط نزدیک با افرادی که حتی شاید زبان شما را هم نفهمند که بخواهید مثلاً صیغه ای جاری کنید تا آن ها جواب دهند.
جواب : زنا در شریعت مقدس اسلام حرام است، هم چنین ازدواج با خانمی از غیر اهل کتاب حرام میباشد. بله، اگر آن زن از اهل کتاب (مسیحی – یهودی) باشد، بعد از احراز این مسئله که آن زن شوهر ندارد، نکاحش جایز است. در این مسئله فرقی بین عقد دائم و موقت وجود ندارد و در صورت ناتوانی از اجرای صیغهی عقد نکاح به زبان عربی، ترجمه آن نیز کفایت میکند.
سؤال(835) : من در یک کشور غربی زندگی میکنم و شرایط ازدواج برایم فراهم نیست. خیلی زیر فشار شهوت و در معرض گناه قرار دارم. آیا میتوانم زنان فاحشه خارجی را که شغل شان این است، به صیغه خود در بیاورم؟
جواب : ازدواج با آن ها ولو موقت بدون این که از افعال قبلی شان توبه نمایند و دست بکشند، جایز نیست.
سؤال(836) : آیا در متعه کردن (ازدواج موقت) اهل کتاب همانند زنان مسلمان سپری شدن ایام عده باید رعایت شود؟
جواب : بله، باید رعایت شود.
سؤال(842) : آیا میتوان با دختران اهل کتاب بدون رضایت پدرشان عقد موقت کرد؟
جواب : اگر در دین آن ها رضایت پدر شرط نباشد، مانعی ندارد.
سؤال(848) : دختر و پسری با هم ازدواج کردند و صیغه عقد نکاح را هم خواندند ولی قبل از رفتن به خانه شوهر، دختر خواستار طلاق شد و آن دو طلاق عدالتی گرفتند (یعنی در محکمه حکومت پاکستان طلاق گرفتند). امّا در محکمه های حکومت، صیغه طلاق جاری نمی شود. ۳ یا ۴ سال بعد از طلاق حکومتی، آن دختر با شخص دیگری ازدواج میکند و نکاح شرعی و حکومتی میخوانند و با این که مرد دوم میدانسته طلاق شرعی (یعنی صیغه طلاق) بین آن دختر و شوهر سابقش جاری نشده است، ولی با این تصور که در حضور جمع دختر را طلاق میدهد و سپس به عقد خودش در میآورد، سپس با او ازدواج کرده و از او بچه دار شده است. از این رو نکاح شخص دوم و طلاقش از نیابت شوهر اول و اولادش چه حکمی دارند؟
جواب : این مسئله دو صورت دارد: الف) شوهر اول این مرد را در انجام طلاق وکیل نگرفته باشد، در این صورت طلاق اوّل در مفروض سؤال باطل است، لذا ازدواج دوم او باطل است و در صورتی که مرد دوم میدانسته که این دختر در عقد شوهر اوّلش است، موجب حرمت ابدی بر آن خانم میشود. اگر نمی دانسته که این دختر در عقد شوهر اوّلش است، به مجرد عقد بر او حرام ابدی نمی شود ولی اگر بعد از عقد دخول کرده است، حرام ابدی میشود. ب) اگر واقعاً شوهر اول، این مرد را در انجام طلاق وکیل گرفته طلاق صحیح است و عقد ازدواج نیز طبعاً بدون اشکال است.
سؤال(849) : من و یک دختر خانم صیغه محرمیت یک ساله بین خودمان خواندیم، حالا این خانم به من خبر داده که خواستگار برایش آمده و به عقد دائم آن پسر درآمده و رابطه ما قطع شده است. آیا عقد دائم این دختر و پسر صحیح است؟ من و این دختر شرعاً چه وظیفه ای داریم؟
جواب : این مسئله دو حالت دارد: الف) اگر دختر خانم باکره بوده و در هنگام عقد اول شرط عدم دخول را نکرده یا عقد محرمیت بدون اذن پدر یا جد پدری واقع شده باشد، اصل عقد اول باطل است و میتواند بدون هیچ مانعی با شخص دوم ازدواج نماید. ب) اما اگر یکی از این دو (پدر یا جد پدری) در وقت عقد محرمیت در قید حیات نبوده اند، در این صورت شما باقی مدت را ببخشید و اگر دخول واقع نشده است، عده ندارد و اگر در عقد نخست دخول واقع شده است، باید عده بگیرد (دو حیض یا 45 روز) و بعد از انقضای عده میتواند عقد ازدواج را با شخص دوم جاری کند. این راه حل در حالی است که شخص دوم با دختر خانم همبستر نشده باشد وگر نه مرد دوّم و دختر به یکدیگر حرام ابدی میشوند.
سؤال(851) : دختر شیعه با رضایت پدر به شرط عدم تغییر مذهب شیعه به عقد مرد سنی مذهب در آمده است ولی بعد از عقد، دختر تغییر مذهب داده و از شیعی به سنی تغییر کرده است. پدر دختر با مخالفت دختر را به خانه برگردانده اما پسر با دختر فرار کرده است. حکم عقد و حکم محرمیت دختر و پسر و رابطه آن ها چیست؟
جواب : عقد باطل نمی شود و آن ها بر نکاح خود باقی هستند.
سؤال(855) : آیا ازدواج پسر شیعه با دختر از اهل سنت يا دختر شیعه با پسر از اهل سنت جايز است؟
جواب : ازدواج در فرض سؤال جایز است.