س۸۰:  ازدواج زن مسلمان با مرد بهایی چه صورت دارد؟

ج: ازدواج با فرقة ضالّة بهائیه باطل است.

س۸۱: آیا حقوق بازنشستگی افراد اداری مانند ماترک آنها بعد از فوتشان بین تمام ورثه تقسیم می‌شود یا نه چون طبق قانون دولتی به بعضی از ورّاث داده نمی‌شود؟

ج: اگر از حقوق زمان خدمت کم شده و در وقت بازنشستگی پرداخت می‌شود جزء تَرکه است و به تمام ورثه میرسد و اگر از طرف خود اداره پرداخت می‌شود به هرکس بدهند به او اختصاص دارد.

س۸۲: ماهیهایی که طبخ شدهاند و بسته‌بندی شده‌اند و از بلاد کفر می‌آورند محکوم به حلّیت هستند یا خیر؟

ج: اگر معلوم نباشد که آیا از قِسم ماهی حلال است و زنده از آب گرفته شده و در خارجِ آب مرده است یا نه محکوم به حرمت است و با احراز این که زنده از آب گرفته شده و در بیرون آب مرده است، محکوم به حلّیت است ولو آنکه نداند که از قِسم حلال است یا از قِسم حرام.

س۸۳: تراشیدن صورت با تیغ یا با ماشینی که مثل تیغ از ته میتراشد چه صورت دارد؟

ج:  احتیاط واجب در ترک آن است.

س ۸۴ – در زورخانهها مرسوم است موقع ورزش افراد ضرب میزنند. آیا این کار جایز است یا خیر؟ و همچنین طبل و موزیک که در ارتش میزنند جایز است یا خیر؟

ج: اگر به‌نحو مناسب با مجالس لهو و لعب باشد جایز نیست.

س۸۵: اطاعت پدر و مادر تا چه حدّ بر فرزند لازم است و آیا اجداد و جدّات هم حکم پدر و مادر را دارند؟

ج: در اموری که انجام آن موجب ناراحتی آنها است، از حیث شفقتِ پدر و مادری اطاعت شود و فرقی بین پدر و مادر و اجداد نیست.

س ۸۶ – استخدام مسلمانها در مؤسسات کلیمی‌ها در صورتی که بدانند به اسرائیل کمک می‌نمایند جایز است یا نه و هرگاه ندانند کمک میکنند به‌طور روزمزد استخدام چطور است؟

ج: استخدام جایز نیست. و حقوق یا اجرت آنها حرام است، و در مورد شک هم در این مؤسسات وارد نشوند.

س۸۷: بازی کردن با آلات قمار در صورتی که قصد برد و باخت در کار نباشد و فقط صِرف بازی کردن است چه صورت دارد؟

ج: جایز نیست.

س۸۸: معمول است بعد از نمازها اول به حضرت اباعبداللّه «علیه‌السلام» بعد به حضرت رضا «علیه‌السلام» و سپس به حضرت ولیعصر «ارواحنا له الفداء» سلام میکنند. آیا به این کیفیت دستور رسیده یا نه، و به نظر شریف شما رجحانی دارد اگر دستوری نرسیده باشد؟

ج: سلام به ائمّه هُدی «علیهم‌السلام» مستحبّ است و کیفیّت مزبوره به قصد رجا مانع ندارد.

س۸۹: اگر از روی میل جنسی به غیر زوجة خود نگاه کند و بداند که به حرام نمی‌افتد باز هم حرام است یا مثلاً نظر به حیوانات یا مجسمه و یا حجم بدن از روی پوشش؟

ج – نظر به ریبه[۱] حرام است.

س۹۰: اگر پیوند غصبی را به درخت خود زد، نموّ آن و میوهاش مال کی است؟

ج: مال صاحب پیوند است نه صاحب درخت.

س۹۱: یهود و نصارا و مجوس که در ممالک اسلامی میباشند و به شرائط ذمه عمل نمی‌کنند و اصلاً ذمه در بین نیست جز همین که در شهرهای اسلامی میباشند آیا همین مقدار اسباب مصونیت مال و عِرض و دَم آنان می‌باشد؟

ج: بلی همین مقدار موجب مصونیت است.

س۹۲: فرزندانی که قبل از بلوغ شاگردی میکنند و مزدشان بیش از خرجشان است آیا پدرانشان باید مقدار بیشتر را حفظ کنند و بعد از بلوغ تحویلشان دهند یا نه؟

ج: واجب است حفظ و ردّ در حال بلوغ.

س۹۳: زنی که میخواهد به تحصیل خود ادامه دهد که بعدها شغلی انتخاب کند (البته شغل حلال) ولی فعلاً ادامه تحصیل ملازم با این است که با مرد نامحرم روبرو شود مثلاً در دانشگاه نزد مرد درس بخواند یا این که با مردها در یک کلاس باشد، همچو تحصیلی جایز است یا خیر؟

ج: ادامة تحصیل در رشتههای حلال اشکال ندارد ولیکن تستّر از اجانب و خودداری از اختلاط با آنها لازم است و اگر ادامه تحصیل مستلزم اختلاط با اجانب باشد و مفاسد دینی و اخلاقی در بر داشته باشد ترک کند.

س۹۴: دختر و پسرهای امروزه که در مدارس و دبیرستانها و دانشگاهها و مؤسسات با هم معاشر هستند و برای محرمیت، صیغه برای خودشان یا پدر و فرزندانشان قصد دارند جاری کنند که این معاشرتها حرام نباشد، چون حضرتعالی اذن پدر را در باکره احتیاط واجب میفرمایید و در این موارد چه بسا هست که پدرها راضی نمیشوند و یا آنکه نمی‌شود اذن گرفت، اجازه میفرمایید که این احتیاط ترک شود و بدون اذن ولیّ صیغه جاری گردد یا خیر؟ و دیگر آنکه بعضی موارد هست که پسر و دختر به‌هم علاقه دارند و تحصیل اذن از پدر به‌واسطة شرم و حیا و موانع دیگر مشکل است آیا ترک این احتیاط در این صورت جایز است یا خیر؟

ج: اذن پدر ساقط نمی‌شود بلکه اخیراً اذن پدر را شرط میدانم به حسب فتوا.

س۹۵: آیا اموالی که مرتدّ بعد از ارتداد تحصیل کرده جایز است نقل و انتقال و معامله با او؟ و آیا اولاد او هم مثل سایر فرق مرتدّ ملّی[۲] حساب میشوند و معامله با او جایز است یا خیر؟

ج: اموالی که بعد از ارتداد تحصیل کرده محکوم به ملک اوست و اولاد او قبل از ارتداد به حکم مسلمان است مگر آنکه بعد از بلوغ اظهار کفر کند که در این صورت حکم مرتدّ دارد و اولادِ بعد از ارتداد حکم سایر کفّار را دارد و حکم مرتدّ را ندارد.


[۱] – نظر به ریبه همان نظر از روی شهوت است.

[۲] – کسی که از پدر و مادر غیر مسلمان متولد شده است ولی خودش پس از اظهار کفر مسلمان شده است و مجدداً کافر شده است.