(مسأله 238) اگر زن شك كند كه استحاضه او قليله است يا متوسطه، بنابراقرب واجب است كه وارسى كند واگرممكن نباشد، بايداحتياط كند اين گونه كه غسل كند بعد وضو بگيرد سپس نمازبخواند. اگر شك كند كه متوسطه است يا كثيره واجب است كه وارسى كند والّا احتياط كند، مثلًا اگرقبل ازنماز صبح مستحاضه شود ونداند متوسطه است يا كثيره، در اين صورت اگر استحاضه متوسطه باشد، بايد غسل كند و وضو بگيرد، و اگر استحاضه كثيره باشد، بايد فقط غسل نمايد و وضو واجب نيست وبايد نماز را يك بار با وضو ويك بار با غسل تكرار كند.

(مسأله 239) زنى كه استحاضه او قليله است در صورتى كه پنبه آلوده شده باشد، بايد آن را عوض كند و موضع را اگر نجس شده بشويد وبراى هر نماز واجب يك وضو بگيرد، اما براى اجزاى فراموش شده ونماز احتياط وضو لازم نيست واحتياطاً براى نمازهاى مستحبى وضو بگيرد.

(مسأله 240) زنى كه استحاضه او متوسطه است، بايد پنبه را عوض كند وظاهر موضع را چنان‌چه نجس شود بشويد و يك غسل بجا آورد، وبراى هر نماز يك وضو بگيرد واقرب اين كه وضو بعد ازغسل باشد. اگر زنى قبل از نماز صبح استحاضه متوسطه بشود، بايد غسل كند و وضو براى نماز صبح بگيرد و اگر براى نماز صبح غسل نكرد، بايد براى نماز ظهر وعصر يك غسل نمايد ونماز صبح را قضا كند. همچنين اگر قبل از نماز ظهر وعصر يا نماز مغرب وعشا استحاضه متوسطه بشود، بايدبراى آن‌ها غسل كرده وضو بگيرد و چنان‌چه استحاضه متوسطه در روز بعد نيز ادامه پيدا كند بايد قبل از نماز صبح غسل كرده وضو بگيرد، چه روز قبل صبح يا ظهر يا مغرب غسل كرده وچه نكرده باشد.

(مسأله 241) زنى كه استحاضه او كثيره است بايد پنبه را عوض كند وظاهر موضع را بشويد ويك غسل براى نماز صبح، يكى براى نماز ظهر وعصر ويكى براى نماز مغرب وعشا- در صورتى كه آن هارا باهم بخواند- انجام دهد. بنابراقرب اين غسل‌ها براى نمازهاى مستحبى كفايت نمى‌كند و اگر زن مستحاضه براى نمازهاى مستحبى غسل مستقل نمايد محل اشكال است اگرچه احتياط بهتر است.

(مسأله 242) اگر بعد از نماز صبح استحاضه كثيره شود، بايد يك غسل براى ظهر وعصر ويكى براى مغرب وعشا- در صورتى كه آن‌ها را جمع كند- انجام دهد و اگر بعد از نماز عصر استحاضه شود، بايد براى مغرب وعشا يك غسل كند و اگر قبل از نماز عصر يا عشا استحاضه شود، بايد براى آن غسل نمايد.

(مسأله 243) اگرمستحاضه پيش ازوضو ياغسل پاك شود واجب است كه آنها را انجام دهد، و اگر در بين آنها يا در بين نماز يا بعد از فراغ از آنها پاك شود درصورتى كه وقت تنگ نباشد، دوباره وضو بگيردياغسل كند ونمازرا اعاده نمايد.

(مسأله 244) اگر مستحاضه بداند كه مدتى خون قطع مى‌شود بطورى كه با طهارت مى‌تواند نماز رابخواند، بايد صبر كند تا در آن زمان نماز بخواند و اگر قبل ازآن وقت نمازبخواند اگرچه با وضوياغسل باشد باطل است. اگر آن مدتى كه طاهر است اول وقت باشد وعمداً نماز را تأخير بيندازد گناه كرده است وبايد بعداز عمل به وظيفه نماز را بجا آورد، ولى اگر ازروى فراموشى تأخير بيندازد گناهى مرتكب نشده است. اگر زن اين فرصت را نمى‌داند و طهارت و نماز را بجا آورد سپس خون، براى مدتى قطع گردد اگر بتوان در آن مدت طهارت و نماز را بجاآورد، بايد طهارت ونماز را دوباره اعاده كند.

(مسأله 245) اگر خون استحاضه بطور كلى قطع شد وطهارت را انجام داد، واجب نيست كه‌ نماز رافوراً بخواند، بلكه حكمش حكم زن پاك است كه مى‌تواند نماز را به تأخير اندازد.

(مسأله 246) اگر زنى كه استحاضه كثيره دارد به خاطر عذر يا عمداً مستحاضه كثيره بين دو نمازظهر وعصر يا مغرب وعشا جمع نكند، بايد براى نماز بعدى دوباره غسل كند.

(مسأله 247) اگر استحاضه قليله به متوسطه يا كثيره بدل شود يا متوسطه كثيره گردد. اولًا: اعاده نمازهاى قبل لازم نيست. ثانياً: چنان‌چه قبل از انجام دادن تكليف باشد، بايد طبق آخرين حالت وظيفه خود را انجام دهد. ثالثاً: چنان‌چه بعد از شروع در انجام دادن وظيفه باشد، بايد بر طبق آخرين حالت تكليف را اعاده كند. همچنين اگر در بين نماز تغييرى صورت بگيرد، بايد عمل بالا را انجام دهدونماز را اعاده نمايد بلكه واجب است كه نماز را دوباره بخواند حتى اگر از متوسطه به كثيره منتقل شودچنان‌چه متوسطه محتاج به غسل باشد وآن را بجا آورده است، پس اگر متوسطه براى نماز صبح غسل كند سپس در بين نماز كثيره شود، بايد غسل را اعاده كند و چنان‌چه وقت تنگ باشد، تيمم كند ونمازبخواند و اگر وقت براى آن هم تنگ باشد، بايد بنابراحتياط واجب نماز را ادامه دهد سپس قضاكند.

(مسأله 248) اگر استحاضه زن از مرتبه‌اى به مرتبه پايين‌تر تغيير كند، چند حالت دارد:

اول: اگر استحاضه كثيره قبل از طهارت و هنگام نماز ظهر وعصر قليله شود، در اين حالت بايدغسل استحاضه كثيره را براى نماز بجا آورد، نيز واجب است وضوبگيرد.

دوم: اگر استحاضه كثيره در بين طهارت يا نماز قليله شود، غسل باطل نمى‌شود وبايد آن راادامه دهد ولى چنان‌چه در نماز باشد، نماز باطل مى‌شود.

سوم: اگر استحاضه كثيره زن قبل از طهارت ونماز متوسطه شود، بايد دو غسل يكى براى كثيره و ديگرى با وضو براى متوسطه بجا آورد.

چهارم: اگر استحاضه كثيره هنگام طهارت متوسطه شود، غسل را ادامه دهد وآن را تمام نمايدويك غسل ديگرى به همراه وضو براى استحاضه متوسطه بجا آورد، ولى چنان‌چه هنگام نماز باشد، نمازش باطل مى‌شود.

(مسأله 249) مستحاضه بعد از وضو وغسل بايد نماز را تأخير نيندازد، ولى گفتن اذان واقامه ودعاهاى وارده وآنچه كه لازمه نماز است مثل رفتن به نمازخانه وآماده كردن سجاده وغيره اشكال ندارد. همچنين مى‌تواند مستحبات نماز را مثل قنوت بجاى آورد و چنان‌چه سهل انگارى‌ نمايد ونماز را به تأخير اندازد، بايد طهارت را اعاده ومبادرت به نماز نمايد.

(مسأله 250) اگر مستحاضه كثيره غسلهاى صبح وظهر وعصر بلكه غسل شب گذشته را- بنابراحتياط- انجام ندهد، روزه آن روز باطل است، ولى در متوسطه وقليله چنان‌چه به وظيفه خودعمل نكند اشكالى ندارد. اگر مستحاضه كثيره يا متوسطه غسل نمود، شوهر مى‌تواند با او نزديكى كندو بدون غسل نمى‌تواند نزديكى كند، زن مستحاضه مى‌تواند فقط در هنگام نماز قرآن را مس نمايد، وظاهراً بدون غسل و وضو، مطلقاً مى‌تواند وارد مساجد شود وآيات سجده واجبه رابخواند.

(مسأله 251) اگر خون استحاضه زن جريان داشته باشد، بعد از غسل بايد از بيرون آمدن آن با پنبه وپارچه جلوگيرى كند و چنان‌چه كوتاهى كند وبدن نجس شود نمازش باطل است، ولى اعاده غسل لازم نيست مگر آن كه نماز را تأخير انداخته باشد.

دانلود احكام استحاضه – آیت الله فیاض (مد ظله العالی)

لینک کوتاه: https://porsan.org/?p=501