مسأله 84): آب مضاف که معنى آن در مسأله (51) گفته شد، چیزى نجس را پاک نمى کند و وضو و غسل هم با آن باطل است.
(مسأله 85): آب مضاف هر قدر زیاد باشد، اگر ذره اى نجاست به آن برسد نجس مى شود ولى چنانچه با فشار روى چیز نجس بریزد، مقدارى که به چیز نجس رسیده نجس است و مقدارى که نرسیده است پاک مى باشد، مثلاً اگر گلاب را از گلاب دان روى دست نجس بریزند آنچه به دست رسیده
نجس و آنچه به دست نرسیده پاک است.
(مسأله 86): اگر آب مضاف نجس طورى با آب کُر یا جارى مخلوط شود، که دیگر آب مضاف به آن نگویند پاک مى شود.
(مسأله 87): آبى که مطلق بوده و معلوم نیست که بحدّ مضاف شدن رسیده یا نه، مثل آب مطلق است، یعنى چیز نجس را پاک مى کند، و وضو و غسل هم با آن صحیح است. و آبى که مضاف بوده و معلوم نیست مطلق شده یا نه مثل مضاف است، یعنى چیز نجس را پاک نمى کند، و وضو و غسل هم با آن باطل است.
(مسأله 88): آبى که معلوم نیست مطلق است یا مضاف، و معلوم نیست که قبلاً مطلق یا مضاف بوده نجاست را پاک نمى کند، و وضو و غسل هم با آن باطل است. و چنانچه نجاستى به آن برسد نجس نمى شود اگر به اندازه کُر یا بیشتر باشد.
(مسأله 89): آبى که عین نجاست مثل خون و بول به آن برسد و بو یا رنگ یا مزه آن را تغییر دهد، اگر چه کُر یا جارى باشد نجس مى شود ولى اگر بو یا رنگ یا مزه آب، بواسطه نجاستى که بیرون آن است عوض شود، مثلاً مردارى که پهلوى آبست بوى آن را تغییر دهد نجس نمى شود.
(مسأله 90): آبى که عین نجاست مثل خون و بول در آن ریخته و بو یا رنگ یا مزه آن را تغییر داده، چنانچه به کُر یا جارى متصل شود، یا باران بر آن ببارد یا باد، باران را در آن بریزد، یا آب باران از ناودان هنگام باریدن در آن جارى شود در تمام این صور چنانچه تغییر آن از بین برود پاک مى شود ولى
بنا بر احتیاط مستحب باید آب باران یا کُر یا جارى با آن مخلوط گردد.
(مسأله 91): اگر چیز نجسى را در کُر یا جارى تطهیر نمایند در شستنى که با آن پاک مى گردد آبى که بعد از بیرون آوردن از آن مى ریزد پاک است.
(مسأله 92): آبى که پاک بوده و معلوم نیست نجس شده یا نه پاک است، و آبى که نجس بوده و معلوم نیست پاک شده یا نه نجس است.
(مسأله 93): نیم خورده سگ و خوک و کافر غیر کتابى نجس و خوردن آن حرام است. و اما کتابى، مثل یهود و نصارى اقوى طهارت آن است و احوط اجتناب است و نیم خورده حیوانات حرام گوشت پاک، و
خوردن آن مکروه است ولى نیم خورده مؤمن و گربه مکروه نیست.