غسل جنایت:

۱. اسباب جنابت

  انسان به یکی از دو چیز جنب می شود:
۱. دخول و آمیزش جنسی به مقدار ختنه­ گاه (به هر نحو که باشد، با حلال یا با حرام، منی بیرون بیاید یا نیاید بالغ باشد یا نباشد).
۲. بیرون آمدن منی (چه در خواب و چه در بیداری، چه عمداً و چه بی‌‌اختیار).

توجه

  • رطوبت خارج شده از مرد، اگر همراه با شهوت، جَستن و سست شدن بدن باشد، حکم منی را دارد، و اگر علایم سه‌گانه یا یکی از آنها وجود نداشته باشد و یا شک در آن باشد حکم منی را ندارد، مگر این که از راه دیگری یقین کند که منی است.

  • رطوبت خارج شده از مردی که سالم است، اگر همراه با شهوت، جَستن و سست شدن بدن باشد، حکم منی را دارد، و اگر علایم سه‌گانه یا یکی از آنها وجود نداشته باشد و یا شک در آن باشد حکم منی را ندارد، مگر این که از راه دیگری یقین کند که منی است.

    -مایعی که زن در هنگام اوج لذت جنسی می‌بیند حکم منی را دارد و باید غسل نماید، و اگر شک کند که به این مرحله رسیده یا نه و یا شک در خروج مایع داشته باشد غسل واجب نیست.

    -رسیدن منی به داخل رحم بدون دخول، سبب جنابت زن نمی‌شود.

    -با تحقق دخول ولو به مقدار حشفه‌ (ختنه‌گاه)، غسل بر مرد و زن واجب است، هر چند منی خارج نشود و زن نیز به مرحله‌ اوج لذت نرسد.

    -هرگاه زنی پس از نزدیکی، در حالی که منی در رحم او باقی مانده است بلافاصله غسل کند و بعد از غسل، منی از رحم خارج شود غسلش صحیح است و منی خارج شده بعد از غسل نجس است، هر چند اگر منی مرد باشد باعث جنابت مجدد نمی‌شود.

    -بر زنان، پس از انجام معاینات داخلی با وسایل طبی تا زمانی که منی خارج نشود، غسل واجب نیست.

کارهایی که بر جنب حرام است:

۱. مس خط قرآن و نام مبارک خداوند متعال.

۲. ورود به مسجد الحرام و مسجد النبی (صلی الله علیه و آله)، هـر چند از یک در داخل و از در دیگر خارج شود.

۳. تـوقف در مساجـد دیگـر، ولی اگر از یک در وارد و بدون توقف از در دیگر خارج شود مانع ندارد.

۴. گذاشتن چیزی در مسجد.

۵. خواندن خصوص آیات سجده از سوره‌هایی که سجده‌ واجب دارند، ولی خواندن سایر آیات از این سوره‌ها اشکال ندارد.

توجه

– حرم امامان معصوم(ع) بنابر احتیاط حکم مسجد را دارد.

– ورود جنب به داخل حرم امامزادگان(ع) اشکالی ندارد.

– تکیه‌ها و حسینیه‌ها حکم مسجد را ندارند.

-منظور از آیات سجده: آیه‌ ۱۵ از سوره‌ ۳۲ (سجده) و آیه‌ ۳۷ از سوره‌ ۴۱ (فصلت) و آیه‌ ۶۲ از سوره‌ ۵۳ (نجم) و آیه‌ ۱۹ از سوره‌ ۹۶ (علق) می‌باشد که خواننده یا شنونده‌ آنها واجب است سجده کند.

احکام غسل جنابت

۱. در انجام تکلیف شرعی، حیا معنی ندارد. حیا، عذر شرعی برای ترک واجب (مثل غسل جنابت) نیست. به هر حال اگر غسل جنابت برای کسی امکان ندارد وظیفه‌ اش برای نماز و روزه، تیمم بدل از غسل است.

۲. کسی که معذور از انجام غسل است، مثل فردی که می‌داند اگر از طریق نزدیکی با همسرش خود را جنب کند آبی برای غسل کردن نمی‌یابد و یا وقت برای غسل و نماز ندارد جایز است با همسر خود نزدیکی کند به شرطی که قدرت بر تیمم داشته باشد، و در صورت جنابت و معذور بودن از انجام غسل، برای اعمال مشروط به طهارت، تیمم بدل از غسل جنابت می‌کند.

۳. کسی که بعد از خارج شدن منی غسل کرده، اگر پس از غسل، رطوبتی از او خارج شود که نداند منی است یا چیز دیگر، در صورتی که پیش از غسل و بعد از خروج منی، ادرار نکرده باشد، آن آب در حکم منی است و باید دوباره غسل کند.

۴. اگر در لباس خود لکه‌ ای ببیند که نمی‌داند منی است یا چیز دیگر، تا یقین نکرده که منی است و از خود اوست غسل بر او واجب نیست.

۵. کسی که غسل جنابت بر او واجب شده و آن ­را انجام داده است، نباید برای نماز وضو بگیرد و نماز و دیگر اعمالی را که باید با وضو انجام دهد می‌تواند با همین غسل انجام دهد.

۶. هرگاه بعد از غسل جنابت شک کند غسلش باطل شده است یا نه، لازم نیست برای نماز وضو بگیرد، ولی اگر بخواهد از باب احتیاط وضو بگیرد اشکالی ندارد.

۷. کسی که برای انجام غسل و نماز وقت ندارد و وظیفه ­اش تیمّم است، اگر به جای تیمّم، غسل کند، و غسل را به این نیت انجام دهد که از جنابت خارج شود – نه به نیت خصوص این نماز- غسل او صحیح است، اگر چه پس از غسل بفهمد که وقت برای نماز نداشته است.

دانلود احکام جنابت – آیت الله خامنه ای (مدظله العالی)

لینک کوتاه: https://porsan.org/?p=447