برگرفته از کتاب «احکام مهاجران»
سوال 39- اگر به منزل یا رستوران کفار برویم، خوردن و آشامیدن مواد خوراکی آنها چه حکمی دارد؟
جواب- اگر از قبیل میوه و سبزیجات و حبوبات و آجیل و خشکبار و مانند اینها باشد، تا زمانی که یقین یا اطمینان پیدا نکرده اید که کافر غیر اهل کتاب (غیر یهودی و مسیحی) به آن دست تر زده باشد، پاک و خوردن آن حلال است.
اگر غذای پخته و آماده باشد، چنانچه بدون گوشت باشد، تا زمانی که علم یا اطمنیان به نجاست آن پیدا نکرده اید، خوردن آن حلال است. و اگر غذایی باشد که گوشت دارد، خوردن آن غذا حرام است مگر این که بدانید از گوشتی استفاده شده که توسط مسلمانان ذبح شده است و اگر گوشت ماهی وبوده حکم آن در مساله بعد می آید.
نسبت به نوشیدنی ها هم اگر از قبیل شراب و نبیذ و فقاع و دیگر مواد مست کننده باشد، خوردن آن حرام است. و اگر غیر از اینها باشد تا زمانی که علم یا اطمینان یا حجت شرعیه به نحاست آن پیدا نکرده ایدنوشیدن آن حلال است.
سوال 40- خوردن گوشت ماهی و دیگر حیوانات دریایی در کشورهای غیر اسلامی چه حکمی دارد؟
جواب- خوردن گوشت ماهی پولک دار و میگو حلال است به شرط اینکه بدانید یا حجت شرعیه داشته باشید که آن حیوان در بیرون از آب یا در تور ماهیگیری مرده است. ولی لازم نیست صیاد آن مسملان باشد و خوردن گوشت حیواناتی مثل خرچنگ و صدف و هشت پا، حرام است.
سؤال ٤١ – وقتی مواد خوراکی مانند میوه یا خشکبار را از دست کافر می گیریم، آیا لازم است تحقیق کنیم یا از خود او بپرسیم که دست تر به آن زده است یا نه؟ جواب – جستجو و تحقیق در این گونه موضوعات لازم نیست. سؤال ٤٢ – بعضی از مواد خوراکی – مانند شیرینی و شکلات – را نمی دانیم از چه چیزی درست شده یا کافر دست تر به آن زده است یا نه وظیفه ما چیست؟
جواب – تا زمانی که علم یا اطمینان یا حجت شرعیه پیدا نکرده اید که آن خوراکی از مواد نجس یا موادی که خوردن آن به جهنی حرام است تشکیل شده خوردن آن حلال است.
سؤال ٤٣ – وقتی مواد خوراکی از دست کافر به ما می رسد آیا لازم است جستجو و بررسی کنیم که مواد تشکیل دهنده آن چیست؟
جواب – بررسی و تحقیق در این گونه موضوعات واجب نیست، ولی اگر علم یا اطمینان یا حجت شرعیه پیدا شد که مواد تشکیل دهنده آن حرام است، باید از آن خوراکی ها اجتناب نمایید.
سؤال ٤٤ – در بسیاری از رستورانهای کشورهای خارجی، مشروبات الکلی هم سرو میشود رفتن ما به آن رستورانها چه حکمی دارد؟ جواب – نشستن سر سفره ای که در آن شراب میخورند – اگر انسان یکی از آنها حساب شود – حرام و چیز خوردن از آن سفره نیز حرام است. بنابراین اگر آن رستوران به نحوی است که هر کس وارد آنجا شود یکی از شرابخواران حساب می شود – مثل آن که روی همه میزها شراب باشد – رفتن به آنجا و چیز خوردن در آن مکان حرام است. ولی اگر صرف ورود به آن رستوران مستلزم این عنوان نباشد رفتن به آن رستوران حرام نیست.
سؤال ٤٥ – اگر کافری ما را به طعامی دعوت کرد و ما بعد از ورود به آن مکان ببینیم سر سفره یا میز غذا شراب هم هست آیا می توانیم به آنها تذکر بدهیم که شراب را بردارند و بعد سر سفره بنشینیم یا اینکه باید به طور کلی اجتناب کنیم؟ جواب – اگر شراب را بردارند اشکال ندارد.
۱- آشامیدن شراب و غیر آن از مست کننده ها حرام است و روایات در مذمت آن بسیار است، و در بعضی از آنها قریب به این مضامین وارد شده که خداوند معصیت نشده به چیزی که شدیدتر از آشامیدن مست کننده باشد، و از حضرت امام جعفر صادق الله سؤال شده آیا آشامیدن شراب بدتر است یا ترک نماز؟ حضرت فرمود: نوشیدن شراب برای این که شرابخوار در حالتی قرار میگیرد که پروردگار خود را نمی شناسد. از حضرت رسول سرمایه روایت شده که شراب سر هر گناهی است و در بعضی از روایات آشامیدن شراب شدیدتر از زنا و دزدی شمرده شده است و خداوند شراب را حرام کرده به علت این که ام الخبائث و سر هر شری است. شرابخوار عقل خود را از دست میدهد پس پروردگار خود را نمیشناسد و هر معصیتی را مرتکب می شود و هر حرمتی را هتک و هر رحم وابسته ای را قطع میکند و مرتکب هر فاحشه ای می شود.
سؤال ٤٦- آیا همین مقدار که بالای سر رستوران یا فروشگاه یا روی بسته بندی خوراکیها مارک و علامت حلال زده باشند آن مواد خوراکی برای ما حلال حساب میشود؟
جواب – صرف نوشتن اثری ندارد و باید به نحوی باشد که باعث یقین یا اطمینان انسان بشود یعنی قرینه ای باشد که انسان مطمئن بشود آن مواد خوراکی طبق احکام اسلامی تولید و عرضه می گردد.