[سؤال 12555]‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ بسمه تعالی‏

‏محضر مبارک زعیم عالی قدر، حضرت آیت الله‌ العظمی امام خمینی، دام عزّه ‏

‏تقاضامند است نظر مبارک خود را در مورد خواندن دعاهای کمیل و ندبه و سمات‏‎ ‎‏و زیارات عاشورا و جامعه و عزاداری حضرت امام حسین علیه السلام از قبیل نوحه خوانی و‏‎ ‎‏سینه زنی و غیره مرقوم فرمایید، تا رفع ابهام و شبهه از دسایس مغرضین شود و نیز‏‎ ‎‏شیعیان راستین اغفال نشوند.‏

بسمه تعالی، خواندن ادعیۀ مأثوره و عزاداری برای حضرت سید الشهدا از‎ ‎افضل قربات و آدم ساز است.

[سؤال 12556]‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ بسمه تعالی ‏ ‏ 4 / 2 / 1361‏

‏محضر مبارک رهبر عالی قدر، حضرت امام خمینی، پس از عرض سلام،‏‎ ‎‏خواهشمند است بیان فرمایید: مجالس تعزیه داری حضرت خامس آل عبا حسین بن‏‎ ‎‏علی علیهماالسلام جزو تعلیم و تربیت می باشد یا خیر؟‏

بسمه تعالی، بهترین وسیله برای تعلیم و تربیت، مجالس عزاداری‎ ‎حضرت سید مظلومان است که در آن ها مواعظ و احکام بیان می شود. 

[سؤال 12557]‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ بسمه تعالی‏

‏جماران، دفتر امام خمینی‏

‏آیا جایز است در مراسم عزاداری امام حسین مردها جلوی زن ها لخت شده و‏‎ ‎‏عزاداری نمایند.‏

بسمه تعالی، اشکال ندارد، مگر در صورتی که مفسده داشته باشد و بر زن ها‎ ‎واجب است از نگاه کردن به بدن نامحرم اجتناب نمایند.

[سؤال 12558]‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ بسمه تعالی ‏ ‏ 9 / 7 / 1358‏

‏محضر مبارک حضرت آیت الله‌ العظمی امام خمینی، السلام علیکم ورحمة الله‌‏‎ ‎‏وبرکاته‏

‏احتراماً؛ بر طبق معمول سنواتی، بیست شب اول ماه محرم الحرام، مراسم‏‎ ‎‏سوگواری حضرت سیدالشهدا و سه شب اطعام برگزار می شود. آیا اجازه می فرمایید‏‎ ‎‏کلیه مخارج مراسم به حساب شماره 100 یا 200 واریز و یا به مصارف خانواد‏‏ۀ‏‏ شهدا‏‎ ‎‏و مجروحین عصر انقلاب برسد و یا این که بر حسب معمول مراسم اجرا گردد. امر،‏‎ ‎‏امر مبارک است.‏

‏والسلام علیکم ورحمة الله‌ وبرکاته‏

بسمه تعالی، مراسم سوگواری سید مظلومان ترک نشود.

[سؤال 12559]‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ بسمه تعالی ‏ ‏ بیستم صفر المظفر 1400 ق‏

‏محضر منور حضرت آیت الله‌ العظمی، حامی حوزه مسلمین، مرجع و مجاهد‏‎ ‎‏عالی قدر امام خمینی، دام ظله العالی، پس از ادای مراتب ارادت و دعاگویی و ثناگویی‏‎ ‎‏محترماً؛ معروض حضور نفیس گنجور باهر النور آن حضرت می دارد که متمنی است‏‎ ‎‏مسأله ای که اکنون عرض می شود جواب آن را صریحاً مرحمت فرموده و به خط و‏‎ ‎‏مهر شریف این نامه را مزین فرمایید.‏

‏از سال ها و قرن های پیش در شوشتر مرسوم بوده در ایام عزاداری امام مظلوم‏‎ ‎‏ـ  ارواحنا فداه ـ دسته های سینه زنی تمام محلات با بودن زن ها لخت شوند و در‏‎ ‎‏مساجد و محافل و در خیابان ها با حضور علما به راه افتند و تا امامزاده ها و منازل علما‏ بروند. اخیراً بعضی در شوشتر و دهات آن شایع کرده اند که چون زن ها می آیند، لخت‏‎ ‎‏شدن حرام است و باید با لباس سینه بزنند و بعضی از مردم هم باور می کنند و لذا وضع‏‎ ‎‏دسته ها و سینه زدن درهم ورهم شده و خیلی ضعف پیدا کرده است! اکنون نظر مبارک‏‎ ‎‏و فتوای آن حضرت مطلوب است. آیا برهنه شدن، ولو زن ها باشند عیبی دارد یا خیر و‏‎ ‎‏آیا حفظ این شعار مهم بر هر کس لازم است یا خیر؟‏

بسمه تعالی، مانع ندارد و زن ها نباید به بدن مرد اجنبی نظر کنند.

[سؤال 12560]‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ بسمه تعالی ‏ ‏ 15 / 8 / 1358‏

‏حضرت آیت الله‌ العظمی امام خمینی، رهبر عالی قدر انقلاب اسلامی ایران‏

‏محترماً ضمن تقدیم فتوکپی اعلامی‏‏ۀ‏‏ گروه توحیدی عاشورای اردبیل که در آن به‏‎ ‎‏نوکران آگاه و انقلابی حضرت حسین علیه السلام بسی توهین کرده اند، به عرض می رساند که‏‎ ‎‏نوحه خوانان این شهرستان، به شهادت تمام اقشار ـ اعم از روحانیون گرامی و‏‎ ‎‏بازاریان و فرهنگیان ـ در تمام مدت انقلاب تا به ثمر رسیدن این انقلاب پاک، با‏‎ ‎‏خواندن اشعار انقلابی و شرکت در تمام تظاهرات در اول صفوف انقلابیون تا پای‏‎ ‎‏جان ایستادگی نموده و از هیچ گونه جانبازی دریغ نداشتند. اکنون که ماه محرم و ماه‏‎ ‎‏انقلاب حسینی در شرف فرا رسیدن است، عده ای از شاگردان مکتب رضا قلدر‏‎ ‎‏پهلوی برای برچیدن عزاداری حضرت حسین علیه السلام اقدام به پخش اعلامیه نموده و در‏‎ ‎‏آن، به نوکران انقلابی حسینی نام مفت خور و غارت گر و ناآگاه گذاشته اند و گفته شده‏‎ ‎‏که مبلغ میلیون ها تومان به این مفت خوران پرداخت می گردد. در صورتی که پنجاه نفر‏‎ ‎‏نوحه خوان مستضعف با مبلغ ناچیزی سمت نوحه سرایی را عهده دار می گردند. آن ها‏‎ ‎‏می گویند: این ها پول نگیرند تا با پول هایشان، در اردبیل کارخانه احداث شود و‏‎ ‎‏بیکاران در آن مشغول شوند. ما نوحه خوانان حاضریم که پول نگیریم، ولی اولین کسی‏‎ ‎‏که در این کارخانه ها استخدام می شود، باید ما نوحه خوانان باشیم. اکنون که ماه محرم‏ ‏فرا رسیده، از محضر امام امت تقاضا داریم که این توطئه گران را که راضی نیستند یک‏‎ ‎‏لحظه صدای حسینی در این شهرستان حسینی بلند شود و در اعلامیه خود توهین های‏‎ ‎‏بس بزرگ به طبق‏‏ۀ‏‏ نوحه خوانان کرده اند، آگاه سازند که پول نوحه حرام است یا نه؟ و‏‎ ‎‏باید پرداخت شود یا نه و به ما روشن فرمایند و این گروه که هیچ یک از آن ها خودشان‏‎ ‎‏را معرفی نکرده اند که هستند، منتظر اقدام قاطع امام هستند.‏

بسمه تعالی، نوحه سرایی در مجالس عزای حضرت سید الشهدا علیه السلام از‎ ‎اعظم قربات است؛ و دریافت تبرعات و اعانات و نذورات مربوط به این‎ ‎کار مانع ندارد.

[سؤال 12561]‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ بسمه تعالی‏

‏محضر مقدس حضرت آیت الله‌ العظمی امام خمینی، مدّ ظله العالی‏

‏در مورد زنجیرزنی که منجر به سیاه شدن و یا مجروح شدن بدن می شود و‏‎ ‎‏همچنین غالباً پشت افراد باز است و بیشتر در خیابان و معابر عمومی ظاهر می شوند،‏‎ ‎‏نظر شریف چیست؟‏

بسمه تعالی، مانعی ندارد، مگر این که موجب ضرر فاحش بر بدن شود.

[سؤال 12562]‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ بسمه تعالی ‏ ‏ 10 / 7 / 1358‏

‏دفتر امام خمینی، خواهشمند است در مورد سؤال های زیر جواب صریح و روشن‏‎ ‎‏داده شود.‏

‏1. اخیراً عده ای می گویند: «زیارت و دعا نخوانید و به جای آن قرآن بخوانید، یا‏‎ ‎‏این که صلوات نفرستید و به جای آن تکبیر بگویید» و با مجالسی که به عنوان روضه به‏‎ ‎‏پا می شود مخالفند و می گویند: «در خانه و مسجد دور هم نشستن و قهوه خانه درست‏‎ ‎‏کردن و حسین کشتن باید برچیده شود» و می گویند: «قرآن خواندن و نفهمیدن معنی‏ ‏آن فایده ندارد و نباید در مجالس ترحیم قرآن خوانده شود و قرآن خواندن برای مرده‏‎ ‎‏هیچ فایده ای ندارد»!‏

بسمه تعالی، خواندن زیارات و ادعیه مأثوره و عزاداری برای سید‎ ‎مظلومان و صلوات بر پیغمبر و آل از افضل قربات و آدم ساز است و‎ ‎قرائت قرآن از مستحبات و اهدای ثواب آن به اموات موجب مثوبت‎ ‎است.

‏2. بعضی از برادران می گویند: «باید در مسجد تلویزیون گذاشته شود که بیشتر مردم جمع شوند و‏‎ ‎‏دربارۀ برنامه های آن بحث کنند و باید وسیله ورزش در مسجد آورده شود و جوان ها بیایند در مسجد‏‎ ‎‏ورزش کنند» و عده ای دیگر از برادران هم با آن مخالفند. آوردن وسایل سرگرمی در مسجد، مانند فیلم‏‎ ‎‏و تئاتر و نمایش چه صورت دارد؟ امید است جواب قانع کننده باشد تا وظیفه مردم و روحانی روشن‏‎ ‎‏شود.‏

‏خداوند بزرگ وجود پر برکت رهبر عالی قدر را از همۀ خطرات محفوظ دارد، والسلام؛ در ضمن‏‎ ‎‏می پرسند که مدح اهل بیت خواندن در مجالس عمومی چه صورت دارد؟‏

بسمه تعالی، اگر منافات با احترام مسجد و شئون آن داشته باشد باید ترک شود، و مسجد جای‎ ‎ورزش نیست، و مدح اهل بیت در قرآن مجید هم شده است و از افضل اعمال است.

[سؤال 12563]‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ بسمه تعالی ‏ ‏ 22 / 3 / 1361‏

‏حضرت آیت الله‌ العظمی رهبر عالی قدر و عظیم الشأن امام خمینی، مدّ ظله العالی‏

‏با نهایت احترام به عرض مبارک می رساند: این جانب در روزهای دهه عاشورا به‏‎ ‎‏جهت علامت عزاداری سرور شهیدان حسین بن علی علیه السلام پرچم سیاهی پیشاپیش‏‎ ‎‏دسته عزاداری می برم، بعضی از مردم روستای ما می گویند صحیح نیست. استدعا دارم‏‎ ‎‏این موضوع را واضح و روشن به خط و مهر و امضا شریف خود مرقوم فرمایید تا‏‎ ‎‏آن که روستایی ها از شک و تردید بیرون آیند. ‏

بسمه تعالی، اشکال ندارد.

[سؤال 12564]‏ ‏ ‏  ‏2. دوم دربار‏‏ۀ‏‏ عزاداری ایام محرم و حضرت ابا عبدالله‌ الحسین علیه السلام است که‏‎ ‎‏مخصوصاً روز عاشورا در این محل، گوسفند رنگ می کنند و یک نفر هم به عنوان‏‎ ‎‏چوپان، دنبال گله می رود و نی می زند و یک نفر هم مصیبت می خواند، اگر این برنامه‏‎ ‎‏حالت ریا و خودنمایی و غنا نداشته باشد آیا جایز می دانند و اجازه می فرمایند این‏‎ ‎‏عمل به عنوان گریاندن شیعیان امام حسین علیه السلام انجام گیرد یا خیر؟‏

بسمه تعالی، اگر از مراسم محلی است دخالت نکنید و اشکال ندارد ولی‎ ‎بهتر است این نحوه مراسم که بی اصل است ترک شود و مراسم اصلی‎ ‎به جا آورده شود.

[سؤال 12565]‏ ‏ ‏ ‏2. بسیاری از تکایا در ایام عزاداری های مذهبی اقدام به حمل علاماتی می کنند که‏‎ ‎‏به قیمت های گزافی خریده شده و حمل آن نیز موجب اشکال است؛ این وسایل که به‏‎ ‎‏«علامات» مشهورند از نظر شرعی چه حکمی دارند؟‏

بسمه تعالی، اشکال ندارد.

[سؤال 12566]‏ ‏ ‏  ‏‏4. در عزای امام حسین علیه السلام جلو دسته های سینه زنی و زنجیرزنی عَلَمی بیرون‏‎ ‎‏می آورند که با شال و پارچه و مجسمه هایی تزیین شده است. آیا صحیح است یا خیر؟‏‎ ‎‏با توجه به این که بعضی از فضلا می گویند: «یکی از سلاطین صفویه مسافرتی به یک‏‎ ‎‏کشور مسیحی نمود و روز شهادت و به دار کشیدن جناب عیسی را دید که همین‏‎ ‎‏علامت که شکل صلیب بود به دست داشتند. بعد از مراجعت به ایران دستور داد برای‏‎ ‎‏عزا و شهادت امام حسین علیه السلام چنین چیزی تهیه کنند که ساخته و معمول شد». آیا این‏‎ ‎‏موضوع تاریخی درست است یا خیر؟‏

بسمه تعالی، تاریخ مذکور ثابت نیست، و هر نحو عزاداری برای سیدمظلومان که مشتمل بر محرمات شرعیه نباشد و موجب وهن مذهب هم‎ ‎نشود مانع ندارد.

[سؤال 12567]‏ ‏ ‏ ‏3. رفتن به روزنامه و نشریات در ایام سوگواری و تعطیلات آن اشکال دارد یا نه؟‏

بسمه تعالی، اشکال ندارد.

‎ ‎تعزیه و شبیه ‏خوانی

[سؤال 12568]‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ بسمه تعالی‏

‏لطفا وظیفۀ ما را راجع به شبیه خوانی و روضه خوانی و عزاداری بیان فرمایید.‏

بسمه تعالی، شبیه خوانی اگر مشتمل بر محرّمات و موجب وهن مذهب‎ ‎نباشد مانع ندارد، اگر چه روضه خوانی بهتر است و عزاداری برای سید‎ ‎مظلومان از افضل قربات است.

[سؤال 12569]‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ بسمه تعالی‏

‏حضور محترم آیت الله‌ خمینی، رهبر کبیر انقلاب اسلامی، پس از تقدیم عرض‏‎ ‎‏سلام، از درگاه خدای باری تعالی سلامتی کامل آن وجود شریف را خواستارم و امید‏‎ ‎‏است که با رهبری های خردمندان‏‏ۀ‏‏ آن پدر بزرگوار، پرچم اسلام در سراسر کشورهای‏‎ ‎‏دنیا برافراشته و مستضعفین بر مستکبرین پیروز گردند.‏

‏باری پدر بزرگوار، یک آبادی حدوداً 6 هزار نفر جمعیت دارد که از زمان های‏‎ ‎‏بسیار قدیم علاق‏‏ۀ‏‏ خاصی به شبیه خوانی داشته و دارند. از زمانی که انقلاب به پیروزی‏‎ ‎‏رسیده عده ای گفته اند که شبیه خوانی حرام است و حتی شبیه خوان ها را کافر‏‎ ‎‏محسوب کرده اند، لذا به مرور زمان، اتحاد مردم از میان رفته و مردم نسبت به عزاداری‏ ‏و گردهمایی بی علاقه شده اند. با توجه به فرمایشات سال 1360 که عزاداری باید‏‎ ‎‏هرچه بهتر و به سنّت قدیم برگزار شود، خواهشمند است نسبت به چند سؤال زیر ما‏‎ ‎‏را راهنمایی فرمایید.‏

‏1. شبیه خوانی از نظر شعائر اسلامی:‏

‏الف ـ حرام است؟؛ ب ـ مکروه است؟؛ ج ـ اشکال ندارد؟‏

بسمه تعالی، شبیه خوانی اگر مشتمل بر حرام نباشد و موجب وهن مذهب‎ ‎نشود اشکال ندارد ولی بهتر است به جای آن، مجالس روضه خوانی برپا‎ ‎کنند.

‏2. برای شهید گریه کردن با توجه به این که برای بازمانده عقده نشود:‏

‏الف ـ حرام است و اجر شهید از بین می رود؟؛ ب ـ مکروه است؟؛ ج ـ اشکال ندارد؟‏

بسمه تعالی، اشکال ندارد.

‏3. محل ادارات دولتی که در رژیم قبل بابت طلب سازمان های وابسته مصادره شده، با توجه به غصبی‏‎ ‎‏بودن مکان نماز، وظیفه ما با توجه به بخش نامه برادر شهید رجایی که اول وقت، نماز برگزار شود‏‎ ‎‏چیست؟ «وقت نماز 30 دقیقه در بخش نامه، یاد شده و نمی توان به مسجد محل برویم».‏

بسمه تعالی، تا غصب بودن مکان محرز نباشد تصرفات و نماز اشکال ندارد.

‏4. انجام کاری برای اسلام در صورتی که پدر و مادر جلوگیری کنند، بدون اجازۀ آن ها مجاز است یا‏‎ ‎‏خیر؟ «البته پدر و مادر نه این که با اسلام و انقلاب بد باشند، بلکه به خاطر این که یکی از فرزندان در‏‎ ‎‏جبهه است، می گویند او بیاید و بعد، شما برو».‏

بسمه تعالی، در غیر واجبات باید از کاری که موجب اذیت والدین می شود خودداری نمایند.

‏5. شخصی زن و بچه دارد، علاقه دارد یک خانوادۀ بی سرپرست را اداره کند به خاطر این که به فساد‏‎ ‎‏کشیده نشوند؛ در صورتی که بتواند آن دو خانه را اداره کند و عدالت را تا سرحد امکان رعایت کند، اگر‏‎ ‎‏زن اول از این کار ناراضی باشد، از نظر شعائر اسلام:‏

‏الف ـ گناه است؟؛ ب ـ مکروه است؟؛ ج ـ اشکال ندارد؟‏

‏توضیح این که آن خانواده دو فرزند پسر کوچک دارند و یک دختر بزرگ که شوهر کرده است.‏

بسمه تعالی، لازم است مقررات دولت اسلامی در این باره مراعات شود.

[سؤال 12570]‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ بسمه تعالی‏

‏دفتر حضرت آیت الله‌ العظمی امام خمینی، دام ظله العالی‏

‏در قریه سید برخوار، عزاداری اهل بیت علیهم السلام را به صورت شبیه به توسط مردها‏‎ ‎‏اجرا می نمایند. طبل، سنج و دهل به صورت عزا و جنگ می زنند. گاهی اشعار مخالفی‏‎ ‎‏با مدارک اصیل تشیع دیده می شود. آیا با تصحیح اشعار آن توسط روحانی مسلّط و‏‎ ‎‏آگاه به تاریخ اهل بیت و منظم بودن برگزار کنندگان آن ـ اعم از خدام و تعزیه خوان ـ و‏‎ ‎‏پایبند بودن آن ها به احکام اسلام، این نحو عزاداری جایز است یا نه؟‏

بسمه تعالی، تعزیه و شبیه خوانی اگر مشتمل بر حرام نباشد و موجب وهن‎ ‎مذهب نشود، اشکال ندارد، ولی بهتر است به جای آن، مجالس‎ ‎روضه خوانی بر پا کنند.

[سؤال 12571]‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ بسمه تعالی ‏ ‏ 1 / 5 / 1361‏

‏مسئول دفتر امام در قم دامت برکاته، پس از عرض سلام و درخواست سلامتی‏‎ ‎‏وجود مقدس امام امت از درگاه باری تعالی، مستحضر می دارد:‏

‏چون سال ها است که‏‎ ‎‏مراسم تعزیه خوانی (شبیه خوانی) در ماه محرم به وسیل‏‏ۀ‏‎ ‎‏عده ای بی سواد و مادی پرست با پوشیدن لباس زنانه و شبیه شدن به امام حسین علیه السلام و‏‎ ‎‏زینب کبرا علیهاالسلام با اجتماع زن و مرد تعزیه برپا می دارند. مستدعی است این انجمن را از‏‎ ‎‏برپاداشتن این نوع عزاداری از اشتباه درآورید و آیا چنین نوع عزاداری جایز است؟‏‎ ‎‏دستور فرمایید. ومن الله‌ التوفیق، والسلام‏

بسمه تعالی، شبیه خوانی اگر مشتمل بر حرام نباشد و موجب وهن مذهب‎ ‎نشود مانع ندارد، ولی بهتر است به جای آن مجالس روضه خوانی برپا‎ ‎کنند. 

‏‎[سؤال 12572]‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ بسمه تعالی‏

‏در عزاداری حضرت ابا عبدالله‌ الحسین ـ ارواحنا فداه ـ در شهر ما شوشتر از زمان‏‎ ‎‏قدیم الی زماننا هذا همیشه رسم بوده که همه ساله روز عاشورا عموم مردم عزادار با‏‎ ‎‏دسته های سینه زن و زنجیرزن و ازدحام عجیبی، به امامزاده عبدالله‌ که در جنوب شهر‏‎ ‎‏واقع است رفته و در آن جا به عزاداری مشغول شده و شبیه درآورده اند و صدای گریه‏‎ ‎‏و ضجه و ناله ها به فلک سرکشیده است. اکنون همان افراد که مزاحم سینه زنان‏‎ ‎‏می شوند، باز مزاحم عزاداران و شبیه درآورندگان می شوند، آیا این افراد حق مزاحمت‏‎ ‎‏و جلوگیری ایشان را دارند یا ندارند؟ ‏

بسمه تعالی، شبیه خوانی اگر مشتمل بر محرمات شرعیه نباشد و موجب‎ ‎وهن مذهب نشود مانع ندارد، اگرچه بهتر است به جای آن روضه بخوانند. 

[سؤال 12573]‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ بسمه تعالی ‏ ‏ 23 / 4 / 1361‏

‏پس از حمد و ثنای خداوند تبارک و تعالی و درود بر پیامبر عالی قدر اسلام و ائمه‏‎ ‎‏طاهرین و درود بر امت شهیدپرور ایران. محضر مبارک مرجع عالی قدر و رهبر کبیر‏‎ ‎‏انقلاب، حضرت امام خمینی، پس از عرض سلام، سلامتی شما را از درگاه خداوند‏‎ ‎‏متعال خواستارم. محترماً به اطلاع آن حضرت می رسانم که:‏

‏در روستای اسلام آباد برخوار اصفهان تعزیه می خوانند. بدین صورت که مرد یا‏‎ ‎‏زنی به نقش زینب و دیگری به نقش امام حسین و غیره… انتخاب شده و شروع به‏‎ ‎‏خواندن می کنند. ابتدا این سؤال را دارم: آیا تعزیه بدین نحو درست است یا کلاً اصل‏‎ ‎‏آن چطور است؟ آیا باید در لابه لای آن هم دروغ بگنجانند، از قبیل: عروسی قاسم در‏‎ ‎‏کربلا و بودن لیلا در کربلا و غیره…؟ بنده که هجده ساله هستم و کتاب هایی از قبیل:‏‎ ‎‏منتهی الآمال و فریاد شهید مطهری بر تحریف های عاشورا را‏‎ ‎‏مطالعه کردم، در آن ها‏‎ ‎‏یافتم، عروسی قاسم و بودن لیلا در کربلا دروغ محض است. اما هرچه به‏ ‏کارگردان های تعزیه می گوییم قبول ندارند. این موضوع باعث ناراحتی اهل‏‎ ‎‏محل‏‎ ‎‏شده؛ لذا از شما می خواهیم مطالب بالا را اگر صحیح است یا نیست به صورت کتبی و‏‎ ‎‏امضای خودتان برای ما بفرستید.‏

بسمه تعالی، شبیه خوانی اگر مشتمل بر حرام نباشد و موجب وهن مذهب‎ ‎نشود اشکال ندارد، ولی بهتر است به جای آن روضه خوانی نمایند. 

[سؤال 12574]‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ بسمه تعالی ‏ ‏ 21 / 5 / 1361‏

‏به خدمت دفتر حضرت آیت الله‌ العظمی نایب الامام، الامام خمینی، امام امت،‏‎ ‎‏دامت برکاته، با کمال ادب و احترام‏

‏این جانب پلیس شهربانی دامغان، بر خود لازم دانستم که چند لحظه ای از وقت‏‎ ‎‏گران بهای شخص جناب عالی را گرفته باشم و آن این است: تقاضا دارم شخص‏‎ ‎‏جناب عالی نظرات خود را که مطابقت دارد با موازین اسلام و قانون اسلامی قرآن، در‏‎ ‎‏مورد مجالس عزاداری ماه محرم (تعزیه خوانی) و شرکت در آن بیان بفرمایید تا این‏‎ ‎‏حقیر اهالی این روستای مذکور ـ قریه وامرزان ـ که یکی از روستاهای شهرستان‏‎ ‎‏دامغان می باشد را روشن و آگاه نمایم. در پایان پیروزی اسلام بر کفر جهانی را از‏‎ ‎‏خداوند متعال خواهانم. والسلام علی من اتبع الهدی‏

بسمه تعالی، شبیه خوانی اگر موجب وهن مذهب نشود و مشتمل بر حرام‎ ‎نباشد اشکال ندارد، ولی بهتر است به جای آن مجالس روضه خوانی برپا‎ ‎کنند.

[سؤال 12575]‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ بسمه تعالی ‏ ‏ 19 / 7 / 1360‏

‏ریاست محترم دفتر امام خمینی، محترماً به عرض می رسد:‏

‏نظر به نزدیکی ماه محرم و ایام سوگواری خامس آل عبا، سرور شهیدان، حسین‏ ‏مظلوم علیه السلام؛ چون در بعضی از شهرستان ها و روستاهای ایران عزاداری محرم را با‏‎ ‎‏مراسم سنتی و خاصی برگزار می کنند؛ لذا مستدعی است نظر مبارک مرجع عظیم‏‎ ‎‏الشأن و رهبر عالی قدر، امام خمینی را به سؤالات زیر از نظر شرعی جویا شده و‏‎ ‎‏مراتب را کتباً ارسال نمایید.‏

‏1. آیا مراسم تعزیه خوانی (شبیه خوانی) جایز است؟ ‏

‏2. آیا مراسم قمه زنی جایز است؟ ‏

‏3. آیا مراسم حرکت دادن نخل، بستن محمل و عماری و سنج زدن و طبل زدن‏‎ ‎‏جایز است؟‏

‏موفقیت شما و سلامتی امام عزیز را از درگاه خدای بزرگ مسئلت می نمایم.‏

بسمه تعالی، شبیه خوانی و مراسم دیگر که در سؤال ذکر شده، اگر همراه با‎ ‎حرامی نباشد و موجب وهن مذهب نشود، مانع ندارد و بهتر است به جای‎ ‎شبیه خوانی، روضه بخوانند و از قمه زنی اجتناب نمایند. 

[سؤال 12576]‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ بسمه تعالی ‏ ‏ 29 / 12 / 1360‏

‏محضر مقدس مرجع و رهبر عالی قدر، نایب الامام، حضرت آیت الله‌ العظمی امام‏‎ ‎‏خمینی، مدّ ظله العالی، احتراماً به عرض می رسد که:‏

‏آیا مداحی ائمه علیهم السلام و تعزیه خوانی به طریقی که معمول است با اخلاص و بدون‏‎ ‎‏ریا و غنا و با لباس فرم معمول تعزیه خوانی و طبل و شیپور که مناسب عزاداری با‏‎ ‎‏احترام تمام در مجالس می زنند از نظر حضرت عالی صحیح است یا اشکال دارد؟‏‎ ‎‏موارد صحیح و مورد اشکال آن چیست؟ لطفاً در صدر ورقه مرقوم فرمایید که مورد‏‎ ‎‏احتیاج است. خداوند بر عزت و سلامت و طول عمر آن حضرت بیفزاید. ‏

بسمه تعالی، شبیه خوانی اگر مشتمل بر محرمات نباشد و یا موجب وهن‎ ‎مذهب نشود مانع ندارد و بهتر است به جای آن روضه بخوانند. 

[سؤال 12577]‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ بسمه تعالی‏

‏به حضور مبارک حضرت آیت الله‌ العظمی امام خمینی، مرجع تقلید شیعیان جهان،‏‎ ‎‏می خواستم به عرض مبارک برسانم:‏

‏از سال های قدیم یعنی صد سال است که در قریه قره چال ـ از توابع ملکان که یکی‏‎ ‎‏از بخش های شهرستان مراغه می باشد ـ در ماه محرم به عزاداری حضرت‏‎ ‎‏سیدالشهدا علیه السلام مشغول می باشیم، یعنی شبیه می خوانند. سال گذشته مثل این که از‏‎ ‎‏طرف بعضی روحانیون محترم می گفتند: «خوب نیست» اگر چنانچه شبیه خوانی‏‎ ‎‏ایرادی یا ضرری دارد، دو کلمه در زیر این ورقه مرقوم فرمایید تا این سنت قدیمی که‏‎ ‎‏در این قریه اجرا می شود نشود و اگر مانع ندارد لطفاً مرقوم فرمایید. ‏

بسمه تعالی، تعزیه و شبیه خوانی اگر موجب وهن مذهب نشود و مشتمل بر‎ ‎حرام نباشد اشکال ندارد، ولی بهتر است به جای آن مجالس روضه خوانی‎ ‎برپا کنند. 

[سؤال 12578]‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ بسمه تعالی ‏ ‏ 20 / 4 / 1361‏

‏حضور محترم مکرم زعیم عالی قدر و بنیان گذار جمهوری اسلامی ایران، حضرت‏‎ ‎‏آیت الله‌ العظمی امام خمینی، دامت برکاته، ضمن تقدیم سلام و ارادت و قلبی مملو از‏‎ ‎‏عشق آن رهبر کبیر انقلاب و طول عمر و سلامتی وجود آن زعیم عالی قدر را از درگاه‏‎ ‎‏حضرت احدیت (جلّ جلاله) خواهانم و امیدوارم که خداوند عزّ و جلّ وجود‏‎ ‎‏ذی جود حضرت عالی را از بلیّات محفوظ بدارد، ان شاء الله‌ تعالی. چون این آرزوی‏‎ ‎‏من و همه ملت ایران و مستضعفان جهان است.‏

‏بعد از عرض سلام به حضور آن بزرگوار، عرضم بر این است که از زمان جدمان تا‏‎ ‎‏حدود دو سال قبل از انقلاب برای روزهای تاسوعا و عاشورا تا سیزدهم محرم،‏‏خودمان عده ای می شدیم که قربةً الی الله‌ و بدون دریافت وجهی دستگاه تعزیه خوانی‏‎ ‎‏راه می انداختیم به این صورت که عمر سعد و شمر و اسرا و حضرت زینب و حضرت‏‎ ‎‏سکینه خاتون و رقیه و امام سجاد (سلام الله‌ علیهم) به صورت عادی تشکیل می دادیم‏‎ ‎‏مطابق شهر نجف آباد اصفهان و ابرقو مشغول تعزیه خوانی می شدیم. و روز عاشورا از‏‎ ‎‏محل خارج و به یک کیلومتری که زیارتگاه می باشد می رفتیم؛ و شش روستا در آن‏‎ ‎‏زیارتگاه گرد می آمدند. به طوری عزاداری می شد که عده ای از گریه غش می نمودند و‏‎ ‎‏دو معجزه هم همه رؤیت نمودند.‏

‏دو سال قبل از انقلاب دو نفر روحانی آمدند و فتوایی دادند که حرام است و چند‏‎ ‎‏نفر از اهالی خشک مقدس هم بعداً مخالفت کردند و دنبال‏‏ۀ‏‏ تعزیه خوانی برچیده شد.‏‎ ‎‏از آن زمان تا به حال دیگر به صورت قبل عزاداری نمی شود. حال از مقام محترم‏‎ ‎‏رهبری تقاضا داریم اگر چنانچه تعزیه خوانی ـ به این صورت که فقط برای رضای خدا‏‎ ‎‏و حضرت اباعبدالله‌ الحسین علیه السلام ـ اشکالی ندارد، مرقوم فرمایید که مجدداً مشغول‏‎ ‎‏شویم و اگر چنانچه اشکال دارد باز هم مرقوم بفرمایید.‏

بسمه تعالی، شبیه خوانی اگر مشتمل بر محرمات شرعیه نباشد و موجب‎ ‎وهن مذهب نشود مانع ندارد و بهتر است به جای آن روضه بخوانند. 

[سؤال 12579]‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ بسمه تعالی ‏ ‏ 4 / 7 / 1361‏

‏محضر مبارک زعیم عالی قدر جهان تشیع و رهبر کبیر انقلاب و بنیان گذار‏‎ ‎‏جمهوری اسلامی ایران، حضرت آیت الله‌ العظمی امام خمینی، دامت برکاته ‏

‏محترماً نظر به این که در شوشتر شهر حماسه و قیام، عزاداری جهت حضرت‏‎ ‎‏سیدالشهدا از قدیم الایام به صورت شبیه خوانی مرسوم و سنت بوده، افرادی مؤمن و‏‎ ‎‏شایسته خود را به صورت جوانان بنی هاشم درآورده و فردی صالح و مؤمن خود را‏‎ ‎‏شبیه وجود نازنین ابا عبدالله‌ الحسین علیه السلام آراسته کرده و در مقابل سپاهی شبیه سپاه‏ ‏کوفه و شام بیرون آمده و دست‏‏ۀ‏‏ اول یک یک به میدان شهادت رفته و جان نثاری‏‎ ‎‏می نمایند.‏

‏اکنون چند سال است که بحمدالله‌ انقلاب اسلامی ایران به پیروزی رسیده و این‏‎ ‎‏عزاداری سنتی ـ که خود حضرت عالی هم روی آن مرتباً تأکید می فرمایید ـ کم و بیش‏‎ ‎‏به صورت تعطیل درآمده. اکنون از محضر جناب شما و از فتوای حضرت عالی‏‎ ‎‏می خواستیم مطلع باشیم که آیا مأذون هستیم کما فی السابق مراسم عزاداری را انجام‏‎ ‎‏داده و یا اکتفا به سینه زدن و زنجیرزنی نماییم؟ لطفاً نظری‏‏ۀ‏‏ حضرت عالی را ذیلاً مرقوم‏‎ ‎‏فرمایید. توضیح این که سوای مراسم شبیه خوانی، مطابق بعضی روایات که شیر آمده‏‎ ‎‏در قتلگاه، فردی را به صورت شیر هم بیرون آورده و فردی دیگر به صورت جبرئیل‏‎ ‎‏بالای نعشی که شبیه نعش سیدالشهدا باشد بیرون می آید. در این دو مورد هم نظری‏‏ۀ‏‎ ‎‏حضرت عالی را روشن فرمایید. در خاتمه ضمن دعاگویی برای سلامت امام امت‏‎ ‎‏احترامات فائقه را تقدیم می داریم.‏

بسمه تعالی، تعزیه و شبیه خوانی اگر مشتمل بر حرام نباشد و موجب وهن‎ ‎مذهب نشود اشکال ندارد، ولی بهتر است به جای آن مجالس‎ ‎روضه خوانی برپا کنند. 

[سؤال 12580]‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ بسمه تعالی‏

‏محضر رهبر عالی قدر شیعیان جهان اسلام، آیت الله‌ العظمی امام خمینی، دام ظله‏

‏ضمن ابراز سپاس گزاری و حق شناسی از زحمات شبانه روزی آن مرجع عالی قدر‏‎ ‎‏در امور توسعه عالم اسلام و مملکت ایران، از درگاه خداوند متعال طول عمر و‏‎ ‎‏خدمت بیشتر حضرت عالی را به دین مبین اسلام خواهانم.‏

‏در توابع شهرستان بم مخصوصاً در روستاها رسم است در ماه محرم عده ای که من‏‎ ‎‏هم جزء آن ها هستم، شبیه یا تعزیه خوانی برای امام حسین علیه السلام می کنند و هر کس در‏ ‏این تعزیه نقشی را به عهده دارد. مثلاً بعضی ها در نقش علی اکبر امام حسین علیه السلام، یکی‏‎ ‎‏در نقش شمر و دیگری در نقش ابوالفضل علیه السلام. به هر حال هر یکی نقشی دارند و‏‎ ‎‏نسخه هایی است که وقایع کربلا را به صورت شعر درآورده و روی کاغذ نوشته اند و‏‎ ‎‏هر کسی از روی آن ها در نقش خودش می خواند و به طور کلی شبیه یا تعزیه بر پا‏‎ ‎‏می شود. ناگفته نماند که یک مرد مثلاً در نقش زینب علیهاالسلام شبیه خوانی می کند. ‏

‏خواستم از آن رهبر عالی قدر در موضوع این کار سؤالی کرده باشم که آیا این کار‏‎ ‎‏خوب است یا خیر؟ البته این رسم از زمان های خیلی دور برقرار بوده و مردم روستا‏‎ ‎‏در ماه محرم از این برنامه برای عزاداری امام حسین علیه السلام استقبال زیادی می کنند. منتظر‏‎ ‎‏جواب آن رهبر عالی مقام هستم. ‏

‏خداوند متعال وجود شریف شما امام محترم را برای همه مسلمانان جهان و به‏‎ ‎‏ویژه مردم ایران، در پناه امام زمان از گزند حوادث مصون و محفوظ بدارد. ان شاء الله‌‏

بسمه تعالی، شبیه درآوردن و تعزیه خوانی اگر مشتمل بر محرمات شرعیه‎ ‎نباشد مانع ندارد، ولی بهتر است به جای آن روضه بخوانند بلکه اگر وهن‎ ‎بر مذهب باشد باید ترک شود.

[سؤال 12581]‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ بسمه تعالی ‏ ‏ 29 / 7 / 1358‏

‏پیشگاه معظم رهبر عالی قدر انقلاب اسلامی ایران و قائد عظیم الشأن حضرت‏‎ ‎‏آیت الله‌ العظمی امام خمینی، ارواحنا فداه، با کسب اجازه و عرض ارادت قلبی، با ادب‏‎ ‎‏معروض می دارد:‏

‏عزاداری حضرت خامس آل عبا ارواحنا له الفداء، به طرز شبیه سازی که در قدیم‏‎ ‎‏متداول بوده و طریقه اش این است که مرد لباس زن نمی پوشد، ولی پالتوی سیاه یا‏‎ ‎‏پیراهن عربی پوشیده و از پارچه ای سیاه تا روی دماغ را پوشیده و اطفال هم پیراهن‏‎ ‎‏عربی سیاه پوشیده و چارقد عربی سبز می اندازند. و غنا خواندن و ساز و دهل هم‏ ‏نیست، مگر طبلی که جهت اعلان به مستمعین عزاداری، می زنند. و زن و مرد نیز علی‏‎ ‎‏حده در جای جداگانه می نشینند. مستدعی است: پاسخ عرض حال را با فتوای مبارک‏‎ ‎‏و خط و مهر شریف، اظهار بفرمایید که مزید احسان و تشکر است. در پایان، از پیشگاه‏‎ ‎‏حضرت ولی عصر (عج) امید است که سای‏‏ۀ‏‏ شریف از سر تمام ملت ایران کم و کوتاه‏‎ ‎‏نگردد. ان شاء الله‌ ‏

بسمه تعالی، شبیه خوانی، اگر مشتمل بر محرمات شرعیه نباشد و موجب‎ ‎وهن مذهب نشود مانع ندارد، ولی بهتر است به جای آن روضه بخوانند.

[سؤال 12582]‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ بسمه تعالی ‏ ‏ 28 / 7 / 1358‏

‏ریاست محترم دفتر امام خمینی، پس از عرض سلام، تقاضامندم به سؤال زیر‏‎ ‎‏پاسخ بفرمایید:‏

‏مدت چند سال در محل ما تعزیه بر پا می داشتند. به این ترتیب که صحنۀ کربلا را با‏‎ ‎‏لباس تقریباً همان زمان، به نمایش می گذاشتند. یکی در نقش شمر و مثلاً یکی در نقش‏‎ ‎‏امام، با توجه به این که من نذر کرده ام تعزیه بخوانم، آیا این اشکال دارد یا  خیر؟‏

بسمه تعالی، شبیه خوانی اگر مشتمل بر محرمات شرعیه نباشد و موجب‎ ‎وهن مذهب نشود مانع ندارد، ولی بهتر است به جای آن روضه بخوانند.

[سؤال 12583]‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ بسمه تعالی ‏ ‏ 3 محرم الحرام 1400 ق‏

‏حضور محترم حضرت مستطاب حجت الاسلام والمسلمین وسید العلماء‏‎ ‎‏والمجتهدین، حاج آقا روح الله‌ الموسوی الخمینی، مدّ ظله العالی، محترماً؛ مصدع‏‎ ‎‏اوقات آن زعیم عالی قدر می گردد:‏

‏در زمان های گذشته در دهات مرسوم و متداول بود در این ایام محرم به عناوین‏‎ ‎‏مختلفه اقامه عزاداری و سوگواری نموده و می نمایند و حتی تعزیه خوانی بر پا نموده،‏ ‏به طور زبان حال یک مجلس به عنوان مثال، شرح حال حضرت عباس و امام حسین و‏‎ ‎‏گفت وگوهای ما بین آن ها آنچه را طبق اخبار واقع شده مورد نمایش قرار می دهند. آیا‏‎ ‎‏صحیح است و از نظر مقدس آن رهبر عالی قدر تجویز می شود یا خیر؟‏

بسمه تعالی، تعزیه خوانی، اگر مشتمل بر محرمات شرعیه و موجب اهانت‎ ‎به مقدسات و شعائر مذهبی نباشد مانعی ندارد، ولی بهتر است مجالس عزا‎ ‎بر پا نموده و روضه خوانی نمایند.

[سؤال 12584]‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ بسمه تعالی‏

‏زدن طبل و شیپور در تعزی‏‏ۀ‏‏ حضرت سیدالشهدا علیه السلام جایز است یا نه؟‏

بسمه تعالی، اگر از آلات لهو و لعب نباشد و وهن بر مذهب هم نشود، مانع‎ ‎ندارد.

[سؤال 12585]‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ بسمه تعالی ‏ ‏ 29 / 10 / 1358‏

‏از محضر مقدس حضرت آیت الله‌ العظمی امام خمینی، مدّ ظله العالی تقاضا‏‎ ‎‏می شود مرقوم فرمایید تعزیه ای که با شرایط ذیل خوانده می شود و مرسوم محل بوده،‏‎ ‎‏شرعاً چگونه است؟ تا عمل شود.‏

‏1. از طبل و شیپور و سایر ادوات طرب انگیز هیچ گونه استفاده نمی شود.‏

‏2. با صدای ساده که غنا به آن گفته نمی شود، تعزیه را می خوانند.‏

‏3. اجتماع مرد و زن به صورتی است که زن ها جدا و مردها جدا، به فاصله پنجاه‏‎ ‎‏متر از هم می نشینند.‏

‏4. کسی که نسخ‏‏ۀ‏‏ زنانه را می خواند، فقط عبا به دوش دارد و یک دستمال سیاه به‏‎ ‎‏سر می پیچد.‏

‏5. اشعار معمولی به زبان محلی که در اغلب مجالس مرسوم است، خوانده می شود.‏

‏6. مزاحم وقت نماز و روضه خوانی و مانع وعظ نیست، و خواننده هم اهل محل‏‎ ‎‏است.‏

بسمه تعالی، با خصوصیات مذکوره، اشکالی ندارد.

[سؤال 12586]‏ ‏ ‏ ‏ ‏ بسمه تعالی ‏ ‏ 17 / 7 / 1361‏

‏ضمن تقدیم عرض سلام به رهبر کبیر انقلاب اسلامی، حضرت آیت الله‌ العظمی‏‎ ‎‏امام خمینی و نایب بر حق امام زمان (عج)‏

‏مدت ها است در خان‏‏ۀ‏‏ حضرت سیدالشهدا علیه السلام به ذکر مصیبت مشغول هستیم، البته‏‎ ‎‏بیشتر اوقات در جلسات هیأت به شبیه خوانی با تمام وسایل از قبیل طبل کوچک،‏‎ ‎‏شیپور به آهنگ شعارهای اسلامی و به منظور گریه گرفتن از مردم مشغول می باشیم و‏‎ ‎‏لباس شمر و ابن سعد سرخ و مرتب از هر جهت و لباس امام سبز و لباس حضرت‏‎ ‎‏ابوالفضل سبز، علی اکبر سبز، حضرت قاسم سبز، فقط یک مشکی ساده کسی که زینب‏‎ ‎‏می خواند می پوشد و یک الگار مشکی بر سر دارد و بدون غنا می خوانیم و سایر‏‎ ‎‏شبیه خوان ها در هر شبیه لباسشان مرتب و از روی حساب می باشد، و در مجلس زن و‏‎ ‎‏مرد از هم جدا می باشد، و هر کس هم نذری برای امام حسین علیه السلام بدهد آن هایی که‏‎ ‎‏بدهکارند و دسترسی به جایی ندارند آن پول را اگر جمع شود خرج معاش می کنند و‏‎ ‎‏قدری هم اگر بشود برای زینت عزای امام حسین علیه السلام لباس می خرند. هدف ما این‏‎ ‎‏است که اسلام را با مردم آشنا کنیم و مردم را دلبسته به انقلاب و روحانیت کنیم و یاد‏‎ ‎‏صحرای کربلا بیندازیم تا رزمندگان اسلام را دعا کنند و امام عزیز را دعا کنند و‏‎ ‎‏همبستگی به وجود بیاید به یاد مسجدها بیفتند. و سر نماز معلولین را، مریض ها را،‏‎ ‎‏اسلام را، دعا کنند. ما هم ثوابی برده باشیم و در بعضی مواقع از کمیته ها مانع عزاداری‏‎ ‎‏ما می شوند و یا اشخاص دیگر مزاحم این جانبان می شوند. تمنّا داریم که حضرت امام‏‎ ‎‏شرح شبیه خوانی را لطف بفرمایند با دست خط مبارک ما آن را فتوکپی کرده به‏
‏صورت کارت در جیب داشته باشیم برای مدرک و همیشه دعاگوی رهبر عزیز و‏‎ ‎‏روحانیت و رزمندگانمان باشیم تا کسی جلوی عزاداری حضرت سیدالشهدا را‏‎ ‎‏نتوانسته بگیرد و مانع عزاداری بشوند، زیادتر عرضی ندارم سلامتی رهبر و پیروزی‏‎ ‎‏رزمندگان را از خداوند متعال خواستارم. منتظر دست خط مبارک می باشم.‏

بسمه تعالی، شبیه خوانی اگر مشتمل بر محرمات شرعیه نباشد و موجب‎ ‎وهن مذهب نشود مانع ندارد و بهتر است به جای آن روضه بخوانند. 

[سؤال 12587]‏ ‏ ‏ ‏2. در ماه محرم الحرام ـ روز تاسوعا و عاشورای حسینی ـ در شوش و چند جای‏‎ ‎‏دیگر ـ به قول اصطلاح محلی ـ شبیه در می آوردند، یعنی واقع‏‏ۀ‏‏ کربلا را در این دو روز‏‎ ‎‏به صورت نمایش اجرا می کنند. افرادی که مثلاً در نقش امام حسین علیه السلام و فرزندان و‏‎ ‎‏یارانش ظاهر می شوند، در حالی که صد در صد معصوم نیستند، آیا شرعاً اشکال‏‎ ‎‏ندارد؟‏

‏این افراد ممکن است که حتی در حد یاران امام حسین علیه السلام هم نباشند. البته زنده‏‎ ‎‏نگهداشتن واقع‏‏ۀ‏‏ عاشورا امری واجب است و شکی در این نیست و لیکن چه بسا‏‎ ‎‏افرادی که در این نقش ها ظاهر می شوند، پاک و منزه نباشند. ما شاهدیم که حتی در‏‎ ‎‏فیلم ها و نمایشنامه هایی که در صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران اجرا می شوند،‏‎ ‎‏اصلاً کسی در نقش پیامبر صلی الله علیه و آله و یا امامان ما ظاهر نمی شود و حتی سخن نمی گوید.‏

بسمه تعالی، شبیه خوانی اگر مشتمل بر محرّمات نباشد و موجب وهن‎ ‎مذهب نشود اشکال ندارد و بهتر است به جای آن، روضه بخوانند.

[سؤال 12588]‏ ‏ ‏ ‏3. شبیه خوانی یا تعزیه خوانی در نقش معصوم و مؤنث چه صورتی دارد؟‏

بسمه تعالی، شبیه خوانی اگر مشتمل بر محرمات نباشد و موجب وهن‎ ‎مذهب نشود مانع ندارد ولی بهتر است به جای آن، روضه بخوانند.

‎ ‎قمه زدن

[سؤال 12589]‏ ‏ ‏ ‏ ‏ بسمه تعالی‏

‏خدمت مسئولین محترم دفتر امام خمینی، دام عزه، با عرض سلام و تشکر،‏‎ ‎‏خواهشمند است نظر و فتوای امام خمینی را در مورد برنامه هایی مثل قمه زنی و با بدن‏‎ ‎‏برهنه در انظار عمومی سینه زدن، بفرمایید.‏

بسمه تعالی، در شرایط و اوضاع کنونی از قمه زدن خودداری شود و‎ ‎عزاداری و سینه زدن مانعی ندارد.

[سؤال 12590]‏ ‏ ‏ ‏ بسمه تعالی  ‏ ‏ 18 / 9 / 1358‏

‏محضر مبارک مرجع عالی قدر، حضرت آیت الله‌ العظمی جناب حاج آقا روح الله‌‏‎ ‎‏الموسوی الخمینی، دام ظله العالی‏

‏اخیراً مشاهده می شود بعضی به اسم مسلمان آگاه و مسئول، از آوردن پرچم و نخل‏‎ ‎‏و علمات و طوق و جریده در مراسم سوگواری خامس آل عبا و ائمه اطهار علیهم السلام به‏‎ ‎‏عنوان این که خرافات و بدعت است ممانعت نموده و همچنین به سینه زنی و‏‎ ‎‏زنجیرزنی و قمه زنی و شبیه خوانی و تعزیه خوانی ایراد می کنند. آیا به نظر‏‎ ‎‏حضرت عالی موارد مذکور شرعاً جایز و در مراسم مذهبی و شعائر سنتی ـ کما فی‏‎ ‎‏السابق ـ باید اجرا گردد یا خرافات و خلاف شرع است که باید ترک شود. ‏

‏والسلام علیکم ورحمة الله‌ وبرکاته‏

بسمه تعالی، در وضع موجود قمه نزنند و شبیه خوانی، اگر مشتمل بر‎ ‎محرمات و موجب وهن مذهب نباشد مانع ندارد؛ اگرچه روضه خوانی بهتر‎ ‎است و عزاداری برای سید مظلومان از افضل قربات است. 

‏‎[سؤال 12591]‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ بسمه تعالی ‏ ‏ 14 / 8 / 1358‏

‏محضر مقدس زعیم بزرگوار جهان اسلام، رهبر بزرگوار انقلاب اسلامی ایران،‏‎ ‎‏امام خمینی، دامت برکاته، پس از سلام و امید موفقیت آن رهبر عظیم الشأن به عرض‏‎ ‎‏می رسانیم:‏

‏این جانبان همه ساله به یاد حضرت ابا عبد الله‌ علیه السلام روز عاشورا تیغ یا قمه بر سر‏‎ ‎‏خود می زنیم، البته خون هم کم یا زیاد از سرمان می آید؛ آیا این کار خوب است یا‏‎ ‎‏خیر؟ ما پیرو و تابع آن رهبر بزرگوار هستیم. ‏

بسمه تعالی، با وضع کنونی این عمل را نکنند. 

[سؤال 12592]‏ ‏ ‏5. آیا قمه زدن و زنجیر زدن در ایام عزاداری امام حسین علیه السلام صحیح است یا خیر؟‏

بسمه تعالی، از قمه زدن در وضع کنونی خودداری شود و عزاداری به نحو‎ ‎مرسوم مانع ندارد.

[سؤال 12593]‏ ‏ ‏ ‏قمه زدن در عزای حضرت امام حسین علیه السلام جایز است یا نه؟‏

بسمه تعالی، اگر موجب ضرر نباشد مانع ندارد، ولی در این زمان، این عمل‎ ‎نشود.

‎ ‎

دانلود احکام عزاداری- امام خمینی (ره)

لینک کوتاه: https://porsan.org/?p=3871