برگرفته از کتاب «احکام غرب نشینان»
سوال ۳۵۵- گاهی در باغچه پاگلدان و پا مزرعه از کودهای نجس استفاده می شود، حکم چیست؟
پاسخ- خرید و فروش کودهای نجس اشکال دارد. ولی استفاده از آنها بی مانع است.
سوال ۳۵۶- خرید و فروش خون چه حکمی دارد؟
پاسخ- خرید و فروش خون در عصر و زمان ما که برای نجات مجروحین و بیماران مورد استفاده قرار می گیرد جایز است.
سوال ۳۵۷- با توجه به کارایی و اهمیت سنگهای شکاری و پاستان خرید و فروش آنها چه حکمی دارد؟
پاسخ- خرید و فروش سگ شکاری و نگهبان جایز است.
سؤال ۳۵۸- حکم آن دسته از مواد غذایی و دارویی و امثال آن، که از کشورهای غیر اسلامی می آورند چیست؟
پاسخ: اگر نجس بودن آنها قطعی نباشد معامله آنها اشکالی ندارد. مانند این که احتمال دهیم شیر و پنیر و روغن را به وسیله دستگاه می گیرند.
سوال ۳۵۹- خرید و فروش گوشت هایی که از ممالک غیر اسلامی می آورند یا از دست کافر گرفته می شود چه حکمی دارد؟
پاسخ- این معامله باطل است ولی اگر بداند که آنها از حیوانی است که مطابق دستور شرح با با نظارت مسلمان ذبح شده اشکال ندارد.
سوال ۳۶۰- آیا خریدن چرم هایی که از بلاد کفار می آورند جایر است؟
پاسخ: آری جایز و پاک است. اما نماز خواندن با آن صحیح نیست.
سوال ۳۶۱- در کشورهای غیر مسلمان و یا در برخی کشورهای مسلمان که غیر مسلمانان در آنجا زیاد رفت و آمد و یا اقامت دارند، خرید و فروش مسکرات چه حکمی دارد؟
پاسخ- خرید و فروش تمام انواع مسكرات حرام و باطل است. سؤال ۳۶۲ خرید و فروش ابزار موسیقی چه حکمی دارد؟
پاسخ- خرید و فروش آلات لهو ولعب مانند تار و ساز حتی سازهای کوچک حرام است مگر این که از آلات مشترک باشد با بازیچه باشد و از آلات لهو حساب نشود.
سؤال ۳۶۳- در برخی کشورها مجسمه سازی رواج دارد، حکم خرید و فروش آن چیست؟
پاسخ- ساخت و خرید و فروش مجسمه اشکال دارد. ولی خرید و فروش صابون و مانند آن که روی آنها شکل مجسمه با نقش های برجسته است اشکالی ندارد.
سؤال ۳۶۴- گفته میشود رباخواری حرام است، لطفاً برایم توضیح دهید؟
پاسخ- ربا به دو شکل محقق می شود نخست ریای در فرض هرگاه فرض دهنده شرط کند که زیادتر از مقداری که داده بگیرد. ربا و حرام است. خواه جنسی باشد که با وزن و پیمانه خرید و فروش میشود با با عدد بلکه اگر قرار بگذارد که بدهکار عملی برای او انجام دهد با جنس دیگری اضافه کنند. هما این ها ربا و حرام است ولی مانعی ندارد خود بدهکار بدون این که شرطی در کار باشد مقداری اضافه کند بلکه این کار مستحب است. دوم ربای در معامله و آن این است که مقداری از جنسی را که با وزن با پیمانه می فروشند به زیادتر از همان جنس بفروشد. در روایات اسلامی مذمت از ریا بسیار شده است و از گناهان بسیار بزرگ محسوب می شود.
سوال ۳۶۵ آیا حسی که می فروشند و چیزی که عوض آن می گیرند، باید خصوصیات و شرایط خاصی داشته باشد؟
پاسخ: آری، چند شرط دارد:
باید مقدار آن معلوم باشد به وسیله وزن با پیمانه، با شماره و عدد توانایی بر تحویل آن داشته باشند بنابراین فروختن حیوانی که قرار کرده، صحیح نیست. حتی اگر چیزی را به آن ضمیمه کنند (بنابر احتیاط).
صفات و خصوصیاتی را که در آنهاست و در ارزش جنس و میل مردم به معامله اثر دارد معین نمایند. شخص دیگری در جنس یا عوض آن حقی نداشته باشد. بنابراین مالی را که نزد کسی گرو گذاشته اند بدون اجازه او نمی توان فروخت و نیز خریدار میتواند به جای پول منفعت ملک خود را بدهد. مثلا
فرشی را از کسی بخرد و در عوض آن منافع یک ساله خانه خود را به او واگذار کند. خریدار و فروشنده در تعیین نرخ کالا آزادند، ولی اگر این آزادی در مواردی سبب فساد و اختلال نظام اقتصادی جامعه اسلامی گردد. حاکم شرع در چنین مواردی می تواند تعیین نرخ کند و مردم را به آن ملزم سازد.
سؤال ۳۶۶ بعضی از مسلمانان حیوانات حرام گوشت، از حمله خوک را شکار کرده و جهت مصرف پیروان ادیان دیگر به آنها می فروشند. شکار و خرید و فروش این گونه حیوانات از ناحیه مسلمان ها چگونه است؟
پاسخ: خالی از اشکال نیست.
سؤال ۳۶۷ نظر شما در مورد معاملات آتی ” چیست؟
پاسخ- در معاملات آتی مبلغ را می پردازند تا اولویت داشته باشند که در سال آینده مثلا فلان جنس را بخرند ولی در حال حاضر هیچ معامله ای انجام نمی شود و ممکن است در آینده هم انجام نشود و به عبارت دیگر حق اولویت خرید را می خرند که این مورد جزء حقوق قابل معامله در اسلام نیست؛ بنابراین معاملات آتی باطل است. و معامله تنها در زمانی که اقدام به خرید کنند حاصل می شود.
سوال ۳۶۸- متأسفانه در حال حاضر بعضی از مواد دارویی و آرایشی از روغن خوک و یا ژلاتین حیواناتی که شیخ شرعی نشده اند ساخته می شوند.
سؤال- این است که اولاً خرید و فروش این مواد حایر است یا خیر؟ و ثانیا استفاده از این مواد برای غیر از خوردن مانند تزریق کردن و یا چرب کردن دست و صورت جایز است یا نه؟
پاسخ: خرید و فروش آن اشکالی ندارد و همچنین تزریق و چرب کردن دست و صورت با آن اشکالی ندارد ولی برای نماز باید چربی را بشویید. در ضمن چربی خوک قطعاً نجس است و در مورد ژلاتین اولا در موارد مشکوک که نمیدانید از حیوان گرفته اند با گیاه حکم حلیت و طهارت است و جستجو لازم نیست. ثانیا: اگر یقین داشته باشید از حیوان حرام گوشت با حیواناتی که ذبح شرعی نشده اند گرفته شده و با ذبح شرعی آنها مشکوک باشد هرگاه تغییرات زیادی روی ان داده می شود تا به صورت فعلی درآید حکم استحاله را دارد و پاک و حلال است. در غیر این صورت تغییرات زیاد نباشد) خوردن آن
حرام است مگر در موارد ضرورت.
سؤال ۳۶۹- در مورد مزایده آنلاین نظر شما چیست؟
پاسخ- این گونه مزایده ها به بخت آزمایی می ماند که بعضی بدون حساب و کتاب به درآمد هنگفتی می رسند بی آن که کاری انجام داده باشند و عده ای نیز محروم میشوند در نتیجه جایز نیست.
سوال ۳۷۰- استفاده از اشیاء چرمی که نمی دانیم مربوط به حیوانی است که دین اسلامی شده یا نه، چه حکمی دارد؟
پاسخ- اشیاء چرمی خواه ذبح اسلامی باشند با ذبح غیر اسلامی پاک و خرید و فروش آن جایز است ولی نمی توان با آن نماز خواند لکن گوشت و اجزای خوردنی باید حتما ذبح اسلامی شود.
سؤال ۳۷۱. آیا فروش خوردنی های حرام و غذای نجس به کفار جایز است؟
پاسخ- فروختن به کسانی که آن را حلال می دانند جایز است. و همچنین بیع مینه و غذای نجس و بعضی از حیوانات غير مأكول، ولی
فروختن شراب و مانند آن جایز نیست.
سؤال ۳۷۲- خرید و فروش مجسمه هایی که از گچ با مواد دیگر ساخته می شود و به عنوان اسباب بازی و یا برای نگهداری در منازل
به کار می رود چه حکمی دارد؟
پاسخ- هرگاه به صورت اسباب بازی باشد مانعی ندارد ولی بهتر آن است که از آنها برای تزیین استفاده نشود.
سوال ۳۷۳ در مورد خرید و فروش ماهی های حرام گوشت چه نظری دارید؟
پاسخ- هرگاه منافع حلالی مانند تهیه غذا برای مرغداری ها و مانند آن داشته باشد جایز است. همچنین فروختن آنها به غیر مسلمانان که
خوردن آن را جایز می دانند اشکالی ندارد.
سؤال ۳۷۴ خرید و فروش احتساد کفار برای پیوند چه حکمی دارد؟
پاسخ- هرگاه این کار برای حفظ جان افراد زنده با درمان بیماری مهنی ضرورت داشته باشد مانعی ندارد و فرقی میان افراد شناخته شده و غیر آنها نیست.
سؤال ۳۷۵- آیا با فردی که مرند شده می توان معامله کرد؟
پاسخ- با اموال قبل از ارتداد باطل است زیرا به محض مرتد شدنش اموال او از ملکش خارج شده و به ملک ورثه مسلمان او وارد می شود و اگر ورثه ندارد به حاکم شرح می رسد ولی معامله اموالی که بعد از ارتداد به دست آورده باطل نیست زیرا در ملک اوست؛ به طور کلی شخص مهدورالدم تا زمانی که حدی بر او جاری نشده مالک اموالی است که به دست می آورد و حتی می تواند ازدواج کند.
سؤال ۳۷۶- معامله با کشورهای کفار با افراد کافر و گرفتن مودار آنها چه حکمی دارد؟
پاسخ- اشکالی ندارد.
سؤال ۳۷۷- در مورد مسأله زیر به شدت ابهام دارم لطفاً تکلیف مرا از نظر شرعی بفرمایید:
بنده تاجر یک شرکت معتبر و بین المللی در تهران هستم که تجارت خرید و فروش خارجی شرکت را انجام می دهم. همان طور که حضرت عالی اطلاع دارید کلیه تجارت ها و نحوه معامله ها میان تمامی کشورها اعم از مسلمان و غیر مسلمان بر اساس قانون تجارت انجام میشود و هیچ کشوری خلاف آن را قبول ندارد. حال سوال بنده این است که آیا ما باید تحقیق کنیم که قانون تجارت بر اساس موازین اسلامی است تا معاملات ما شرعاً جلال باشد با لازم نیست؟ با توجه به این که این قانون تجارت را کشورهای اروپایی وضع کرده اند و مورد پذیریش تمامی کشورهای جهان است.
پاسخ: چنانچه معاملات و خرید و فروشها مطابق عقود و احکام اسلامی باشد تحقیق لازم نیست.
سؤال ۳۷۸ معامله حیوانات حرام گوشت از قبیل: سگ، گربه و خرچنگ چه حکمی دارد؟
پاسخ حیواناتی که دارای فایده معقولی هستند خرید و فروش آنها اشکالی ندارد و خرچنگ نیز هرگاه آنها را به کسانی بفروشد که گوشت آن را حلال می دانند مانعی ندارد ولی فروش آن به مسلمانان جایز نیست.
سوال ۳۷۹ آیا خرید و فروش ارز اشکالی دارد؟
پاسخ در صورتی که دو ارز مختلف باشد اشکالی ندارد، ولی معامله اسکناس با اسکناس و مانند آن صحیح نیست.
سؤال ۳۸۰. خرید کالاهای آمریکایی و انگلیسی و صهیونیستی چه حکمی دارد؟
پاسخ بی شک خرید کالاهای آمریکایی و انگلیسی و صهیونیستی کمک به این ظالمان است و از نظر شرع اسلام حرام است.
سؤال ۳۸۱ معامله با بهائیان چه حکمی دارد؟
پاسخ شک نیست که آنها افراد منحرفی هستند، و اساس مذهب ساختگی آنها را دولت های استعماری انگلستان و آمریکا بنا نهاده اند. و جزء كفار حربی هستند و هیچ گونه همکاری ای با آنها جایز نیست.
سوال ۳۸۲ آیا درمان حیوانات و گرفتن دستمزد در قبال آن اشکالی دارد؟
پاسخ درمان سنگها و گربه هایی که فایده مشروعی دارند و گرفتن اجرت در مقابل آن مانعی ندارد. همچنین در مواردی که حیوانات ولگردی باشند که اگر کنترل نشوند مشکلاتی می آفرینند.
سوال ۳۸۳ آپا کار کردن در مشاغلی که مستلزم لمس و نظر بدن بیمار است برای نامحرم صحیح است؟
پاسخ فقط در صورت ضرورت جایز است. و معیار ضرورت تشخیص عرف عام و صالح است.
سؤال ۳۸۴ فروش اسلحه و لوازم شکار در کشورهایی که خرید و فروش اسلحه در آنجا قانونی است، چه حکمی دارد؟
پاسخ: چنانچه به افراد بالغ و عاقل بفروشید. شما مسئولیتی ندارید.
سوال ۳۸۵ کار کردن مسلمان در کلیسا و معابد اهل کتاب جایز است؟
پاسخ اشکالی ندارد ولی بهتر است در غیر مقام ضرورت این کار را نکند.
سوال ۳۸۶ همکاری با شراکت با کفار و کار در بلاد کفر چه حکمی دارد؟
پاسخ هرگاه در کارهای مشروع باشد مانعی ندارد
سوال ۳۸۷ اشتغال و کسب درآمد از طریق شعبده بازی چه حکمی دارد؟
پاسخ بازی هایی که به عنوان نمایش و سرگرمی و تفریح در بعضی مجالس مشاهده می شود که تردستی و زرنگی شخص را نشان می دهد و غرضی جز آن در کار نیست اشکالی ندارد. اما اگر برای اغفال مردم باشد نوعی از سحر است که کسب آن حرام و حضور در آن مجلس هم
حرام است.
سوال ۳۸۸ آیا جاسوسی کردن به علت مشکلات مالی جایز است؟
پاسخ جایز نیست مگر این که ضرر ناشی از ترک این کار بیشتر باشد. که در این صورت این شغل اگر منجر به قتل دیگران نشود.
جایز است.
سؤال ۳۸۹ چه نوع معاملاتی در اسلام مطرح است؟
پاسخ تعدای از معاملات با همان عقود شرعی عبارت اند از: جماله، حجر، حواله، خرید و فروش رهن شرکت، صلح، ضمانت فرض کفالت مزارعه مسافات مضاربه معاملة فضولی و وکالت که احکام و توضیحات هر کدام در کتابهای فقهی از جمله رساله و استقبالات درج شده است.
سؤال ۳۹۰ نظر شما در مورد معاملات فارکس چیست؟
پاسخ با توجه به این که فارکس شرایط شرعية معاملات را ندارد جایز نیست.
سؤال ۳۹۱ آیا شرکت کردن در برنامه های گلد کوست اشکالی دارد؟
پاسخ فعالیت مرموز اقتصادی شرکتهای هر می مانند گلد کونت و سایر شرکتهای مشابه داخلی و خارجی مشروع نمی باشد. و شیبه نوعی قمار و لاتار است و شایسته شما عزیزان نیست که آلوده آن شوید. کسانی که آلوده آن شده و سودی برده اند پول اولیه خود را از آن بردارند و بقیه را به صاحبان اصلی آن برسانند و اگر به آنها دسترسی ندارند. به سایر مالباختگانی که در این طرح شرکت کرده و متضرر شده اند بدهند. اگر به آنها هم دسترسی ندارند به ثبت صاحبان اصلی به فقرا صدقه دهند.
سؤال ۳۹۲ نظر شما در خصوص بازاریابی شبکه ای چیست؟
پاسخ تنها در صورتی که به شکل شبکه ای و زیر مجموعه ای نباشد و سود حاصله فقط به بازار باب اول تعلق گیرد اشکالی ندارد و غیر آن اشکال دارد. البته ممکن است در طرح های جدید، بعضی از اشکالات این کار بر طرف شده باشد ولی هنوز اشکال اصلی که استفاده بازاریاب های بالواسطه می باشد و نوعی اکل مال به باطل است وجود دارد.