برگرفته از کتاب «فقه برای غرب نشینان»

مسأله ۱۹۵ – اشیای پوستی نجس اند و با آنها نماز نمی توان خواند اگر بدانیم که آنها از پوست جاندارانی تهیه شده اند که برابر مقررات شرعی، تذکیه و ذبح نشده اند اما اگر چنان علمی نباشد و احتمال بدهیم که آنها از پوست حیوان حلال گوشتی که به طریق اسلامی ذبح و تذکیه شده است، فراهم گردیده اند پاکند و نماز با آنها جایز می باشد .
مسأله ١٩٦ – نماز با اشیای پوستی ساخته شده از پوست جانداران درنده مانند شیر ببر پلنگ روباه و شغال و امثال آنها، جایز نیست . چنانکه بنابر احتیاط واجب با پوست حیوانات حرام گوشت هر چند غیر درنده مثل میمون و فیل هر چند که پوست آنها در اثر تذکیه پاک باشد و یا احتمال تذکیه شدن را بدهیم نماز خوانده نشود .

بلی از کمربند و امثال آن که ستر عورت با آن ممکن نیست و از چنان پوستهایی تهیه شده است میتوان استفاده کرد ولی اگر یقین داشته باشیم که آن از پوست جاندارن تذکیه نشده درست شده است نجس است. و نماز با آن بنابر احتیاط جایز نمیباشد اگر چه آن کمربند و یا هر چیز دیگری باشد که ستر عورت با آن ممکن نیست و همینطور است اگر احتمال تذکیه حیوان به اندازه ای ضعیف باشد که عقلاً معمولاً به آن اعتنا نمی کنند
مانند احتمال ۲
مسأله ۱۹۷ – اشیاء و لوازم پوستی که در کشورهای غیر اسلامی از پوست مارها و تمساح ها ساخته شده اند و در مغازه ها در معرض فروش قرار دارند همگی پاکند و خرید و فروش و استعمال آنها حتی آنجا که طهارت و پاکی شرط است جایز میباشد.
مسأله ۱۹۸ – اشیای تهیه شده از پوست که در کشورهای اسلامی ساخته شده و در کشورهای غیر اسلامی عرضه میشوند پاکند و نماز با آنها جایز می باشد.
مسأله ۱۹۹ – اشیای پوستی ساخته شده در کشورهای غیر اسلامی که نمی دانیم آیا از پوست طبیعی و یا مصنوعی فراهم شده اند همگی پاکند و
نماز با آنها جایز می باشد.
مسأله ۲۰۰ – کفش ساخته شده از پوست حیوان تذکیه نشده پا را نجس نمی کند مگر با رطوبت ناقل نجاست پس اگر پا عرق کند و جوراب  در اثر عرق کردن پا خیس شود اما رطوبت به کفش نجس نرسد، پا و یا جوراب آلوده و نجس نمی شوند.
مسأله ۲۰۱ – نماز با کاپشن و یا با کلاه و یا با کمربند پوست ساخته شده در کشورهای غیر اسلامی و آنچه که از محلهای خرید و فروش غیر اسلامی خریداری می شود جایز است هر گاه احتمال بدهیم که این اشیاء، از پوست حیوان حلال گوشت تذکیه شرعی شده ساخته شده اند چنانکه در
بخشهای سابق گذشت.
مسأله ۲۰۲ استفاده از طلا برای مردان جایز نیست اعم از انگشتری حلقه ازدواج، ساعت مچی و یا جز آنها و اعم از آنکه در نماز باشد و یا غیر آن
مسأله ۲۰۳ مردان نمی توانند پلاتین که طلای سفیدش نامند، در دست کنند .
مسأله ٢٠٤ – بانوان در همه حالات میتوانند طلا بر تن کنند در حال نماز و غیر آن …
مسأله ٢٠٥ – مردان نمی توانند حریر و ابرشیم خالص بپوشند نه در حال نماز و نه در غیر آن حال مگر در مواردی که جواز آن تصریح شده است.
مسأله ٢٠٦ بانوان میتوانند همه وقت و در حال نماز و غیر آن حریر و ابریشم بپوشند.

مسأله ۲۰۷ – مردان میتوانند جامه هایی را که حریر و ابریشم بودن آنها مشکوک است و قطعی نیست که آنها ابریشم طبیعی و یا مصنوعی اند
برتن کنند. بنابراین نماز با چنان جامه هایی جایز می باشد.
هم چنانکه مردان میتوانند لباسهای پنبه ای پشمی و یا نایلونی را که با ابریشم و غیره آمیخته است بر تن کنند به شرط آنکه حریر و ابریشم قاطی شده به اندازه ای کم باشد که به آن جامه حریر و ابریشم صدق نکند و همچنین مردان می توانند لباسی را که ممزوج بودن آن با حریر و ابریشم
مشکوک است بپوشند و با آن نماز بخوانند .
مسأله ۲۰۸ – بنابر احتیاط واجب مرد نمیتواند از مدهای بانوان و کلاه گیس استفاده نماید .
مسأله ۲۰۹ – بنابر احتیاط واجب جایز نیست مسلمانان، لباسهای ویژه کافران را بپوشند و به آنها تشبه کنند.

استفتاءات

مسأله ۲۱۰ – ما مسلمان در کشورهای اروپایی کفش کمربند، و دیگر پوشیدنی هایی را که از پوست درست شده اند می خریم و احتمال هم می دهیم که پوستهای آنها از کشورهای اسلامی وارد گردیده و یا حتی از کشتارگاههای مخصوص مسلمین تهیه شده اند و چنان احتمال ضعیف باشد، پا کند؟

جواب اگر این که پوست اشیاء مذکور در سؤال به دست مسلمان و یا کشور اسلامی فراهم شده به اندازه ای احتمال ضعیف و نا چیزی باشد که عقلاً به آن اعتنا نمی کنند مثل ۲ که احتمال خلاف، بیشتر مورد اطمینان است به چنان احتمالی ترتیب اثر داده نمیشود و جز در آن صورت می توان آنها را پاک دانست و خدا عالم است .
مسأله ۲۱۱ فقها به حرمت پوشیدن حریر و ابریشم طبیعی خالص برای مردان فتوا می دهند، آیا یک مرد میتواند حریر و ابریشم آمیخته به جز آن را بر تن کند مثل کروات. وانگهی بستن کروات برای مردان به طور کلی آن از حریر خالص چطور است؟
جواب – بستن کروات حتی اگر ابریشم و حریر خالص هم باشد حرام نیست زیرا به آن لباس صدق نمی کند و ستر عورت با آن ممکن نیست و اما آنچه حریر و ابریشم خالص نیست و به غیر آن آمیخته است و حریر به آن گفته نمیشود پوشیدن آن جایز است و هر چند که با آن ستر عورت ممکن
باشد .
مسأله ۲۱۲ – برخی شرکت ها روی برخی پارچه ها و منسوجات خود می نویسند ابریشم خالص با این وجود ما در صحت چنان چیزی، شک داریم چون بهای آنها خیلی ارزان است و حریر و ابریشم به آن ارزانی نیست پوشیدن آنگونه لباسها چگونه است و میتوان با آنها نماز خواند؟
جواب – با وجود شک میتوان آنها را پوشید و نماز هم خواند …

مسأله ۲۱۳ – پوشیدن جامه هایی که به هدف تبلیغات، عکس شراب روی آنها چاپ شده جایز است و داد و ستد آنها چطور؟
جواب – پوشیدن و داد و سند آنها حرام میباشد .

مساله ٢١٤ – آیا مردان میتوانند ساعتی را که برخی ابزار درونی و یا بند آن طلاست به دست خود ببندند و با آن نماز بخوانند؟
جواب: به دست بستن اولی و نماز با آن جایز است اما با دومی (با) ساعت بند طلا نماز جایز نمیباشد و نباید به دست کرد.

دانلود احکام پوشش و لباس – آیت الله سیستانی

لینک کوتاه: https://porsan.org/?p=4200