آیات عظام: امام خمینی و…

نماز مهمترین اعمال دینی است که اگر قبول درگاه خداوند عالم شود، عبادتهای دیگر هم قبول می شود و اگر پذیرفته نشود اعمال دیگر هم قبول نمی شود. و همان طور که اگر انسان شبانه روزی پنج نوبت در نهر آبی شستشو کند، چرک در بدنش نمی ماند نمازهای پنجگانه هم انسان را از گناهان پاک می کند. و سزاوار است که انسان نماز را در اوّل وقت بخواند و کسی که نماز را پست و سبک شمارد، مانند کسی است که نماز نمی خواند. پیغمبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم فرمود: «کسی که به نماز اهمیّت ندهد و آن را سبک شمارد سزاوار عذاب آخرت است».

روزی حضرت در مسجد تشریف داشتند مردی وارد و مشغول نماز شد و رکوع و سجودش را کاملاً به جا نیاورد، حضرت فرمودند: «اگر این مرد در حالی که نمازش این طور است از دنیا برود، به دین من از دنیا نرفته است».

پس انسان باید مواظب باشد که به عجله و شتابزدگی نماز نخواند و در حال نماز به یاد خدا و با خضوع و خشوع و وقار باشد و متوجّه باشد که با چه کسی سخن می گوید و خود را در مقابل عظمت و بزرگی  خداوند عالم بسیار پست و ناچیز ببیند و اگر انسان در موقع نماز کاملاً به این مطلب توجه کند از خود بی خبر می شود، چنانچه در حال نماز تیر را از پای مبارک امیرالمؤمنین علیه السلام بیرون کشیدند و آن حضرت متوجّه  نشدند.

و نیز باید نمازگزار توبه و استغفار نماید و گناهانی که مانع قبول شدن نماز است، مانند حسد، کبر، غیبت، خوردن حرام، آشامیدن مسکرات و ندادن خمس و زکات بلکه هر معصیتی را ترک کند. و همچنین سزاوار است کارهایی که ثواب  نماز را کم می کند بجا نیاورد، مثلاً در حال خواب آلودگی و خودداری از بول به نماز نایستد و در موقع نماز به آسمان نگاه نکند و نیز کارهایی که ثواب نماز را زیاد می کند بجا آورد، مثلاً انگشتری عقیق به دست کند و لباس پاکیزه بپوشد و شانه و مسواک کند و خود را خوشبو نماید.

آیةالله العظمی امام خامنه ای

امام خامنه ای: رساله نماز و روزه، ص ۱۲: نماز مهمترین عبادت است که اگر به صورت صحیح و با توجه انجام شود روح انسان را پاکیزه و دل را نورانی میکند و او را بر دوری از خُلقیات ناپسند قادر می سازد نماز می‌تواند فرد و جامعه انسانی را به تدریج از همه ی آلودگی ها پاک کند. سزاوار است نماز در اول وقت و با حضور قلب و به دور از ریا اقامه شود و نمازگزار در هر کلمه ی آن به یاد داشته باشد که با خداوند متعال سخن می‌گوید و بداند که چه می‌گوید.

آیةالله العظمی نورری همدانی

    نماز یکی از عبادات بزرگ اسلامی و ستون دین است. مظهر کامل خشوع و خضوع در برابر ذات اقدس الهی است. عبادتی است که در ضمن آن، انسان در پیشگاه مقدس حق تعالی می‌ایستد و به بندگی خویش در مقابل خالق بزرگوار و مالک خود اعتراف می‌کند و حرف دلش را با او می‌گوید و از در گاه مقدس آن ذات ذوالجلال، کمک می‌خواهد و پیشانی در آستانه پاک او به خاک می‌ساید و حوائج خود را از او می‌طلبد.

حضرت رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلّم) فرمودند: «هر چیزی را چهره‌ای است و چهره دین شما نماز است و سعی کنید کمال و زیبایی این چهره را حفظ کنید.» و نیز فرمودند: «نماز ستون دین است.»

و همینطور که در راه بر پا ساختن یک خیمه، دیوار و سقف طناب و میخ در صورتی به درد می‌خورد و در تشکیل خیمه نقش دارد که، ستون آن خیمه بر پا باشد، نماز هم نقش ستون را در خانه و خیمه دین دارد که بدون آن، اعمال دیگر بی‌اثر و بی‌نتیجه است.

معاویه بن وهب،که یکی از راویان احادیث است از حضرت صادق (علیه السلام) پرسید: «با فضلیت‌ترین عملی که بندگان خدا با انجام آن به خداوند تقرب پیدا می‌کنند کدام است؟» حضرتش در پاسخ فرمودند: «بعد از خداشناسی هیچ عملی را که با فضلیت‌تر از نماز باشد، سراغ ندارم.» و نیز حضرت صادق (علیه السلام) فرمودند: «محبوب‌ترین اعمال در نزد خداوند نماز است و آن آخرین وصایای پیغمبران خدا است. یعنی آخر ین موضوعی که به مردم درباره آن وصیت می‌نموده‌اند، نماز است.»

حضرت رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلّم) نیز فرمودند: «اَحَبُّ الأَعْمٰالِ اِلَی الله عَزَّوَجَلَّ الصَّلوةُ وَ البِرُّ وَ الجِهادُ» یعنی: محبوب‌ترین اعمال در پیشگاه خداوند متعال سه چیز است:

نماز.

نیکی و احسان به مردم.

جهاد در راه خداوند.

در نهج البلاغه، از حضرت امیرمؤمنان (علیه السلام) نقل می‌کند که حضرتش اصحاب خود را به مواظبت درباره نماز توصیه می‌کردند و می‌فرمودند: «به وسیله نماز خواندن به خداوند تقرب پیدا کنید، که نماز به طور فرض و وجوب بر همه مؤمنان نوشته شده است و در اهمیت آن همین اندازه کافی است که هنگامی که از اهل جهنم پرسیده می‌شود: مٰا سَلَکَکُمْ فیٖ سَقرَ[۱] ارتکاب چه عملی شما را به جهنم کشانده است؟ در جواب می‌گویند: لَمْ نَکُ مِنَ المُصَّلیٖنَ[۲] یعنی: ما چون جزء نمازگذاران نبودیم سرانجام به جهنم افکنده شدیم. سپس افزودند که حضرت پیغمبر (صلی الله علیه و آله و سلّم) نمازهای پنجگانه را به نهر آبی که در جلو خانه انسان واقع شده است و انسان روزی پنج مرتبه خود را در آن شستشو می‌دهد تشبیه کردند و روشن است کسی که روزی پنج مرتبه در نهر آبی خود راشستشو دهد چیزی از آلودگی در وجود او نمی‌ماند.

بعد از آن فرمودند: حق نماز را افرادی شناختند که هرگز اشتغالات و سرگرمیها و زینت‌ها و زیورهای دنیا آنان را از نماز غافل نمی‌کند که خداوند درباره آنان فرمودند: رِجالٌ لاتُلْهیهِمْ تِجٰارَةٌ وَ لابَیْعٌ عَنْ ذِکْرِاللهِ وَ اِقامِ الصَّلوةِ[۳]. یعنی مردانی که، تجارت و خرید و فرش آنان را از یاد خداوند و نماز خواندن مشغول و غافل نمی‌سازد.»

نماز را باید بطور کامل، یعنی باید سعی کرد نماز را مطابق موازین اسلامی بجا آورد که این موضوع یکی از علایم کمال یک مسلمان است.

هارون بن خارجه که یکی از رجال حدیث است. می‌گوید: در محضر حضرت صادق (علیه السلام) نام مردی از دوستان خود را بردم و ا ز او به عنوان داشتن کمالات انسانی و اسلامی، ستایش کردم، حضرتش در این مورد از من پرسیدند:

«کیف صَلوتُهُ؟» یعنی نماز او چگونه است؟ که از این بیان این مطلب به دست می‌آید که شخص در صورتی قابل ستایش و تمجید است که نمازش کامل باشد. و نیز حضرت صادق (علیه السلام) فرمود: «نخستین عملی که در روز قیامت مورد محاسبه الهی قرار می‌گیرد نماز است که اگر آن مورد قبول واقع شد و با موازین اسلامی مطابق گردید سایر اعمال نیز مورد قبول واقع می‌شود و اگر آن مردود شد، اعمال دیگر نیز مردود می‌گردد.»

 حضرت پیغمبر (صلی الله علیه و آله و سلّم) نیز فرمودند: «در روز قیامت که بنده خداوند به پیشگاه خداوند خوانده می‌شود نخستین چیزی که در رابطه با آن، آن بنده مورد سؤال قرار می‌گیرد نماز است که اگر آن را درست و کامل به جا آورده است نجات پیدا می‌کند وگرنه در آتش دوزخ افکنده می‌شود.»

[۱]. سوره مدّثر، آیه ۴۲.

[۲]. سوره مدّثر، آیه ۴۳.

[۳]. سوره نور، آیه ۳۷

آیةالله العظمی جوادی آملی

۱. نماز، ستون دین اسلام است و خیمهٔ دین با ستون نماز بر‌پا میشود؛
۲. دستور اسلام، اقامهٔ نماز است، زیرا ستون را به‌پا میدارند، نه بخوانند؛
۳. خواندن نماز كه از مهم‌ترین واجب‌های دینی است، باید به صورت اقامه، یعنی به پا داشتن ستون دین باشد؛
۴. به پا دارندهٔ ستون دین؛ یعنی نماز با خدا مناجات میكند: «المصلّي یناجي ر‌بّه» (بحارالأنوار، ج۶۸، ص۲۱۶)؛
۵. امیر مؤمنان، حضرت علی بن‌ابیطالب از حضرت ختمی نبوت، محمد مصطفی نقل كرده است كه آن حضرت نماز را به چشمه آب گرم درِ منزل تشبیه فرموده كه نمازگزار، شبانه‌روز پنج بار از آن، برای شستشوی خود بهره میبرد كه در این صورت، هیچ آلودگی در او نمیماند؛
۶. نماز بهترین امر به معروف و نهی از منكر را به همراه دارد، چون از فحشا و زشتی باز میدارد و به یاد خدا رهنمون میشود؛
۷. حضور قلب در نماز، نتیجه مراقبت شدید نیروهای اندیشه و انگیزه در بیرون نماز است تا نمازگزار با بصر پاک و بصیرت ناب، با معبود خود گفتگو كند؛
۸. «تكبیرةالاحرام» همان احرام بستن نمازگزار است كه در مدت نماز، به غیر خدا توجه ندارد؛
۹. پایان نماز كه هبوط از معراج است، با سلام كردن به اولیای خداست؛
۱۰. رعایت آداب فقهی آن، در شكوفایی اسرار شهودی آن اثر دارد.

آیةالله العظمی وحید

قبل از ورود در احکام نماز، اشاره به دو نکته لازم است:

(اوّل) اهمیّت نماز: در قرآن مجید نزدیك به صد مورد از نماز گفتگو شده ، و اشاره به دو مورد آن كافیست:

۱ ـ بعد از آن كه خداوند متعال حضرت ابراهیم (علیه السلام) را به مقام نبوّت و رسالت و خلّت اختیار نمود و به كلمات آزمایش و مبتلا كرد و آن حضرت كلمات را اتمام نمود ، به مقام امامت نایل شد ، و آن قدر عظمت مقام امامت ـ بعد از آن همه مقامات ـ در نظرش جلوه كرد كه ( قالَ وَ مِنْ ذُرِّیتِى ) (گفت و از براى فرزندان من هم؟) جواب شنید: ( لا ینالُ عَهْدِى الظّالِمِینَ ) (پیمان من به ظالمین نمى رسد) ، و در عظمت نماز همین اندازه بس كه آن كس كه خداوند متعال براى او مقام امامت را خواست و او براى ذریه اش مسألت كرد ـ بعد از طىّ تمام مقامات ـ در جوار خانه خدا از خداوند متعال خواست: ( رَبِّ اجْعَلْنِی مُقِیمَ الصَّلوةِ وَ مِنْ ذُرِیتی ) (پروردگارا مرا اقامه كننده نماز قرار بده و ذریه مرا).

و همچنین بعد از آن كه ذرّیه خود را در نزد بیت مسكن داد ، گفت ( رَبَّنا اِنِّی اَسْكَنْتُ مِنْ ذُرِیتی بِواد غَیرِ ذِی زَرْع عِنْدَ بَیتِكَ الْمُحَرَّمِ ، رَبَّنا لِیقِیمُوا الصَّلوةَ )پروردگار ما هر آینه من از ذریه خودم مسكن دادم به بیابان بدون زرع نزد خانه محترم تو ، پروردگارا براى این كه اقامه نماز بنمایند.

۲ ـ در قرآن مجید یك سوره به نام مؤمنون است ، و در آن مؤمنان به خصوصیاتى معرّفى شده اند ، و اوّل خصوصیتى كه به آن ابتدا شده این است كه: ( الَّذینَ هُمْ فی صَلاتِهِمْ خاشِعُونَ ) (آنان كه همانا در نمازشان خاشعند) و آخر خصوصیتى هم كه به آن ختم مى شود ( وَ الَّذینَ هُمْ عَلى صَلَواتِهِمْ یحافِظُونَ ) (و آن چنان كسانى كه همانها بر نمازهایشان محافظت دارند).

پس افتتاح ایمان و ختم ایمان به نماز است ، و ثمره آن هم این آیه است: ( اُولئِكَ هُمُ الْوارِثُونَ * اَلَّذینَ یرِثُونَ الْفِرْدَوسَ هُمْ فیها خالِدُونَ )

و از سنّت همین اندازه بس است كه از حضرت صادق (علیه السلام) روایت شده كه فرمودند: بعد از معرفت خدا چیزى را افضل از این صلوات پنجگانه نمى دانم ، و عدم علم از آن حضرت ، علم به عدم است ، و این روایت بیان كلام خداست ، و خداوند متعال هم در قرآن مجید مى فرماید: ( ذلِكَ الْكِتابُ لا رَیبَ فیهِ هُدًى لِّلْمُتَّقینَ * اَلَّذینَ یؤْمِنُونَ بِالْغَیبِ وَ یقیمُونَ الصَّلوةَ ) بعد از ایمان به غیب اقامه نماز ذكر شده است.

و در عظمت نماز همین اندازه كفایت مى كند كه جامع تر از نماز بین عبادات عبادتى یافت نمى شود ، زیرا این عبادتى است مشتمل بر عبادت فعلى و بر عبادت قولى ، و عبادت فعلى آن شامل افعال عبادى از ركوع و سجود و قیام و قعود است ، و عبادت قولى آن شامل قرائت و ذكر و جامع جمیع معارف الهیه از تسبیح و تكبیر و تحمید و تهلیل كه اركان اربعه معارف حضرت حقّ سبحانه و تعالى است ، و مشتمل است بر تمام عبادات ملائكه مقرّبین ، كه عدّه اى از آنها عبادتشان در قیام است و عدّه اى در قعود و جمعى در ركوع و جمعى در سجود.

و عناوینى كه براى نماز در روایات وارد شده زیاد است كه از آن جمله است: «رَأْسُ الدّینِ ، وَ اخِرُ وَصایا الاْنْبِیاءِ ، وَ اَحَبُّ الاْعْمالِ ، وَ خَیرُ الاْعْمالِ ، وَ قِوامُ الاِْسْلامِ ، وَ اِسْتِقْبالُ الرَّحْمنِ ، مِنْهاجُ الاْنْبِیاءِ ، وَ بِه یبْلُغُ الْعَبْدُ اِلَى الدَّرَجَةِ الْعُلْیا».

(دوم) انسان مواظب باشد كه به عجله و شتاب زدگى نماز نخواند ، و در حال نماز به یاد خدا و با خضوع و خشوع و وقار باشد ، و متوجّه باشد كه با چه كسى سخن مى گوید و خود را در مقابل عظمت و بزرگى خداوند عالم ناچیز ببیند.

و نیز باید نمازگزار توبه و استغفار نماید و گناهانى را كه مانع قبول شدن نماز است مانند حسد ، كبر ، غیبت ، خوردن حرام ، آشامیدن مسكرات ، ندادن خمس و زكاة و بلكه هر معصیتى را ترك كند.

و همچنین سزاوار است كارهایى را كه ثواب نماز را كم مى كند به جا نیاورد ، مثلا در حال خواب آلودگى و خوددارى از بول به نماز نایستد و در موقع نماز به آسمان نگاه نكند ، و كارهایى را كه ثواب نماز را زیاد مى كند به جا آورد ، مثلا انگشتر عقیق به دست كند و لباس پاكیزه بپوشد و شانه و مسواك كند و خود را خوشبو نماید.

آیةالله العظمی مکارم شیرازی

نماز رابطه انسان با خداست و مایه صفای روح و پاکی دل و پیدایش روح تقوی و تربیت انسان و پرهیز از گناهان است[1]، نماز مهمترین عبادات است که طبق روایات اگر قبول درگاه خدا شود، عبادات دیگر نیز قبول خواهد شد و اگر قبول نگردد، اعمال دیگر نیز قبول نخواهد شد[2]. و نیز بر طبق روایات کسی که نمازهای پنجگانه را انجام می دهد ،از گناهان پاک می شود همانگونه که اگر شبانه روز پنج مرتبه در نهر آبی شستشو کند اثری از آلودگی در بدنش باقی نمی ماند[3]، به همین دلیل در آیات قرآن مجيد و روایات اسلامی و وصایا و سفارشهای پیغمبر اکرم صلّي الله عليه و آله و سلّم و ائمه هدی علیهم السلام از مهمترین کارهایی که روی آن تأکید شده، همین نماز است[4] و لذا ترک نماز از بزرگترین گناهان کبیره محسوب می شود[5].

سزاوار است انسان نماز را در اوّل وقت بخواند و به آن اهمیّت بسیار دهد و از تند خواندن نماز که ممکن است مایه خرابی  نماز گردد جداً بپرهیزد. در حدیث آمده  است روزی پیغمبر اکرم صلی الله علیه و آله وسلّم مردی را در مسجد مشغول نماز دید که رکوع و سجود را به طور کامل انجام نمی دهد فرمود: اگر این مرد از دنیا برود در حالی که نمازش اینگونه باشد به دین من از دنیا نخواهد رفت[6].

روح نماز «حضور قلب» است و سزاوار است از آنچه مایه پراکندگی حواس می شود بپرهیزد ، و معانی کلمات نماز را بفهمد و در حال نماز به آن توجه داشته باشد و با حال خضوع و خشوع نماز را انجام دهد، بداند با چه کسی سخن می گوید و خود را در مقابل عظمت و بزرگی خداوند بسیار کوچک ببیند. در حالات معصومین عليهم السلام آمده است به هنگام نماز آنچنان غرق یاد خدا می شدند که از خود بی خبر می گشتند، تا آنجا که پیکان تیری در پای امیرالمؤمنین علی علیه السلام مانده بود در حال نماز بیرون آوردند و آن حضرت متوجّه نشد[7].

برای قبولی نماز و کمال و فضیلت آن علاوه بر شرایط واجب باید امور زیر را نیز رعایت کند:

قبل از نماز از خطاهای خود توبه و استغفار نماید و از گناهانی که مانع قبول نماز است مانند «حسد» و «تکبر» و «غیبت» و «خوردن مال حرام» و «آشامیدن مسکرات» و «ندادن خمس و زکات» بلکه هر معصیتی بپرهیزد. همچنین سزاوار است کارهایی که ارزش نماز و حضور قلب را کم می کند انجام ندهد، مثلا درحال خواب آلودگی، خودداری از بول، درمیان سر و صداها و در برابر منظره هایی که جلب توجه می کند، به نماز نایستد و کارهایی که ثواب نماز را زیاد می کند انجام دهد، مثلا لباس پاکیزه بپوشد، موهای خود را شانه زند و مسواک کند و خود را خوشبو نماید و انگشتر عقیق به دست کند.

[1] سوره عنکبوت آیه 45.

[2] بحارالانوار ج82 ص227.

[3] بحارالانوار ج82 ص236.

[4] مشروح آیات و روایات را در جلد 82 بحارالانوار ص188 به بعد مطالعه فرمایید.

[5] وسائل الشیعه ج3 ص28 باب11.

[6] وسائل الشیعه ج4 ص922 ح1.

[7] ارشادالقلوب دیلمی، ج2، ص217.

آیةالله العظمی سبحانی

نماز مهمترین اعمال دینی است که اگر قبول درگاه خداوند عالم شود، عبادتهای دیگر هم قبول می شود و اگر پذیرفته نشود اعمال دیگر هم قبول نمی شود. و همان طور که اگر انسان شبانه روزی پنج نوبت در نهر آبی شستشو کند، چرک در بدنش نمی ماند نمازهای پنجگانه هم انسان را از گناهان پاک می کند. و سزاوار است که انسان نماز را در اوّل وقت بخواند و کسی که نماز را پست و سبک شمارد، مانند کسی است که نماز نمی خواند. پیغمبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم فرمود: «کسی که به نماز اهمیّت ندهد و آن را سبک شمارد سزاوار عذاب آخرت است».

روزی حضرت در مسجد تشریف داشتند مردی وارد و مشغول نماز شد و رکوع و سجودش را کاملاً به جا نیاورد، حضرت فرمودند: «اگر این مرد در حالی که نمازش این طور است از دنیا برود، به دین من از دنیا نرفته است».

پس انسان باید مواظب باشد که به عجله و شتابزدگی نماز نخواند و در حال نماز به یاد خدا و با خضوع و خشوع و وقار باشد و متوجّه باشد که با چه کسی سخن می گوید و خود را در مقابل عظمت و بزرگی  خداوند عالم بسیار پست و ناچیز ببیند.

آیةالله العظمی سبحانی

نماز مهمترین اعمال دینی است که اگر قبول درگاه خداوند عالم شود، عبادتهای دیگر هم قبول می شود و اگر پذیرفته نشود اعمال دیگر هم قبول نمی شود. و همان طور که اگر انسان شبانه روزی پنج نوبت در نهر آبی شستشو کند، چرک در بدنش نمی ماند نمازهای پنجگانه هم انسان را از گناهان پاک می کند. و سزاوار است که انسان نماز را در اوّل وقت بخواند و کسی که نماز را پست و سبک شمارد، مانند کسی است که نماز نمی خواند. پیغمبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم فرمود: «کسی که به نماز اهمیّت ندهد و آن را سبک شمارد سزاوار عذاب آخرت است».

روزی حضرت در مسجد تشریف داشتند مردی وارد و مشغول نماز شد و رکوع و سجودش را کاملاً به جا نیاورد، حضرت فرمودند: «اگر این مرد در حالی که نمازش این طور است از دنیا برود، به دین من از دنیا نرفته است».

پس انسان باید مواظب باشد که به عجله و شتابزدگی نماز نخواند و در حال نماز به یاد خدا و با خضوع و خشوع و وقار باشد و متوجّه باشد که با چه کسی سخن می گوید و خود را در مقابل عظمت و بزرگی  خداوند عالم بسیار پست و ناچیز ببیند.

آیت الله نوری

فضیلت نماز

نوری: نماز يکي از  عبادات  بزرگ  اسلامي  و  ستون  دين است . مظهر کامل خشوع و خضوع در برابر ذات اقدس الهي است . عبادتي است که در ضمن آن ، انسان در پيشگاه مقدس حق مي ايستد  و  به  بندگي خويش در مقابل خالق بزرگوار و مالک خود اعتراف مي کند و حرف دلش  را با او مي گويد و از در گاه مقدس آن ذات ذوالجلال ، کمک مي خواهد و پيشاني در آستانة پاک او به خاک مي سايد و حوائج خود را از او مي طلبد .

حضرت  رسول اکرم ( صلي الله عليه و آله )  فرمودند  :  «  هر چيزي  را چيزي را چهره اي است و چهرة دين شما نماز است و سعي کنيد کمال و زيبايي اين چهره را حفظ کنيد .»و نيز فرمودند : «نماز ستون دين است .»

و  همينطور که در راه بر پا ساختن يک خيمه ، ديوار و سقف طناب و ميخ در صورتي به درد مي خورد  و  در  تشکيل  خيمه  نقش  دارد  که ، ستون آن خيمه بر پا باشد ، نماز هم نقش ستون را در خانه و خيمه دين دارد که بدون آن ، اعمال ديگر بي اثر و بي نتيجه است .

معاويه بن وهب ،که يکي از راويان احاديث است از حضرت صادق (عليه السلام)پرسيد:«با فضليت ترين عملي که بندگان خدا با انجام آن به خداوند تقرب پيدا مي کنند کدام است ؟  حضرتش در  پاسخ فرمودند  :  «  بعد از  خداشناسي  هيچ عملي را که با فضليت تر از نماز باشد ، سراغ ندارم .» و نيز  حضرت  صادق (عليه السلام ) فرمودند  : «  محبوب  ترين اعمال در نزد خداوند نماز است و آن آخرين وصاياي پيغمبران خدا است . يعني آخر ين  موضوعي که به مردم دربارة آن وصيت مي نموده اند ، نماز است .»

حضرت  رسول اکرم (صلي الله عليه و آله )  نيز  فرمودند   : « احبُّ الاعمالِ الَي اللِه عزوجلّ الصلوهُ و البِرُ و الجهادُ .» يعني : محبوب ترين اعمال در پيشگاه خداوند متعال سه چيز است :

1-نماز . 2-نيکي و احسان به مردم . 3-جهاد در راه خداوند .

در  نهج البلاغه  ،  از حضرت امير مؤمنان (عليه السلام ) نقل مي کند که حضرتش اصحاب خود را به مواظبت دربارة  نماز  توصيه مي کردند و مي فرمودند :« به وسيلة نماز خواندن به خداوند تقرب پيدا کنيد ، که نماز به طور فرض و وجوب بر همة مؤمنان نوشته شده است و در  اهميّت  آن  همين  اندازه  کافي است  که هنگامي که از اهل جهنم پرسيده مي شود : ما سَلککُم في سَقرَ (1) ارتکاب چه عملي شما را به جهنم کشانده است ؟ در جواب مي گويند :لم نکُ منَ المُصلينَ (2)  يعني : ما چون جزء نماز گذاران نبوديم سر انجام به جهنم  افکنده  شديم .

سپس افزودند که  حضرت پیغمبر صلی الله علیه وآله  نمازهای پنجگانه را  به نهر آبی که در جلو خانة انسان واقع  شده  است  و  انسان روزي پنج مرتبه خود  را  در  آن  شستشو مي دهد تشبيه کردند و روشن است کسي که روزي پنج مرتبه در نهر آبي خود راشستشو دهد چيزي از آلودگي در وجود او نمي ماند .

———————

1-سوره مدثر ، آيه 42             2-سوره مدثر ، آيه 43

 بعد  از آن فرمودند :حق نماز را افرادي شناختند که هرگز اشتغالات و سرگرميها و زينت ها وزيورهاي دنيا آنان را از نماز غافل نمي کند که خداونددربارة آنان فرمودند : رجالٌ لاتُلهيهِم تِجارَهٌ و لا بيعٌ عَن ذکر اللهِ و اقامِ الصّلوهِ . (1)    يعني  مرداني  که ، تجارت و خريد و فرش آنان را از ياد خداوند و نماز خواندن مشغول و غافل نمي سازد .»

نماز را بايد بطور کامل ، يعني بايد  سعي  کرد  نماز  را  مطابق موازين اسلامي بجا آورد که اين موضوع يکي از علايم کمال يک مسلمان است .

—————-

1- سورة نور ، آيه 37

1- هارون بن خارجه که يکي از رجال حديث است . ميگويد :  در  محضر  حضرت صادق (عليه السلام)  نام  مردي  از  دوستان خود   را  بردم  و  ا ز او به عنوان داشتن کمالات انساني و اسلامي ، ستايش کردم ، حضرتش در اين مورد از من پرسيدند :

« کيف صَلوتُهُ ؟ » يعني نماز او چگونه است ؟ که از اين بيان اين مطلب به دست مي آيد که شخص در صورتي قابل ستايش و تمجيد است که نمازش کامل باشد .

و نيز حضرت صادق  (عليه السلام )  فرمود:«نخستين عملي که در روز قيامت مورد محاسبة الهي  قرا ر مي گيرد  نماز است که  اگر آن مورد قبول واقع شد و با موازين اسلامي  مطابق گرديد  ساير اعمال نيز مورد قبول مي شود و اگر آن مردود شد ، اعمال ديگر نيز مردود مي گردد .»

حضرت پيغمبر(صلي الله عليه و آله) نيزفرمودند: « در روز قيامت که بندة خداوند به پيشگاه خداوند خوانده مي شود نخستين چيزي  که  در  رابطه با آن ، آن بنده مورد سؤال قرار مي گيرد نماز است که اگر آن را درست و کامل به جا آورده است نجات پيدا مي کند و گرنه در آتش دوزخ افکنده مي شود .

محافظت بر نمازها

از جمله موضوعاتي که در احاديث اهل بيت عصمت (عليهم السلام )مورد تاکيد قرار گرفته است . محافظت بر نمازها است که بر هر مسلماني لازم است بر نمازهاي خود چه از جهت وقت  و  چه  از  جهات ديگر مواظبت کند که حضرت صادق (عليه السلام ) فرمود : حضرت پيغمبر  ( صلي عليه و آله ) فرمودند :« شيطان تا هنگامي که يک فرد مسلمان به نماز هاي پنجگانه خود اهميّت کافي مي دهد  و هر يک از آنها را در وقت خود مي خواند ، گريزان است، ولي  همين که محافظت به نمازهاي خود را از دست داد ، شيطان بر او جرات پيدا مي کند و او را به ارتکاب گناهان بزرگ مي کشاند .»

هرگز نباید نماز را سبک شمرد

در  احاديث   بسياري   اهل بيت عصمت و طهارت – عليهم السلام – مسلمانان را از سبک شمردن نماز ، بر حذر داشته اند .

حضرت پيغمبر (صلي عليه  و آله ) فرمودند : « کسي که به نماز اهميّت ندهد و آن را سبک بشمارد ، سزاوار عذاب آخرت است . »

حضرت  صادق (عليه السلام )فرمودند : « هنگامي که شخص نماز خود را سبک مي شمارد و آن را با عجله انجام مي دهد تا به کارهاي خود برسد ، خداوند به ملائکه مي فرمايد : اين شخص چنين گمان مي کند که بر آورده شدن احتّياجاتش در دست من نيست آيا نمي داند که برآورده شدن تمام احتّياجاتش در دست من است ؟ »

حضرت باقر(عليه السلام ) فرمود که حضرت پيغمبر (صلي الله عليه و آله ) روزي در مسجد تشريف  داشتند  مردي وارد  و  مشغول نماز شد و رکوع و سجودش را بطور کامل بجا نياورد و مانند  کلاغي  که  منقار  خود  را زود زود به زمين مي زند و از زمين بر مي دارد ، با عجله به رکوع  و  سجده  مي رفت و  بر  مي  خاست حضرتش فرمودند : « اگر اين مرد در حالي که نمازش اينطور است از دنيا برود به دين من از دنيا نرفته است . »

و  نيز حضرت رسول اکرم (صلي عليه و آله )  در  آن  لحظه اي که چشم از اين جهان مي بست  فرمودند : « کسي که نماز خود را سبک مي شمارد از امت من نيست ، و در روز قيامت در کنار حوض کوثر، بر من وارد نخواهد شد .»

حضرت صادق (عليه السلام )نيز در هنگام ار تحال به جهان آخرت فرمودند : « شفاعت ما در روز قيامت ، به کسي که نماز خود را سبک مي شمارد ، نخواهد رسيد .»

عواقب ترک نماز

تعداد بسياري از احاديث اهل بيت  عصمت  (سلام الله عليهم ) ترک  نماز  را،  يکي  از گناهان  کبيره که موجب عذاب سخت جهنم است، شمرده و بلکه آن را گناهي معادل کفر معرفي نموده اند و دوبارة عواقب زيانبار، آن مطالبي گفته اند:

حضرت پيغمبر (صلي الله عليه و آله  ) فرمودند : « ميان ايمان وکفر فاصله اي جز ترک نماز وجود ندارد .»

حضرت  صديقة کبري (سلام الله عليها ) از پدر بزرگوارش پرسيد : « مجازات کسي که به نماز اهميّت نمي دهد ، چيست ؟» حضرتش در پاسخ فرمودند: «  خداوند  کسي  را  أه  به  نماز جود اهميّت نمي هد به 15 خصلت مجازات مي کند ، که 6تا از آنها در دنيا و 3تا هنگام مرگ و 3تا در قبر و 3تا در روز قيامت است .

و آن شش تا که در دنيا است اين است: برکت از عمر او و همچنين از مال او برداشته مي شود  و  آثار  صالحان  از قيافه  و  سيماي او محو مي گردد، به اعمال نيک ديگر او نيز اجر کامل داده نمي شود،  دعاهاي او  مستجاب نمي شود  و  از دعاهاي صالحان بهره اي به او نمي رسد.

و آن سه تا که با هنگام مرگ او ارتباط دارد اين است: با ذلت و گرسنگي و تشنگي مورد قبض روح واقع مي شود.

و آن سه تا که در قبر او است اين است:  خداوند  فرشته اي را مي گمارد که در قبر او را عذاب کند و به تنگي و تاريکي قبر نيز محکوم مي گردد.

و آن سه تا که در قيامت  است  اين است: که هنگام خروج قبر فرشته اي او را به رو، در روي زمين  مي کشد  و  به اين ترتيب محشورمي شود و با شدت به حساب او رسيدگي مي شود  و خداوند هرگز نظر لطف بر او نمي افکند و سر انجام به عذاب جهنم گرفتار مي گردد.

عادت دادن کودکان به نماز

براي اينکه کودکان،درموقع بلوغ که نمازبرآنها  مانند  ساير وظايف  اسلامي، واجب ميشود  آن  را  مرتب  بخوانند، مستحب است پدر و مادر فرزندان خود را در دوران قبل از بلوغ به خواندن نماز وادار نمايند.

که  از حضرت پيغمبر (صلي الله عليه و آله ) و حضرت صادق (عليه السلام ) نقل شده است که فرموده اند: « فرزندان خود را در سن هقت سالگي ، به نماز خواندن وادار نماييد.»

در انجام  اين  تمرين  علاوه  بر  اينکه  پدر و مادر گوشة ازز مسئوليت خود را در رابطه با تربيت  فرزند خودعملي مي نمايند، بر پاية روايات اسلامي، ثواب و پاداش بسياري نيز به دست مي آورند، زيرا باعث مي شوند که  فرزندانشان به خواندن نماز عادت کند تا پس از بلوغ امادگي کاملي براي خواندن نماز بطور مرتب داشته باشند. بعلاوه در  تمرين  نماز  لازم است مقدمه مسائل وضو و کيفيت وضو گرفتن را نيز به او ياد داده باشند.

موانع قبول شدن نماز

بر اساس احاديثي که از اهل بيت عصمت  (سلام الله عليهم )  رسيده است  اخلاق پست و بعضي از اعمال زشت انسان مانع قبول شدن نماز در درگاه حق تعالي مي گردد. کساني  که  داراي  خوي  حسد،  تکبر، عجب، غرور و امثال اينها باشند يا مرتکب اعمال زشتي  مانند،  غيبت کردن،  خوردن حرام،  آشاميدن مسکرات، دادن خمس  و  زکات باشد، نمازشان قبول درگاه خداوند نيست مسلمانان بايد از اينها نيز اجتناب کنند تا اين عبادت مهم مورد قبول قرار بگيرد و همچنين کارهاي  ثواب  نماز را کم مي کند بجا نياورد، مثلاً در حال خواب آلودگي و خودداري از بول به نماز نايستد  و  در موقع نماز به آسمان نگاه نکند و نيز کارهايي که ثواب نماز را زياد مي کند  بجا آورد،  مثلاً انگشتر عقيقي  به دست کند و لباسي پاکيزه بپوشد و شانه و مسواک کند و خود را خوشبو نمايد.
دانلود نماز در رساله مراجع – چهارده مرجع

لینک کوتاه: https://porsan.org/?p=3096