(مسأله 1554): نماز آیات دو رکعت است و در هر رکعت پنج رکوع دارد و دستور آن این است که انسان بعد از نیت، تکبیر بگوید و یک حمد و یک سوره تمام بخواند و به رکوع رود و سر از رکوع بردارد، دوباره یک حمد و یک سوره بخواند باز به رکوع رود و سر از رکوع بردارد، و دوباره یک حمد
و یک سوره بخواند باز به رکوع رود تا پنج مرتبه و بعد از بلند شدن از رکوع پنجم دو سجده نماید و برخیزد و رکعت دوم را هم مثل رکعت اول بجا آورد و تشهد بخواند و سلام دهد.
(مسأله 1555): در نماز آیات ممکن است انسان بعد از نیت و تکبیر و خواندن حمد، آیه هاى یک سوره را پنج قسمت کند و یک آیه یا کمتر یا بیشتر از آن را بخواند، و به رکوع رود و سر بردارد و بدون این که حمد بخواند، قسمت دوم از همان سوره را بخواند و به رکوع رود و همینطور تا پیش از رکوع پنجم سوره را تمام نماید مثلاً به قصد سوره (قل هو الله احد)(بسم الله الرحمن الرحیم)بگوید و به رکوع رود بعد بایستد و بگوید: (قل هو الله احد)دوباره به رکوع رود و بعد از رکوع بایستد و بگوید: (الله الصمد)باز به رکوع رود و بایستد و بگوید (لم یلد و لم یولد) و برود به رکوع باز هم سر بردارد و بگوید: (ولم یکن له کفوا احد) بعد از آن به رکوع پنجم رود و بعد از سر برداشتن دو سجده کند و رکعت دوم را هم مثل رکعت اول بجا آورد و بعد از سجده دوم تشهد بخواند و سلام دهد. و نیز جائز است که به کمتر از پنج قسمت تقسیم نماید ولى هر وقت سوره را تمام کرد لازم است حمد را قبل از رکوع بعدى بخواند.
(مسأله 1556): اگر در یک رکعت از نماز آیات، پنج مرتبه حمد و سوره را بخواند و در رکعت دیگر یک حمد بخواند و سوره را پنج قسمت کند مانعى ندارد.
(مسأله 1557): چیزهائى که در نمازهاى یومیه واجب و مستحب است در نماز آیات هم واجب و مستحب مى باشد، ولى در نماز آیات در صورتى که با جماعت باشد مستحب است بجاى اذان و اقامه سه مرتبه
بگوید “الصلوة” و در غیر جماعت چیزى نیست.
(مسأله 1558): مستحب است پیش از رکوع و بعد از آن تکبیر بگوید و بعد از رکوع پنجم و دهم قبل از تکبیر (سَمِعَ اللهُ لِمَنْ حَمِدَه) نیز بگوید.
(مسأله 1559): مستحب است پیش از رکوع دوم و چهارم و ششم و هشتم و دهم، قنوت بخواند و اگر فقط قنوت پیش از رکوع دهم بخواند کافیست.
(مسأله 1560): اگر در نماز آیات شک کند که چند رکعت خوانده و فکرش بجائى نرسد نماز باطل است.
(مسأله 1561): اگر شک کند که در رکوع آخر رکعت اول است یا در رکوع اول رکعت دوم، و فکرش بجائى نرسد، نمازش باطل است ولى اگر مثلاً شک کند که چهار رکوع کرده یا پنج رکوع، چنانچه شک او پیش از رسیدن به سجده بوده رکوعى را که شک دارد به جا آورده یا نه، باید به جا آورد ولى اگر به سجده رسیده باشد باید به شک خود اعتنا نکند، ولى احتیاط واجب در اعاده نماز است.
(مسأله 1562): هر یک از رکوعهاى نماز آیات رکن است که اگر عمداً یا اشتباهاً کم یا زیاد شود نماز باطل است.