شرط اول و دوم : آب وضو پاک و مطلق باشد
شرایط صحیح بودن وضو سیزده چیز۱ است: شرط اول: آن که آب وضو پاک باشد۲. شرط دوم: آن که مطلق باشد۳.
۱- خوئی، تبریزی، سیستانی، وحید: چند چیز…
مکارم: دوازده چیز…
۲- سیستانی: و بنابراحتیاط واجب، نباید آلوده باشد به آنچه انسان از آن متنفّر است مانند ادرار حیوانات حلال گوشت و مردار پاک و چرک زخم هر چند شرعاً پاک باشد…
۳- نوری: و معنای مطلق و مضاف در فصل آبها گذشت.
*****
بهجت: مسأله شرایط صحیح بودن وضو سیزده چیز است: ۱- آب وضو پاک باشد. ۲- آب وضو مطلق باشد. ۳- وضو گرفتن مستلزم تصرف غاصبانه نباشد. ۴- ظرف آب وضو مباح باشد (غصبی نباشد). ۵- ظرف آب وضو طلا و نقره نباشد. ۶- اعضای وضو موقع شستن و مسح کردن پاک باشد. ۷- وقت برای وضو و نماز کافی باشد. ۸- به قصد قربت یعنی برای انجام فرمان خداوند عالم وضو بگیرد. ۹- ترتیب . ۱۰- موالات. ۱۱- مباشرت در اعمال وضو . ۱۲- استعمال آب ضرر نداشته باشد. ۱۳- در اعضای وضو مانعی از رسیدن آب نباشد. و تفصیل اینها به ترتیب در مسائل بعدی ذکر می شود.
خامنه ای: رساله آموزشی ص ۸۰: شرایط وضو عبارتند از:شرایطی که به وضو گیرنده برمیگردد: با قصد قربت وضو بگیرد (نیت). استعمال آب برای او مانعی نداشته باشد.
شرایطی که به آب وضو برمیگردد: آب وضو مطلق باشد. آب وضو پاک باشد. آب وضو مباح باشد (غصبی نباشد).
شرایطی که به ظرف وضو برمیگردد: مباح باشد.
شرایطی که به اعضای وضو برمیگردد: پاک باشد. مانعی از رسیدن آب در آن نباشد.
شرایطی که به کیفیت وضو برمیگردد: ترتیب را در شستـن و مسـح کـردنها رعایت کند (ترتیب). کارهای وضو را پشت سر هم انجام دهد (موالات). کارهای وضو را خـودش در حال اختیـار انجام دهد (مباشرت).
شرایطی که به زمان وضو برمیگردد: به مقدار وضو و نماز وقت باقی باشد.
خامنه ای: رساله آموزشی ص ۸۱: آب وضو باید مطلق باشد، بنابراین وضو با آب مضاف باطل است. آب وضو باید پاک باشد، بنابراین وضو با آب نجس، باطل است.
مظاهری: شرایط وضو: شرط اول: آب وضو پاک باشد. شرط دوم: مطلق باشد.
جوادی آملی: سيزده چيز از شرايط صحيح بودن وضو است: شرط يكم: آب باشد؛ نه مايع ديگر مانند گلاب. شرط دوم: آب وضو پاک باشد.
مسأله ۲۶۵- وضو با آب نجس و آب مضاف باطل است، اگر چه انسان نجس بودن یا مضاف بودن آن را نداند یا فراموش کرده باشد. و اگر با آن وضو نمازی هم خوانده باشد، باید آن نمازرا دوباره با وضوی صحیح بخواند.
*****
خامنه ای: رساله آموزشی ص ۸۱: اگر فردی نجس بودن یا مضاف بودن آب را نداند، یا فراموش کرده باشد و با آن وضو نماز خوانده باشد، باید آن نماز را دوباره بخواند. اگر فردی به غیر از آب نجس یا مضاف، آبی در اختیار نداشته باشد، باید برای نماز تیمم کند.
زنجانی: مسأله ۲۷۱- وضو با آب نجس و آب مضاف و سایر مایعات باطل است، اگر چه انسان نجس بودن یا آب مطلق نبودن آن را نداند یا فراموش کرده باشد، و اگر با آن وضو نمازی هم خوانده باشد، آن نماز باطل است.
جوادی آملی: مسأله ۲۷۳- وضو با آب نجس و مايعی كه آب نيست ـ مانند عصاره ميوه ـ باطل است، اگرچه انسان نجس بودن يا آب نبودن آن را نداند؛ يا فراموش كرده باشد و اگر با آن وضو نمازی هم گزارده باشد، بايد آن نماز را دوباره با وضوی صحيح بهجا آورد.
مسأله ۲۶۶- اگر غیر از آب گل آلود مضاف، آب دیگری برای وضو ندارد، چنانچه وقت نماز تنگ است1 باید تیمّم کند و اگر وقت دارد باید صبر کند2 تا آب صاف شود3 و وضو بگیرد4.
این مسأله در رساله آیت الله سبحانی نیست
1- بهجت: به طوری که برای وضو و یک رکعت نماز وقت ندارد…
2- گلپایگانی، صافی، بهجت: احتیاط واجب آن است که صبر کند…
3- زنجانی، سیستانی، وحید: یا به وسیله ای آن را صاف نماید…
نوری: اگر وقت دارد، احتیاط واجب آن است که آب را بگذارد تا صاف و ته نشین شود…
4- بهجت: و مبادرت به تیمّم ننماید؛ امّا اگر برای یک رکعت نماز با وضو و یا چهار رکعت با تیمّم وقت دارد، بنابر أظهر می تواند هر کدام را خواست انجام دهد.
سیستانی: و آب گل آلود در صورتی مضاف می شود که دیگر به آن آب گفته نشود.
*****
مکارم: مسأله 285 – اگر غیر از آب مضاف آب دیگری ندارد بايد تیمّم کند و اگر آب مضاف او آب گل آلود است چنانچه وقت دارد، باید صبر کند تا آب صاف شود (بنابر احتیاط واجب)
شرط سوم: آن که آب وضو مباح باشد. و همچنین بنابر احتیاط باید فضایی که در آن وضو می گیرد مباح باشد، اگر چه اباحهٔ فضا لازم نیست.
*****
اراکی، گلپایگانی، صافی: شرط سوم : آن که آب وضو و فضایی که در آن وضو می گیرد، مباح باشد.
خوئی، تبریزی: شرط سوم: آن که آب وضو و فضایی که در آن وضو می گیرد، در حال مسح، بلکه بنابر احتیاط واجب در حال شستن نیز مباح باشد.
وحید، سبحانی: شرط سوم: آن که آب وضو مباح باشد و بنابراحتیاط واجب فضایی که در آن وضو می گیرد(سبحانی: و ظرف آن) نیز مباح باشد.
نوری، فاضل، سیستانی، مظاهری: شرط سوم: آن که آب وضو مباح باشد.
بهجت: شرط سوم: وضو گرفتن، مستلزم تصرّف غاصبانه نباشد.
مکارم: شرط سوم: آن که آب وضو و فضایی که در آن وضو می گیرد و جایی که آب وضو در آن می ریزد و ظرف آن بنابراحتیاط واجب مباح باشد.
زنجانی: شرط سوم: آب وضو و فضائی که در آن وضو می گیرد، مباح باشد. (در صورتی که آب و مکان مباح نداشته باشد، وضو باطل است و باید تیمم کند و اگر با وجود آب و مکان مباح، با آب غصبی یا در مکان غصبی وضو بگیرد، بطلان وضو مبنی بر احتیاط است.)
جوادی آملی: شرط سوم: آب وضو مباح باشد.بنا بر احتياط، فضايی نيز كه در آن وضو میگيرد، بايد مباح باشد، اگرچه مباح نبودن فضا حرام است، برای صحت وضو لازم نيست.
خامنه ای: رساله آموزشی ص ۸۱: آب وضو باید مباح باشد، بنابراین وضو با آب غصبی جایز نبوده و باطل است.
خامنه ای: رساله آموزشی ص ۸۲: اگر آب وضو در ظرف غصبی است و غیر از آن آب دیگری ندارد باید تیمم کند و چنانچه با آن آب وضو بگیرد باطل است و اگر آب مباح دیگری دارد چنانچه در آب ظرف غصبی وضوی ارتماسی بگیرد و یا با آن ظرف، آب به صورت و دستها بریزد وضویش باطل است ولی اگر با کف دست یا با وسیله ای از آن ظرف آب بردارد و به صورت و دستها بریزد وضویش صحیح است؛ اگرچه از جهت تصرّف در ظرف غصبی مرتکب معصیت شده است.(*)
(*) تفاوت فرع اول (هنگامی که فقط یک آب، آن هم در ظرف غصبی در دسترس است) با فرع دوم (حالتی که شخص دو آب در اختیار دارد، یکی در ظرف غصبی و دیگری در ظرف غیر غصبی) در این است که در فرع اول چون آب دیگری در دسترس ندارد، شخص مکلف به وضو نیست فلذا وضوی او باطل است، لاکن در فرع دوم چون آب دیگری در دسترس وجود دارد، شخص مکلف به وضو گرفتن شده است.
مسأله 267- وضو با آب غصبی و با آبی که معلوم نیست صاحب آن راضی است یا نه1، حرام و باطل است ولی اگر سابقاً راضی بوده و انسان نمی داند که از رضایتش برگشته یا نه، وضو صحیح است و نیز اگر آب وضو از صورت و دستها در جای غصبی بریزد، وضوی او صحیح است2.
1- مکارم: اشکال دارد. اگر صاحب آب قبلاً اجازه داده و انسان نمی داند از اجازه اش برگشته یا نه، وضوی او صحیح است.[پایان مسأله]
2- اراکی: چنانچه تصرف در جای غصبی باشد و یا مستلزم تصرّف باشد، وضوی او باطل است.
سبحانی: خواه در غیر آنجا بتواند وضو بگیرد یا نه.
*****
گلپایگانی، خوئی، تبریزی، صافی: مسأله 273، سیستانی: مسأله 266- وضو با آب غصبی و با آبی که معلوم نیست صاحب آن راضی است یا نه، حرام و باطل است و نیزاگر آب وضو از صورت و دستها در جای غصبی بریزد.، چنانچه در غیر آنجا نتواند وضو بگیرد، تکلیف او تیمّم است. و اگر در غیر آنجا بتواند وضو بگیرد، لازم است که در غیر آنجا وضو بگیرد، ولی چنانچه در هردو صورت معصیت کرده و همانجا وضو بگیرد وضویش صحیح است*.
. سیستانی: یا آن که فضایی که در آن وضو می گیرد غصبی باشد…
* گلپایگانی، صافی: چنانچه در غیر آنجا نتواند وضو بگیرد، وضوی او باطل می باشد و اگر در غیر آنجا بتواند وضو بگیرد، وضو صحیح است.
بهجت: مسأله 270- اگر کسی به قصد وضو، آب غصبی را به صورت یا دستهای خود بریزد و موقع آب ریختن، ملتفت غصبی بودن آب باشد وضویش باطل است. ولی اگر بدون توجّه به غصبی بودن آب، وضو گرفت، اگرچه در اثناء وضو فهمید و بقيهٔ وضو را با آب مباح انجام داد وضویش صحیح است امّا قیمت آن آب غصبی را ضامن است.
وحید: مسأله 273 – وضو با آب غصبی و با آبی که حجّت بررضایت صاحب آن ندارد حرام و باطل است. و اگر آب وضو در جای غصبی بریزد، چنانچه در غیر آنجا نتواند وضو بگیرد، باید تیمّم کند، و اگر درغیر آنجا بتواند وضو بگیرد لازم است که درغیر آنجا وضو بگیرد، ولی چنانچه در این صورت معصیت کرد، وهمانجا وضو گرفت، صحت وضو محلّ اشکال است.
مظاهری: مسأله 249- وضو با آب غصبی و با آبی که معلوم نیست صاحب آن راضی است یا نه، حرام است، اما اگر سابقاً راضی بوده و انسان نمی داند از رضایتش برگشته یا نه، حرام نیست. و اگر آب وضو در جای غصبی بریزد، وضو اشکال ندارد.
زنجانی: مسأله 273- وضو با آب غصبی و با آبی که معلوم نیست صاحب آن راضی است یا نه حرام و بنابراحتیاط باطل است؛ ولی اگر صاحب آن سابقاً راضی بوده و معلوم نیست که از رضایت خود برگشته یا نه، وضو گرفتن جایز و صحیح است. و اگر آب وضو از صورت و دستها در جای غصبی بریزد وضوی او بنابراحتیاط باطل است.
مسأله اختصاصی
بهجت: مسأله 271- اگر کسی بدون قصد وضو، آب غصبی را به صورت و دستهای خود ریخت و پس از آن که عرفاً آب از بین رفت به قصد وضو گرفتن به صورت و دستهای خود که تر شده است دست کشید، وضویش صحیح است.
مسأله 268- وضو گرفتن از حوض مدرسه ای1 که انسان نمی داند آن حوض را برای همهٔ مردم وقف کرده اند یا برای محصّلین همان مدرسه2، در صورتی که معمولاً مردم از آب آن وضو بگیرند اشکال ندارد3.
این مسأله در رساله آیات عظام مظاهری و سبحانی نیست.
1- سیستانی: وضو خانه یا حوض مدرسه ای…
2- وحید: جایز نیست، و اگر اطمینان به عمومیّت وقف حاصل شود – هرچند از وضو گرفتن مردم باشد- اشکال ندارد.
3- فاضل: در صورتی که معمولاً مردم از آب آن وضو بگیرند و وضو گرفتن مردم کاشف از اجازه عمومی باشد اشکال ندارد.
بهجت: در صورتی که معمولاً مردم از آب آن وضو بگیرند و معلوم نباشد که از روی غفلت و یا عدم مبالات، وضو می گیرند اشکال ندارد اگر با ساکنین مزاحمت نداشته باشد.
صافی: در صورتی که از وضوی مردم از آب آن، اطمینان به عموم وقفیت آن پیدا شود اشکال ندارد.
سیستانی: در صورتی که معمولاً مردم از آن حوض وضو می گیرند و کسی منع نمی کند اشکال ندارد.
*****
خامنه ای: رساله آموزشی ص ۸۲: مکانی که آب آن برای وضو گرفتن همه نماز گزاران به طور مطلق قرار داده شده است، استفاده از آن اشکال ندارد.
مکارم: مسأله 288 – وضو گرفتن ازآب مدارس علوم دینی که نمی داند آب آن را برای همه مردم وقف کرده اند یا فقط برای طلاب همان مدرسه، اشکال دارد، مگر در صورتی که معمولاً مردم متدیّن از آب آنجا وضو بگیرند به طوری که نشانهٔ عمومی بودن وقت باشد.
جوادی آملی: مسأله 276- وضو گرفتن از حوض یا وضوخانه مدرسهای كه انسان نمیداند آن حوض یا وضوخانه را برای همهٔ مردم وقف كردهاند يا برای محصّلان همان مدرسه، در صورتی كه مؤمنان آگاه، از آب آن وضو بگيرند، اشكال ندارد.
زنجانی: مسأله 274- وضو گرفتن از حوض و دستشویی مدرسه ای که انسان نمی داند آن حوض و دستشویی را برای همهٔ مردم وقف کرده اند یا برای محصّلین همان مدرسه، در صورتی که از راهی ثابت شود که برای همهٔ مردم وقف شده، اشکال ندارد؛ مثل اینکه معمولاً مردم درآنجا وضو می گیرند به گونه ای که برای نوع مردم اطمینان حاصل می شود که برای همه مردم وقف شده است. و اگر ثابت نشود، چنانچه شكّ در اصل عبارت وقف باشد وضو گرفتن اشكال دارد، مثلاً اگر انسان نداند در عبارت وقف، نام سادات حسینی ذکر شده یا سادات موسوی و او خودش از سادات حسینی باشد نه موسوی، نمی تواند در آن موقوفه تصرف کند؛ ولی اگر اصل عبارت وقف روشن است و شکّ کند که واقف خصوصیتی دیگر را نیز معتبر کرده است یا نه ، وضو گرفتن مانعی ندارد، مثلاً اگر می داند وقف سادات است و شکّ می کند واقف موسوی بودن را نیز قید کرده یا نه، در این صورت حکم می شود که وقف تمام سادات است و وضو گرفتن اشکالی ندارد.
مسأله 269- کسی که نمی خواهد در مسجدی نماز بخواند اگر نداند حوض آن را1 برای همهٔ مردم وقف کرده اند یا برای کسانی که در آنجا نماز می خوانند، نمی تواند از حوض آن وضو بگیرد، ولی اگر معمولاً کسانی هم که نمی خواهند در آنجا نماز بخوانند از حوض آن وضو می گیرند2 می تواند از حوض آن وضو بگیرد.
1- سیستانی: وضوخانه یا حوض آن مسجد را…
2- فاضل: و وضو گرفتن مردم کاشف از اجازهٔ عمومی باشد…
وحید: در صورتی که از وضو گرفتن آنها اطمینان به عمومیت وقف حاصل شود …
سیستانی: از آن وضوخانه یا حوض وضو می گیرند و کسی منع نمی کند…
سبحانی: که کاشف از اجازه عمومی باشد…
خامنه ای: رجوع کنید به ذیل مسأله ۲۶۸.
*****
گلپایگانی، صافی: مسأله 275- اگر معلوم باشد که حوض مسجدی اختصاص به نمازگزار در آن مسجد دارد، کسی که نمی خواهد در آن مسجد نماز بخواند، نمی تواند در آن حوض وضو بگیرد.. ولی اگر اختصاص معلوم نباشد، می تواند از آن وضو بگیرد خصوصاً اگر به طور معمول کسانی که هم نمی خواهند در آن مسجد نماز بخوانند، از حوض آن وضو می گیرند.
.صافی: و اگر اختصاص هم معلوم نباشد، احوط این است که از آن وضو نگیرد مگر اینکه از وضوی کسانی که نمی خواهند در آن مسجد نماز بخوانند و به طور معمول از آن وضو می گیرند اطمینان به عدم اختصاص حاصل شود.
زنجانی: مسأله 275– کسی که نمی خواهد در مسجدی نماز بخواند، اگر نداند حوض و وضوخانه آن را برای همه مردم وقف کرده اند یا تنها برای کسانی که در آنجا نماز می خوانند، اگر از راهی ثابت شود که برای همهٔ مردم وقف شده وضو گرفتن اشکال ندارد؛ در غیر این صورت، در این مسأله همان تفصیلی است که در مسأ لهٔ پیش گفته شد.
مکارم: مسأله 289 – کسى که نمى خواهد در مسجد يا حسينيه اى نماز بخواند اگر نمى داند آب آن وقف عموم است يا فقط براى کسانى است که در آنجا نماز مى خوانند، نمى تواند آنجا وضو بگيرد، همچنين وضو گرفتن از آب تيمچه ها و مسافرخانه ها براى کسانى که ساکن آنجا نيستند، مگر اين که از عمل افراد متديّن بفهمد که وقف آن، عام است.
جوادی آملی: مسأله 277- كسی كه نمیخواهد در مسجدی نماز بگزارد، اگر نداند آب حوض یا وضوخانهٔ آن را برای همهٔ مردم وقف كردهاند يا برای كسانی كه در آنجا نماز میخوانند، نمیتواند از حوض یا وضوخانهٔ آن وضو بگيرد؛ ولی چنانچه معمولاً كسانی هم كه نمیخواهند در آنجا نماز بگزارند، از حوض یا وضوخانهٔ آن بدون جلوگيری مسئول امور مسجد وضو میگيرند، میتواند از حوض یا وضوخانه آن وضو بگيرد.
مظاهری: مسأله 250- وضو گرفتن از آب مسجدی که نمی خواهد در آن نماز بخواند و آب تیمچه ها و مسافرخانه ها و مدرسه ها برای کسانی که ساکن آنجا نیستند، اگر معمولاً سایر افراد هم از آب آنها استفاده می کنند اشکال ندارد؛ و در غیر این صورت، حرام است و موجب ضمان آب می باشد.
مسأله 270- وضو گرفتن از حوض تیمچه ها و مسافرخانه ها و مانند اینها برای کسانی که ساکن آنجاها نیستند، در صورتی صحیح است که معمولاً کسانی هم که ساکن آنجاها نیستند، با آب آنها وضو بگیرند1.
این مسأله در رساله آیت الله سبحانی نیست.
1- فاضل: و وضو گرفتن مردم کاشف از اجازهٔ عمومی باشد.
سیستانی: مسأله – وضو گرفتن از آب مسافرخانهها، هتلها، پاساژها، و رستورانهای بین راهی و مانند اینها، در صورتی صحیح است که معمولاً کسانی هم که ساکن آنجاها نیستند از آنها وضو میگیرند و کسی منع نمیکند.
گلپایگانی، صافی: با علم به رضایت صاحبان آنها صحیح است، هرچند علم به رضایت از وضو گرفتن کسانی که در آنجاها ساکن نیستند و ممانعت نکردن صاحبان آنها حاصل شود.
وحید: درصورتی صحیح است که اطمینان به رضایت صاحبان آنها حاصل شود، هرچند اطمینان از وضو گرفتن کسانی که ساکن آنجاها نیستند حاصل شود.
خامنه ای: رجوع کنید به ذیل مسأله ۲۶۸.
مکارم، مظاهری: رجوع کنید به ذیل مسأله ۲۶۹.
*****
زنجانی: مسأله 276- وضو گرفتن از حوض و دستشویی تیمچه ها و مسافرخانه ها و مانند اینها برای کسانی که ساکن آن اماکن نیستند، در صورتی بی اشکال است که از طریقی جواز آن ثابت شود؛ مثل اینکه برای نوع افراد اطمینان به جواز حاصل شود. مثلاً از این راه که معمولاً کسانی هم که ساکن آنجاها نیستند از آنها وضو بگیرند.
جوادی آملی: مسأله 278- وضو گرفتن از حوض یا وضوخانهٔ تيمچهها، پاساژها، مسافرخانهها، مهمانسراها و مانند اينها برای كسانی كه ساكن آنجاها نيستند، در صورتی صحيح است كه معمولاً كسانی هم كه ساكن آن مكانها نيستند، بدون جلوگيری مسئول آن مكان، با آب آنجاها وضو میگيرند.
مسأله اختصاصی
مکارم: مسأله 290- هرگاه کسی محصّل مدرسه ای نیست ولی میهمان محصلین است، وضو گرفتن او در آن مدرسه اشکال ندارد، به شرط اینکه پذیرفتن چنان میهمانی بر خلاف شرائط وقف نباشد، همچنین در مورد کسی که میهمان مسافران مسافرخانه و یا ساکنان تیمچه ها است.
جوادی آملی: مسأله 279- هرگاه كسی محصّل مدرسهای نيست، ولی مهمان محصّلان آن است، اگر پذيرفتن چنين مهمانی بر خلاف شروط وقف نباشد، وضو گرفتن او در آن مدرسه اشكال ندارد؛ همچنين است در مورد كسی كه مهمان مؤسسات فرهنگی، تجاری، نيز مهمان مسافران مسافرخانهها، مهمانسراها يا ساكنان تيمچههاست.
مسأله 271: وضو گرفتن در نهرهای بزرگ اگر چه انسان نداند که صاحب آنها راضی است، اشکال ندارد ولی اگر صاحب آنها از وضو گرفتن نهی کند1 احتیاط واجب آن است که با آب آنها وضو نگیرند2.
این مسأله در رساله آیت الله سبحانی نیست
1- خوئی: یا اینکه انسان بداند که مالک راضی نیست یا اینکه مالك صغیر یا مجنون باشد یا اینکه آن نهرها در تصرّف غاصب باشند، در تمام این چند صورت وضو گرفتن با آب آنها جایز نیست؛ و امّا نهرهایی که در دهات و مانند دهات، سیرهٔ مردم بر استفادهٔ از آنها جاری است، وضو گرفتن و سایر استفاده ها از آنها اشکال ندارد، اگر چه مالک آنها صغیر یا مجنون باشد و نیز مالک آنها حقّ منع استفاده مردم را ندارد.
وحید: یا اینکه انسان بداند که مالک راضی نیست، وضو گرفتن از آنها جایز نیست، و همچنین است بنابراحتیاط واجب اگر مالک صغیر یا مجنون باشد یا آن نهرها در تصرّف غاصب باشند، و یا گمان داشته باشد که مالک راضی نیست؛ و امّا نهرها و قنواتی که از آبادی ها مانند دهات می گذرد، وضو گرفتن و آشامیدن و مانند آن از آنها اشکال ندارد، اگر چه مالک صغیر یا مجنون باشد.
2- تبریزی: بعید نیست اگر صاحب آنها از وضو گرفتن نهی کند یا اینکه انسان بداند که مالک راضی نیست یا اینکه مالک، صغیر یا مجنون باشد یا اینکه آن نهرها در تصرّف غاصب باشند، در تمام این چند صورت وضو گرفتن با آب آنها باز جایز باشد.
بهجت: در صورتی که سیره و روش مسلمین استفاده از آن آبها باشد، وضو صحیح و گرنه باطل است.
*****
زنجانی: مسأله 277- وضو گرفتن در نهرهای بزرگ جایز و صحیح است، هرچند مالک آنها از وضو گرفتن در آنها نهی کند، یا اینکه انسان بداند که راضی نیست، یا اینکه مالک آنها صغیر یا مجنون باشد؛ ولی احتیاط مستحبّ آن است که در این چند صورت از آنها وضو گرفته نشود؛ ولی جایز نیست غاصب از آب غصبی وضو بگیرد، همچنین کسانی مانند همسر و فرزندان و میهمانهای غاصب که به حساب او در این آب تصرف می کنند، و اگر وضو بگیرند وضوی آنها به تفصیلی که در ابتدای شرط سوم گذشت، باطل است.
مکارم: مسأله 291 – وضو گرفتن از نهرهای بزرگ و کوچک جایز است، هرچند انسان نداند صاحبان آنها راضی هستند، امّا اگر صاحب آنها از وضوگرفتن صریحاً نهی کند احتیاط واجب ترک است. و اگر مجرای نهر را بدون اجازهٔ صاحبش تغییر داده اند احتیاط آن است که از آن وضو نگیرند.
جوادی آملی: مسأله 280- وضو گرفتن از نهرهای بزرگ كه مالک خصوصی دارد، اگرچه انسان نداند كه صاحب آنها راضی است، اشكال ندارد، بلكه اگر بداند صاحب آنها از وضو گرفتن ناراضی است، اشكال ندارد، هرچند به احتياط مستحب در اين صورت با آب آنها وضو نگيرند.
سیستانی: مسأله 270- وضو گرفتن از نهرهایی که بنای عقلا بر جواز تصرف در آنها است بدون اجازهٔ مالک، چه بزرگ باشد چه کوچک،اگر چه انسان نداند که صاحب آنها راضی است، اشکال ندارد، بلکه اگر صاحب آنها از وضو گرفتن نهی کند یا اینکه انسان بداند که مالک راضی نیست یا اینکه مالک صغیر یا مجنون باشد باز هم تصرّف جایز است.
مظاهری: مسأله 251- وضو گرفتن و تصرفات جزئی در نهرهای بزرگ یا کوچک اشکال ندارد، گرچه صاحبان آنها راضی نباشند یا صغیر یا مجنون باشند.
مسأله 272- اگر فراموش کند1 آب، غصبی است و با آن وضو بگیرد صحیح است2.
1- فاضل: اگر نداند یا فراموش کند…
2- نوری، مظاهری: اگر چه خودش آب را غصب کرده باشد.
مکارم: مگر اینکه خودش آب را غصب کرده باشد که در این صورت اشکال دارد.
سبحانی: و اگر خودش آب را غصب کرده باشد احتیاط آن است که وضو را اعاده کند.
*****
خوئی، تبریزی، گلپایگانی، صافی، زنجانی، وحید: مسأله 278 سیستانی: مسأله 271- اگر فراموش کند آب غصبی است و با آن وضو بگیرد صحیح است، ولی کسی که خودش آب را غصب کرده، اگر غصبی بودن آن را فراموش کند و وضو بگیرد، وضوی او باطل است..
.گلپایگانی، صافی: بنابر احتیاط وضوی او باطل است.
.زنجانی: وضوی او حرام، و به تفصیلی که در ابتدای شرط سوم گذشت، باطل است.
.سیستانی: وضوی او محلّ اشکال است.
. وحید: درصورتی که از قصد توبه نکرده باشد وضوی او باطل است، و در صورتی که توبه کرده باشد بطلان وضو محلّ اشکال است.
جوادی آملی: مسأله 281- اگر فراموش كند آبْ غصبی است، در صورتی كه خود او غاصب نباشد و با آن وضو بگيرد، وضوی او صحيح است.
امام خامنه ای: رساله آموزشی ص ۸۲: اگر نداند که وضو با آب و ظرف غصبی باطل است و حتی احتمال باطل شدن آن را هم ندهد وضویش صحیح است.
مسائل اختصاصی
مکارم: مسأله ۲۹۳- اگر گمان می کرد آب از خود اوست و بعد از وضو معلوم شد مال دیگری است وضوی او صحیح است و باید قیمت آن را به صاحبش بدهد.
خامنه ای: رساله آموزشی ص ۸۲: وضو در مساجد و مراکز و ادارات دولتی که دولت در سایر کشورهای اسلامی بنا میکند جایز است و مانع شرعی ندارد.
رساله آموزشی ص ۸۲: هرگاه سازمان آب، نصب پمپ فشار و استفاده از آن را ممنوع کند، نصب پمپ و استفاده از آن جایز نیست و وضو با آبی که به وسیلهی پمپ به دست میآید محل اشکال است، حتی برای ساکنان طبقات بالای ساختمانها که به دلیل ضعیف بودن فشار آب مجبورند از پمپ استفاده کنند.
رساله آموزشی ص ۸۲: هر یک از مشترکین ساختمانهای مسکونی و غیر مسکونی، از نظر شرعی به مقداری که از امکانات مشترک استفاده میکند، نسبت به هزینهی خدمات (از قبیل هزینه آب سرد و گرم، تهویه، نگهبان و مانند آن) مدیون است، و اگر از پرداخت پول آب امتناع کند وضوی او محل اشکال بلکه باطل است.
شرط چهارم و پنجم: ظرف آب وضو مباح بوده و طلا و نقره نباشد
شرط چهارم: آنکه ظرف آب وضو مباح باشد1.
شرط پنجم :آنکه ظرف آب وضو طلا و نقره نباشد.
شرط چهارم و پنجم در رساله آیت الله سیستانی نیست.
1- سبحانی: شرط چهارم: هرگاه بخواهد وضوی ارتماسی بگیرد باید ظرف آب وضو مباح باشد ولی اگر با دست از ظرف غصبی آب بردارد و وضو بگیرد صحیح است…
*****
خوئی، تبریزی، وحید: شرط چهارم: آنکه ظرف آب وضو مباح باشد. شرط پنجم: آنکه ظرف آب وضو (خوئی، وحید: بنابر احتیاط واجب) طلا و نقره نباشد. و تفصیل این دو شرط در مسأله بعدی ذکر می شود.
بهجت: شرط چهارم: ظرف آب وضو مباح باشد (غصبی نباشد) ولی مانند شرط سوم، ممکن است کسی وضویی صحیح بگیرد به این صورت که موقع آب برداشتن، قصد وضو نداشته باشد چنانکه در [مسأله اختصاصی 271 بعد از مسأله 267 متن اصلی] گذشت.
شرط پنجم: ظرف آب وضو طلا و نقره نباشد .
زنجانی: شرط چهارم: ظرف آب وضو مباح باشد.
شرط پنجم: ظرف آب وضو طلا و نقره نباشد. در صورتی که غیر از آب موجود در ظرفی که استعمال آن حرام است، آب دیگری نداشته باشد، وضو باطل است و باید تیمم کند ولی اگر با وجود آب مباح، با آب ظرفی که استعمالش حرام هست وضو بگیرد بطلان وضو مبنی بر احتیاط است.
مکارم: شرط چهارم آن است که ظرف آب وضو بنابر احتیاط واجب از طلا و نقره نباشد.
جوادی آملی: شرط چهارم: ظرف آب وضو به احتياط واجب مباح باشد. شرط پنجم: ظرف آب وضو به احتياط واجب طلا و نقره نباشد.
مسأله 273- اگر آب وضو در ظرف غصبی است و غیر از آن، آب دیگری ندارد باید تیمّم کند و چنانچه با آن آب وضو بگیرد باطل است. و اگر آب مباح دیگری دارد چنانچه در آن ظرف غصبی، وضوی ارتماسی بگیرد و یا با آن ظرف، آب به صورت و دستها بریزد وضویش باطل است، ولی اگر با کف دست، آب از آن ظرف بردارد و به صورت و دستها بریزد وضویش صحیح است، اگر چه از جهت تصرّف در ظرف غصبی، فعل حرام مرتکب شده است و وضوی او از ظرف طلا و نقره، به احتیاط واجب مثل وضو از ظرف غصبی است1.
این مسأله در رساله آیت الله سبحانی نیست
1- اراکی : وضوی او از ظرف طلا و نقره، مثل وضو از ظرف غصبی است.
*****
خوئی، تبریزی، زنجانی، وحید: مسأله 279 – اگر آب وضو در ظرف غصبی. است و غیر از آن، آب دیگری ندارد در صورتی که بتواند به وجه مشروعی آن آب را در ظرف دیگری خالی نماید لازم است خالی کرده و بعداً وضو بگیرد* و چنانچه میسور نباشد باید تیمّم کند و اگر آب دیگری دارد لازم است با آن وضو بگیرد. و در هر دو صورت.اگر معصیت کرده و با دست و مانند آن آب را بر اعضا وضو بریزد و وضو بگیرد وضویش صحیح است*و با این کیفیّت اگر از ظرف طلا يا نقره وضو بگیرد وضوی او صحیح است چه آب دیگری داشته یا نداشته باشد. و اگر در ظرف غصبی وضوی ارتماسی بگیرد، وضوی او باطل است* چه آب دیگری داشته باشد یا نه؛ و امّا اگر در ظرف طلا و نقره وضوی ارتماسی بگیرد صحّت آن محلّ اشکال است*.
. تبریزی، زنجانی: یا طلا و نقره…
*زنجانی: و اگر نتواند، باید تیمم کند. و در هر دو صورت اگر معصیت کرده و از آن آب وضو بگیرد وضویش به تفصیلی که گذشت، باطل است.
.تبریزی: در هر صورت…
* وحید: در هر دو صورت اگر معصیت کرد و آب را برداشت و بعد از برداشتن با آن وضو گرفت وضویش صحیح است…
* تبریزی: و اگر درظرف غصبی یا طلا و نقره وضوی ارتماسی بگیرد وضوی او باطل است چه آب دیگری داشته باشد یا نه.
* وحید: حرام و باطل است…
* وحید: جواز و صحت آن محلّ اشکال است.
گلپایگانی، صافی: مسأله 279، بهجت: مسأله 278- اگر آب وضو در ظرف غصبی یا طلا و نقره است و غیر از آن، آب دیگری ندارد (بهجت: و نمی تواند آب را در ظرف دیگری بریزید) باید تیمّم کند (گلپایگانی، صافی: و نمی تواند با آب آنها وضو بگیرد). و اگر آب دیگری دارد، چنانچه در ظرف غصبی یا طلا و نقره وضوی ارتماسی بگیرد یا با آنها آب را به صورت و دستها بریزد، وضوی او باطل است. و در صورتی که با مشت یا چیز دیگر آب را از آنها بردارد و به صورت و دستها بریزد وضوی او صحیح است؛ هر چند به واسطهٔ تصرّف در ظرف غصبی*معصیت کرده است.
. بهجت: مگر به صورتی که در [مسأله اختصاصی 271 بعد از مسأله 267 متن اصلی] گذشت.
*صافی: و طلا و نقره…
سیستانی: مسأله 272- اگر آب وضو ملک اوست ولی در ظرف غصبی است و غیر از آن آب دیگری ندارد در صورتی که بتواند به وجه مشروعی آن آب را در ظرف دیگر خالی نماید لازم است خالی کرده و بعداً وضو بگیرد، و چنانچه میسور نباشد باید تیمّم کند، و اگر آب دیگری دارد لازم است با آن وضو بگیرد؛ و در هر دو صورت، اگر مخالفت کرده و با آب ظرف غصبی وضو بگیرد وضویش صحیح است.
مکارم: مسأله 297 – هرگاه آب وضو در ظرف غصبی یا طلا و نقره است و غیر از آن، آب دیگری ندارد، باید تیمّم کند و اگر وضو بگیرد اشکال دارد، خواه وضو را به صورت ارتماسی بگیرد و یا با دست آب را برداشته و به صورت و دست بریزد؛ اما می تواند آبی را که در ظرف طلا و نقره است در ظرف دیگری بریزد و از آن وضو بگیرد.
نوری: مسأله 274- اگر آب وضو در ظرف غصبی یا طلا یا نقره باشد و غیر از آن، آب دیگری ندارد باید تیمّم کند و اگر وضو بگیرد در ظرف غصبی باطل است و در ظرف طلا یا نقره بنابراحتیاط واجب باید تیمّم کند؛ و اگر آب دیگری دارد چنانچه در ظرف غصبی یا طلا و نقره وضوی ارتماسی بگیرد یا باآنها آب را به صورت و دستها بریزد، وضوی او به احتیاط واجب باطل است و در صورتی که با مشت یا چیز دیگر آب را از آنها بردارد و به صورت و دستها بریزد وضوی او صحیح است هرچند به وسیله آب برداشتن مرتکب معصیت شده است.
جوادی آملی: مسأله 282- اگر آب وضو در ظرفی باشد که وضو گرفتن از آن حرام است ـ مانند ظرف طلا و نقره و ظرف غصبی ـ و مکلف هم ظرف يا آب ديگری نداشته باشد، بايد تيمم كند و چنانچه با آن آب وضو بگيرد، به احتياط واجب باطل است و اگر آب مباح ديگری دارد، چنانچه در آن ظرف طلا و نقره یا غصبی وضوی ارتماسی بگيرد يا با آن ظرفْ آب را به صورت و دستها بريزد، به احتياط واجب وضوی او باطل است؛ ولی اگر با كف دستْ آب از آن ظرف بردارد و به صورت و دستها بريزد، وضويش صحيح است، اگرچه به لحاظ تصرّف در ظرف غصبی، فعل حرام مرتكب شده است.
مظاهری: مسأله 253- اگر آب وضو در ظرف غصبی یا طلا یا نقره باشد و غیر از آن، آبی نداشته باشد باید تیمّم کند، و اگر وضو بگیرد وضوی او صحیح است، گرچه معصیت کرده است.
مسأله 274- اگر در حوضی که مثلاً یک آجر یا یک سنگ آن غصبی است وضو بگیرد صحيح است1 ولی اگر وضوی او تصرف در غصب حساب شود گناهکار است.
این مسأله در رساله آیت الله بهجت نیست.
1- فاضل، سبحانی: [پایان مسأله].
اراکی: صحیح بودن آن محلّ اشکال است.[پایان مسأله]
مکارم: اگر وضوی او تصرّف در غصب محسوب شود اشکال دارد؛ همچنین اگر شیر آب یا قسمتی از لوله کشی غصبی باشد.
*****
خوئی، تبریزی، زنجانی: مسأله 280، سیستانی: مسأله 273- [وضو گرفتن در] حوضی که مثلاً یک آجر یا یک سنگ آن غصبی است، در صورتی که برداشتن آب در نظر عرف تصرف در آن آجر یا سنگ نباشد اشکالی ندارد و در صورتی که تصرف باشد برداشتن آب حرام ولی وضو صحیح است..
. زنجانی: در صورتی که تصرف باشد، و از آن آب وضو بگیرد وضویش به تفصیلی که گذشت باطل است.
گلپایگانی، صافی: مسأله 280- بنابر احتیاط واجب باید در حوضی که مثلاً یک آجر یا يك سنگ آن غصبی است وضو نگیرد.
وحید: مسأله 280 – حوضی که مثلاً یک آجر یا یک سنگ آن غصبی است، در صورتی که برداشتن آب در نظر عرف تصرف در آن آجر یا سنگ نباشد، اشکالی ندارد، و در صورتی که تصرف باشد، اگر آبی غیر از آن آب ندارد باید تیمّم کند، و اگر آبی غیر از آن آب دارد وظیفه اش وضو گرفتن با آن آب است، ولی درهردو صورت اگر معصیت کرد و آب را برداشت و بعد از برداشتن وضو گرفت وضوی او صحیح است، و در هر دو صورت وضوی ارتماسی در فرض اینکه عرفاً تصرف درآن مغصوب باشد باطل است.
جوادی آملی: مسأله 283- اگر در حوض یا وضوخانهای كه قسمتی از آن ـ مانند يک آجر، يک سنگ، شير آب يا قسمتی از لولهكشی آن ـ غصبی است، وضو بگيرد، وضو صحيح است، هرچند اگر وضوی او تصرف در غصب حساب شود، حرام است.
مسأله 275- اگر در صحن یکی از امامان یا امامزادگان که سابقاً قبرستان بوده حوض یا نهری بسازند1، چنانچه انسان نداند که زمین صحن را برای قبرستان وقف کرده اند، وضو گرفتن در آن حوض و نهر اشکال ندارد2.
1- جوادی آملی: اگر در صحن حرم يكی از امامان يا امامزادگان ـ كه سابقاً قبرستان بوده ـ حوضی يا نهری يا وضوخانهای بسازند…
2- بهجت: ولی اگر فهمید زمین برای قبرستان وقف شده، و نشود زیر حوض یا نهر میّتی را دفن کرد وضو اشکال دارد و اگر نیز اگر ایجاد حوض یا نهر موجب بی حرمتی به بدن مسلمان بشود مثلاً آب به بدن او برسد، وضو اشکال دارد اگر چه زمین قبرستان، مباح بوده و موقوفه هم نباشد.
خامنه ای: رساله آموزشی ص ۸۴: اعضای وضو در هنگام شستن و مسح کردن باید پاک باشند.
مسأله ۲۷۶- اگر پیش از تمام شدن وضو، جایی را که شسته یا مسح کرده، نجس شود1، صحیح است.
خامنه ای: رساله آموزشی ص ۸۴: اگر جایی را که شسته یا مسح کرده پیش از اتمام وضو نجس شود وضو صحیح است. البته تطهیر آن برای پاک شدن از نجاست به خاطر نماز واجب است.
مسأله 277- اگر غیر از اعضای وضو جایی از بدن نجس باشد وضو صحیح است. ولی اگر مخرج را از بول یا غائط تطهیر نکرده باشد اولی آن است1 که اول آن را تطهیر کند بعد وضو بگیرد.
مسأله 278- اگر یکی از اعضای وضو نجس باشد و بعد از وضو شک کند که پیش از وضو آنجا را آب کشیده یا نه1، چنانچه2 در موقع وضو ملتفت پاک بودن و نجس بودن آنجا نبوده، وضو باطل است3. و اگر می داند ملتفت بوده یا شک دارد که ملتفت بوده یا نه، وضو صحیح است4. و در هر صورت جایی را که نجس بوده باید آب بکشد.
خامنه ای: رساله آموزشی ص ۸۴: اگر بعد از وضو شک کند آیا موضعی را که از قبل نجس بوده تطهیر کرده و سپس وضو گرفته یا نه، وضو صحیح است، ولی در هر صورت باید آن موضع را آب بکشد.
مسأله 279- اگر در صورت یا دستها بریدگی یا زخمی است که خون آن بند نمی آید1 و آب برای آن ضرر ندارد2 باید در آب کر یا جاری فرو برد3 و قدری فشار دهد که خون بند بیاید4، بعد به دستوری که گفته شد وضوی ارتماسی بگیرد5.
شرط هفتم:آنکه وقت برای وضو و نماز کافی باشد.
خامنه ای: رساله آموزشی ص ۸۶: وقت برای وضو و نماز کافی باشد
مسأله 280- هرگاه وقت به قدری تنگ است که اگر وضو بگیرد تمام نماز یا مقداری از آن1 بعد از وقت خوانده می شود2، باید تیمّم کند3 ولی اگر برای وضو و تیمّم یک اندازه وقت لازم است، باید وضو بگیرد4.
1- اراکی: هرچند یک رکعت آن… بهجت: تمام نماز… مکارم: تمام یا مقداری از واجبات نماز… جوادی آملی: هرچند اندک…
2- زنجانی: می ترسد تمام نماز یا مقداری از واجبات آن بعد از نماز خوانده شود…
3- مکارم: [پایان مسأله].
4- بهجت: برای انجام یک رکعت با وضو؛ و اگر با وضو وقت یک رکعت نماز و با تیمّم وقت چهار رکعت را دارد می تواند هر کدام را خواست انتخاب کند بنابر اظهر.
*****
خامنه ای: رساله آموزشی ص ۸۶: اگر وقت نماز به قدری تنگ است که در صورت وضو گرفتن، نمیتواند همهی نماز را در وقت بخواند و مقداری از آن در خارج وقت واقع خواهد شد، در این صورت نباید وضو بگیرد، بلکه باید تیمم کند و نماز بخواند. البته اگر تیمم هم به همان اندازهی وضو وقت میگیرد در این صورت باید وضو بگیرد.
مسأله 281- کسی که در تنگی وقت نماز باید تیمّم کند، اگر وضو بگیرد صحیح است1چه برای آن نماز وضو بگیرد یا برای کار دیگر2.
1- مکارم: هرگاه برای نماز وضو بگیرد باطل نیست ولی مرتکب کار خلافی شده است.
2- مظاهری: گرچه معصیت کرده است.
*****
گلپایگانی، خوئی، تبریزی، صافی، زنجانی، وحید: مسأله 287 ، بهجت 284، اراکی، سیستانی: مسأله 280- کسی که در تنگی وقت نماز باید تیمّم کند اگر به قصد قربت یا برای کار مستحبّی مثل خواندن قرآن وضو بگیرد صحیح است. و اگر با علم و عمد فقط برای خواندن آن نماز وضو بگیرد باطل است*.
. گلپایگانی، صافی: و اگر برای خواندن آن نماز وضو بگیرد، به طوری که فعلاً داعی او بر وضو گرفتن، فقط آن نماز باشد، وضویش باطل است.
. بهجت: ولی اگر برای خواندن آن نماز وضو بگیرد باطل است.
. وحید: اگر به قصد آن که وضو مستحب است یا برای امر مستحبی که وضو برای آن تشریع شده مثل خواندن قرآن وضو بگیرد، صحیح است…
. سیستانی: و همچنین اگر برای خواندن آن نماز وضو بگیرد، مگر آنکه قصد قربت برای او حاصل نشود.
. زنجانی: اگر چه به جهت ترک تمام یا قسمتی از نماز در وقت گناه کرده است.
* اراکی: اگر فقط برای خواندن آن نماز وضو بگیرد که اگر نمی خواست نماز بخواند، وضو نمی گرفت، باطل است.
* تبریزی: اگر با علم و عمد فقط برای خواندن آن نماز وضو بگیرد که مقدار یک رکعت یا بیشتر از آن را در وقت درک می کند باز صحیح است، اگر چه در تأخیر انداختن نماز معصیت کرده است.
* وحید: اگر قصد کند برای خواندن آن نماز، به نحوی که اگر امر به نماز یا وضو نباشد قصد وضو نداشته باشد آن وضو باطل است.
شرط هشتم: قصد قربت
شرط هشتم: آنکه به قصد قربت یعنی: برای انجام فرمان خداوند عالم1 وضو بگیرد2 و اگر برای خنک شدن یا به قصد دیگری وضو بگیرد باطل است3.
1- زنجانی: برای خداوند عالم…
2- سیستانی: شرط ششم: آنکه به قصد قربت وضو بگیرد و کافی است به قصد امتثال امر خداوند باشد…
3- بهجت: ولی اگر به قصد قربت وضو بگیرد و قصد دیگری مثل خنک شدن تابع قصد وضو باشد اشکال ندارد.
جوادی آملی: مگر اغراض ديگر، تابع قصد قطعی تقرب به خدای سبحان باشد.
*****
خامنه ای: رساله آموزشی ص ۸۰: وضو را باید با قصد قربت به جا آورد یعنی به این نیت که این عمل مخصوص را برای انجام فرمان خداوند انجام میدهد.
رساله آموزشی ص ۸۰: نیت وضو باید خالص باشد، بنابر این اگر به قصد قربت، ریا ضمیمه شود؛ در صورتیکه این ریا در اصل عمل باشد، وضو باطل است و اگر بعضی از افعال واجب وضو از روی ریا باشد، هر چند این کار حرام است، لکن چنانچه قبل از فوت موالات آن قسمت را مجدداً با قصد قربت خالص انجام دهد، وضو صحیح است.
مکارم: شرط هفتم: آن است که وضو را به قصد قربت یعنی برای خدا انجام دهد، بنابراین اگر به قصد ریا و خودنمایی یا برای خنک شدن بدن و مانند آن بگیرد باطل است، ولی اگر تصمیم قطعی دارد که برای اطاعت فرمان خدا وضو بگیرد در ضمن می داند خنک هم می شود، ضرری ندارد.
وحید: شرط هشتم: آن که به قصد قربت و با اخلاص وضو بگیرد، و مراد از قصد قربت این است که عمل را به قصد آنچه که آن را به خداوند متعال اضافه می دهد، مانند انجام فرمان خداوند و محبوبیت برای او انجام دهد.
جوادی آملی: مسأله 292- هرگاه در حال وضو گناهی انجام دهد ـ مانند شنيدن غيبت يا نگاه به زن نامحرم يا وضو گرفتن زن در جایی که مرد نامحرم به او نگاه میکند ـ وضوی او صحيح است، هرچند گناه كرده است.
مسأله 282- لازم نیست نیت وضو را به زبان بگوید یا از قلب خود بگذراند1 ولی باید در تمام وضو متوجه باشد که وضو می گیرد2، به طوری که اگر از او بپرسند چه می کنی3 بگوید: وضو می گیرم.
1- خوئی، تبریزی، سیستانی، وحید: بلکه اگر تمام افعال وضو، به داعی امر خدا به جا آورده شود کفایت می کند.
مکارم: همین اندازه کافی است که اگر از او بپرسند چه می کنی؟ بداند وضو می گیرد.
2- زنجانی: که برای خدا وضو می گیرد…
سبحانی: باید در تمام وضو نیت استمرار داشته باشد….
3- زنجانی: و برای چه کسی انجام می دهی؟ بگوید : برای خدا وضو می گیرم.
مسأله اختصاصی
مکارم: مسأله 306- هرگاه زن در جایی وضو بگیرد که نامحرم او را می بیند وضوی او باطل نیست، هرچند گناه کرده است.
جوادی آملی: مسأله 292-هرگاه در حال وضو گناهی انجام دهد ـ مانند شنيدن غيبت يا نگاه به زن نامحرم يا وضو گرفتن زن در جایی که مرد نامحرم به او نگاه میکند ـ وضوی او صحيح است، هرچند گناه كرده است.
شرط نهم: ترتیب
شرط نهم: آنکه وضو را به ترتیبی که گفته شد به جا آورد، یعنی: اول صورت و بعد دست راست و بعد دست چپ را بشوید1 و بعد از آن سر و بعد پاها را مسح نماید2و باید3 پای راست را پیش از پای چپ مسح کند4 و اگر به این ترتیب وضو نگیرد باطل است5.
خامنه ای: رساله آموزشی ص ۸۵: وضو باید به همان ترتیبی که قبلاً در بحث «ترتیب وضو» گفته شد انجام گیرد و اگر به ترتیب دیگری عمل کند وضو باطل است.
شرط دهم: موالات
شرط دهم: آنکه کارهای وضو را پشت سر هم انجام دهد.
*****
مکارم: شرط نهم اینکه کارهای وضو را چنان بجا آورد که بگویند پشت سر هم انجام می دهد و اگر چنین کند وضوی او صحیح است، هرچند بر اثر گرمی هوا و وزش باد اعضای سابق خشک شده باشد، مثلاً موقعی که می خواهد دست راست را بشوید صورت او خشک شود، ولی اگر طوری انجام دهد که پشت سر هم نباشد وضوی او باطل است، هر چند بر اثر سردی هوا اعضای قبل خشک نشده باشد.
خامنه ای: رساله آموزشی ص ۸۶: لازم است کارهای وضو را به طور متعارف پی در پی انجام دهد.
مسأله ۲۸۳- اگر بین کارهای وضو به قدری فاصله شود که وقتی می خواهد جایی را بشوید یا مسح کند رطوبت جاهایی1 که پیش از آن شسته یا مسح کرده خشک شده باشد، وضو باطل است2 و اگر فقط رطوبت جایی که جلوتر از محلی است که می خواهد بشوید یا مسح کند خشک شده باشد مثلاً موقعی که می خواهد دست چپ را بشوید رطوبت دست راست خشک شده باشد و صورت تر باشد وضو صحیح است3.
1- سیستانی: اگر بین کارهای وضو به قدری فاصله شود که در نظر عرف پشت سر هم نباشد وضو باطل است، ولی در صورت پیش آمد عذری برای شخص – مانند فراموشی یا تمام شدن آب – این امر معتبر نیست، بلکه اگر وقتی می خواهد جایی را بشوید یا مسح کند چنانچه رطوبت تمام جاهایی…
زنجانی: تمام جاهایی…
2- مظاهری: [پایان مسأله]
گلپایگانی، صافی: و اگر فقط رطوبت یکی از جاهایی که جلوتر شسته یا مسح کرده خشک شده باشد، مثلاً موقعی که می خواهد دست چپ را بشوید رطوبت دست راست یا رطوبت صورت خشک شده باشد، احتیاط واجب (صافی: احتیاط مستحبّ) آن است که به این وضو اکتفاء نکند.
وحید: اگر بین کارهای وضو به قدری فاصله شود که وقتی که می خواهد جایی را بشوید یا مسح کند رطوبت اعضای قبل خشک شده باشد وضو باطل است…
3- زنجانی: و احتیاط مستحب آن است که وضو را باطل کند و از سر بگیرد.
اراکی، فاضل: احتیاط واجب آن است (فاضل: بهتر آن است) که دوباره وضو بگیرد.
بهجت: احتیاط واجب آن است که وضو را باطل کند و از سر بگیرد.
مکارم: رجوع کنید به ذیل شرط دهم.
*****
خامنه ای: رساله آموزشی ص ۸۶: اگر میان آنها به قدری فاصله بیندازد که در هنگام شستن یا مسح کردن عضوی، جاهایی که پیش از آن شسته شده خشک شده باشد، وضو باطل است.
سبحانی: مسأله 238 – کارهای وضو را باید چنان بجا آورد که بگویند پشت سر هم انجام می دهد، در این صورت وضوی او صحیح است، هرچند بر اثر گرمی هوا و وزش باد، اعضای سابق خشک شده باشد، مثلاً موقعی که می خواهد دست راست را بشوید صورت او خشک شود؛ ولی اگر طوری انجام دهد که پشت سر هم نباشد وضوی او باطل است، هرچند بر اثر سردی هوا اعضای قبلی خشک نشده باشد.
مسأله 284- اگر کارهای وضو را پشت سر هم به جا آورد، ولی به واسطه گرمای هوا1 یا حرارت زیاد بدن و مانند اینها رطوبت2 خشک شود، وضوی او صحیح است.
1- زنجانی: باد یا گرمای هوا… جوادی آملی: گرمای هوا، باد…
2- خوئی، تبریزی، سیستانی، وحید: رطوبت جاهای پیشین…
مکارم: رجوع کنید به ذیل شرط دهم.
سبحانی: رجوع کنید به ذیل مسأله 283.
مسأله 285- راه رفتن در بین وضو اشکال ندارد1، پس اگر بعد از شستن صورت و دستها چند قدم راه برود2 و بعد سر و پا را مسح کند، وضوی او صحیح است.
این مسأله در رساله آیت الله سبحانی نیست.
1- زنجانی: [پایان مسأله].
2- تبریزی: مقداری راه برود.
شرط یازدهم: مباشرت
شرط یازدهم1: آن که 2 شستن صورت و دستها و مسح سر و پاها را خود انسان انجام دهد3 و اگر دیگری او را وضو دهد4، یا در رساندن آب به صورت و دستها و مسح سر و پاها به او کمک نماید، وضو باطل است5.
1- مکارم: شرط دهم «مباشرت» است، یعنی:…
2- صافی: آن که در حال اختیار…
3- مظاهری: و اگر دیگری بخواهد صورت و دستهای او را بشوید یا مسح سر و پاهای او را بکشد، حتّی اگر با کمک خود او باشد، جایز نیست و وضو باطل است، امّا کمک در رساندن آب به او مانند گرفتن شلنگ، مبطل وضو نیست.
4- فاضل: و یا کمک کند وضو باطل است.[پایان مسأله]
5- وحید: یا در شستن صورت و دستها و مسح سر و پاها به او کمک نماید، وضو باطل است.
زنجانی: و کمک کردن در مقدّمات وضو مکروه است؛ بنابراین اگر کسی آب در کف دست انسان بریزد و انسان با آن آب وضو بگیرد وضو باطل نیست.
بهجت: و منظور، کمک در اصل شستن و مسح کردن است، ولی اگر در مقدّمات اینها کمک بگیرد مثل اینکه دیگری آب را به صورت او بریزد ولی شخص، خودش صورت را بشوید مانعی ندارد.
مکارم: ولی کمک در مقدّمات وضو اشکال ندارد.
*****
خامنه ای: رساله آموزشی ص ۸۶: کسی که میخواهد وضو بگیرد باید همهی کارهای وضو را خودش انجام دهد، و اگر دیگری او را وضو دهد یا در رساندن آب به صورت و دستها و مسح سر و پاها به او کمک کند، وضو باطل است.
جوادی آملی: شرط يازدهم: كارهای وضو را در صورت توانايی، خود وضوگيرنده انجام دهد و اگر ديگری او را وضو دهد ـ برای مثال در رسانیدن آب به صورت و دست و شستن آنها كمک كند يا مسح سر و پاهای او را به عهده بگيرد ـ وضو باطل است.
مسأله 286- کسی که نمی تواند وضو بگیرد1 باید نایب بگیرد که او را وضو دهد. و چنانچه مزد هم بخواهد، در صورتی که بتواند2 باید بدهد. ولی باید خود او نیت وضو کند3 و با دست خود مسح نماید و اگر نمی تواند، باید نایبش دست او را بگیرد و به جای مسح او بکشد و اگر این هم ممکن نیست باید از دست او رطوبت بگیرند و با آن رطوبت، سر و پای او را مسح کنند4 و احتیاط واجب5 در صورت امکان، ضمّ تیمّم است6.
1- زنجانی: کسی که به تنهایی نمی تواند وضو بگیرد باید با کمک دیگری وضو بگیرد و اگر این مقدار نیز نمی تواند…
2- خوئی، تبریزی: و مضرّ به حالش نباشد…
وحید: و دادن مزد، حرجی نباشد…
3- فاضل: باید بنابر احتیاط واجب خود او و نایب، هر دو نیّت وضو کنند…
وحید: و بنابراحتیاط واجب نایب هم نیّت نماید…
4- گلپایگانی، خوئی، تبریزی، صافی، زنجانی، نوری، وحید ، سبحانی، مظاهری: [پایان مسأله].
مکارم: ولی در این صورت احتیاط واجب این است که تیمّم هم بکند.
5- فاضل: احتیاط مستحب….
6- بهجت: احوط این است که تیمّم هم بنماید اگر در تیمّم کردن محذوری نبوده یا محذور کمتری باشد.
*****
خامنه ای: رساله آموزشی ص ۸۶: کسی که به خاطر بیماری و امثال آن نمیتواند خودش وضو بگیرد باید از کسی بخواهد که به مقداری که نمیتواند، او را در کارهای وضو کمک کند. البته خود وضو گیرنده باید نیت وضو کند و در صورتی که بتواند، با دست خود عمل مسح را انجام دهد، و اگر نتواند، نایب دست او را گرفته و با آن مسح مینماید، اگر از این کار هم عاجز باشد نایب از دست او رطوبت گرفته و مسح میکند، و اگر این شخص کف دست نداشته باشد برای مسح، رطوبت از ساعد او میگیرد و اگر ساعد هم نداشته باشد رطوبت از صورت او گرفته و سر و پا را با آن مسح میکند.
سیستانی: مسأله ۲۸۵- کسی که نمی تواند خود وضو بگیرد باید از دیگری کمک بگیرد هرچند شستن و مسح کشیدن با مشارکت هر دو باشد ـ و چنانچه مزد هم بخواهد در صورتی که بتواند و مضرّ به حالش نباشد باید بدهد ـ ولی باید خود او نیت وضو کند و با دست خود مسح نماید، و اگر مشارکت خود شخص ممکن نباشد باید از شخص دیگر بخواهد که او را وضو بدهد، و دراین صورت احتیاط واجب آن است که هر دو نیّت وضو نمایند و اگر ممکن نباشد باید نائبش دست او را بگیرد و به جای مسح او بکشد و اگراین هم ممکن نباشد باید نائب از دست او رطوبت بگیرد و با آن رطوبت، سر و پای او را مسح کند.
مسأله 287- هر کدام از کارهای وضو را که می تواند به تنهایی انجام دهد، نباید در آن کمک بگیرد.
این مسأله در رساله آیت الله سبحانی نیست.
شرط دوازدهم: استعمال آب ضرر نداشته باشد
مسأله288- کسی که می ترسد که اگر وضو بگیرد، مریض شود یا اگر آب را به مصرف وضو برساند تشنه بماند نباید وضو بگیرد1. ولی اگر2 نداند که آب برای او ضرر دارد3 و وضو بگیرد4 و بعد بفهمد که ضرر داشته5، وضویش صحیح است6، اگرچه احتیاط مستحبّ آن است که با آن وضو نماز نخواند و تیمّم کند و چنانچه با آن وضو نماز خوانده دوباره آن را اعاده نماید7.
خامنه ای: رساله آموزشی ص ۸۱: کسی که میترسد اگر وضو بگیرد مریض شود یا اگر آب را به مصرف وضو برساند تشنه بماند، نباید وضو بگیرد. {و} اگر شخص بداند که آب برایش ضرر دارد و وضو بگیرد وضویش باطل است.
مسأله 289- اگر رساندن آب به صورت و دستها به مقدار کمی که وضو با آن صحیح است ضرر ندارد و بیشتر از آن ضرر دارد، باید با همان مقدار وضو بگیرد1.
شرط سیزدهم: آنکه در اعضای وضو مانعی از رسیدن آب نباشد1.
1- بهجت: وگرنه وظیفه او وضوی جبیره ای یا تیمّم خواهد بود.
زنجانی: این امر، گاه شرط در صحت وضو نیست؛ بلکه وظیفه، وضوی جبیره ای است، همان طور که در فصل احکام وضوی جبیره ای خواهد آمد.
خامنه ای: رساله آموزشی ص ۸۴: در اعضای وضو باید مانعی از رسیدن آب نباشد و در غیر این صورت وضو باطل است.
مسأله 290- اگر می داند چیزی به اعضاء وضو چسبیده ولی شک دارد که از رسیدن آب جلوگیری می کند یا نه1، باید آن را برطرف کند2 یا آب را به زیر آن برساند3.
1- جوادی آملی: شک دارد كه از رسيدن آب در شستن صورت و دستها يا مسح سر و پاها جلوگيری میكند يا نه…
2- مکارم: [پایان مسأله].
3- زنجانی: لازم به ذکر است که معیار در شک در وجود مانع یا مانع بودن چیزی که در محل وضو است، متعارف مردم می باشد؛ پس اگر متعارف مردم در جایی شک نمی کند ولی برای کسی شک ایجاد شود، به شکّ خوداعتنا نکند.
*****
خامنه ای: رساله آموزشی ص ۸۵: اگر میداند چیزی به اعضای وضو چسبیده، ولی شک دارد که از رسیدن آب جلوگیری میکند یا نه، باید آن را بر طرف کند.
مسأله 291- اگر زیر ناخن چرک باشد1، وضو اشکال ندارد2 ولی اگر ناخن را بگیرند3 باید برای وضو آن چرک را برطرف کنند و نیز اگر ناخن بیشتر از معمول بلند باشد4، باید چرک زیر مقداری را که از معمول بلندتر است برطرف نماید.
این مسأله در رساله آیت الله سبحانی نیست.
1- وحید: اگر زیر ناخنی که به اندازه معمول بلند است چرک باشد…
2- مکارم، جوادی آملی: ولی بهتر است آن را تمیز کند…
3- سیستانی، جوادی آملی: چنانچه آن چرک مانع از رسیدن آب به پوست باشد…
زنجانی: و بدانند یا احتمال دهند آن چرک مانع از رسیدن آب به پوست است…
4- فاضل: و چرک زیر آن جزء ظاهر به حساب آید…
مسأله 292- اگر در صورت و دستها و جلوی سر و روی پاها به واسطه سوختن یا چیز دیگر، برآمدگی پیدا شود1، شستن و مسح روی آن کافی است2. و چنانچه سوراخ شود رساندن آب به زیر پوست لازم نیست، بلکه اگر پوست یک قسمت آن کنده شود، لازم نیست آب را به زیر قسمتی که کنده نشده برساند ولی چنانچه پوستی که کنده شده گاهی به بدن می چسبد و گاهی بلند می شود باید آن را قطع کند یا آب را به زیر آن برساند3.
1- بهجت: مثل بلند شدن پوست به سبب بادکردن محل آن، تا وقتی که جزء بدن به حساب می آید…
2- جوادی آملی: اگر بر اثر سوختگی يا چيز ديگر، تاولهايی در اعضای وضو پيدا شود، شستن صورت و دستها و مسح سر و پاها روی آن كافی است…
3- فاضل: آب را به زیر آن و هم روی آن برساند.
زنجانی: باید آب را به زیر آن قسمت برساند.
جوادی آملی: به شرط این که ضرر نداشته باشد.
بهجت: می تواند آن را قطع کند یا آب را به زیر آن برساند، یا آنکه در هر وقتی به وظیفه آن وقت، عمل نماید.
*****
مکارم: مسأله 318 – هرگاه به واسطه سوختگی یا چیز دیگر تاولهایی بر اعضای وضو پیدا شود شستن و مسح روی آن کافی است و چنانچه سوراخ شود، رساندن آب به زیر پوست لازم نیست، ولی چنانچه قسمتی از پوست کنده شده که گاهی به بدن می چسبد و گاهی بلند می شود باید آب را به زیر آن برساند به شرط این که ضرر نداشته باشد.
مسأله 293- اگر انسان شک کند1 که به اعضای وضوی او چیزی چسبیده یا نه، چنانچه احتمال او در نظر مردم به جا باشد، مثل آنکه بعد از گل کاری شک کند گل به دست او چسبیده یا نه، باید وارسی کند، یا به قدری دست بمالد که اطمینان پیدا کند2 که اگر بوده برطرف شده یا آب به زیر آن رسیده است3.
این مسأله در رساله آیت الله سبحانی نیست.
1- جوادی آملی: اگر احتمال دهد…
2- زنجانی: به قدری دست بمالد که برای خود او یا نوع مردم اطمینان پیدا شود…
3- سیستانی: باید وارسی کند، یا بهقدری دست بمالد که معمولاً موجب اطمینان میشود که برطرف شده، یا آب به زیر آن رسیده است.
بهجت: و اگر از روی غفلت وضو گرفت و بعد معلوم شد كه مانعی بوده، وضویش باطل است و اگر احتمال داد که مانعی در کار نیست و به امید عدم مانع، وضو گرفت یا غافل شد و بعد معلوم شد مانعی در کار نبوده صحیح بودن وضو خالی از وجه نیست.
*****
خامنه ای: رساله آموزشی ص ۸۵: اگر شک کند به اعضای وضو چیزی که مانع از رسیدن آب است، چسبیده یا نه، چنانچه احتمال آن در نظر مردم به جا باشد – مثل آن که بعد از گِلکاری احتمال بدهد که گِل به دست او چسبیده- باید وارسی کند یا به قدری دست بمالد که اطمینان پیدا کند که اگر بوده بر طرف شده یا آب به زیر آن رسیده است.
مکارم: مسأله 319 – هرگاه انسان احتمال دهد مانعی در اعضای وضو وجود دارد اگر احتمال آن عقلائی است باید وارسی کند مثل اینکه بعد از گل کاری یا رنگ کاری شک کند مقداری گل یا رنگ به دست او چسبیده است.
مسأله 294- جایی را که باید شست و مسح کرد هر قدر چرک باشد اگر چرک آن مانع از رسیدن آب به بدن نباشد اشکال ندارد. و همچنین است اگر بعد از گچ کاری1 و مانند آن چیز سفیدی که جلوگیری از رسیدن آب به پوست نمی نماید بر دست بماند2، ولی اگر شک کند که با بودن آنها آب به بدن می رسد یا نه، باید آنها را برطرف کند3.
1- زنجانی: و شستن با صابون…
2- جوادی آملی: چنانچه پس از گچكاری يا رنگكاری و مانند آن، مقدار كمی از گچ يا رنگ ـ كه مانع رسيدن آب به بدن نيست ـ بر دست بماند، اشكال ندارد…
3- زنجانی: مگر شکّ او غیر متعارف باشد.
*****
خامنه ای: رساله آموزشی ص ۸۵: صرف وجود اثر گچ یا صابون که بعد از خشک شدن اعضا ظاهر میشود ضرری به وضو نمیرساند، مگر این که دارای جرمی باشد که مانع از رسیدن آب به بشره (ظاهر پوست) شود.
مکارم: مسأله 320 – رنگهایی که مانع رسیدن آب به بدن نیست، برای وضو ضرری ندارد ولی اگر مانع باشد یا شک کند که مانع است یا نه باید آن را برطرف سازد.
مسائل اختصاصی
بهجت: مسأله 299- کسی که پوست بدن او چرب است، اگر چربی آن، جرم ندارد که مانع رسیدن آب به پوست باشد، اشکال ندارد و اگر احراز کند که محل وضو به طوری چرب است که مانع رسیدن آب می شود، اول خشک کند بعد وضو بگیرد.
جوادی آملی: مسأله -306 اگر اعضای وضو چرب است و در چربی آن، جِرمی وجود ندارد كه مانع رسيدن آب به عضوهای شستن يا مسح كردن باشد، اشكال ندارد و چنانچه چربی به گونهای است كه مانع رسيدن آب به اعضای وضو میشود، بايد آن را برطرف كند.
مسأله 295- اگر پیش از وضو بداند که در بعضی از اعضای وضو مانعی از رسیدن آب هست و بعد از وضو شک کند که در موقع وضو آب را به آنجا رسانده یا نه، وضوی او صحیح است۱، ولی اگر بداند که موقع وضو ملتفت آن مانع نبوده، باید دوباره وضو بگیرد.
این مسأله در رساله آیت الله مکارم نیست.
۱- امام خامنه ای، گلپایگانی، سیستانی: [پایان مسأله].
خوئی، تبریزی، صافی، فاضل: چنانچه احتمال بدهد که در حال وضو ملتفت بوده وضوی او صحیح است. [پایان مسأله]
وحید: چنانچه علم به غفلت در حال وضو نداشته باشد وضوی او صحیح است. [پایان مسأله]
زنجانی: چنانچه احتمال بدهد که در حال وضو متوجه بوده وضوی او صحیح است . [پایان مسأله]
بهجت: در صورتی که احتمال بدهد موقع وضو ملتفت و متوجه بوده و مانع را برطرف کرده است وضوی او صحیح است.[پایان مسأله]
مظاهری: اگر چه بداند در موقع وضو ملتفت آن مانع نبوده وضوی او صحیح است.
مسأله 296- اگر در بعضی از اعضای وضو مانعی باشد که گاهی آب به خودی خود زیر آن می رسد و گاهی نمی رسد و انسان بعد از وضو شک کند که آب زیر آن رسیده یا نه، چنانچه بداند موقع وضو ملتفت رسیدن آب به زیر آن نبوده باید دوباره وضو بگیرد1.
این مسأله در رساله آیات عظام مکارم و سبحانی نیست..
1- خوئی، اراکی، گلپایگانی، تبریزی، بهجت، صافی، جوادی آملی: احتیاط واجب آن است که دوباره وضو بگیرد .
سیستانی: احتیاط مستحب آن است که دوباره وضو بگیرد .
زنجانی: چنانچه بداند موقع وضو متوجه رسیدن آب به زیر آن نبوده نمی تواند به آن وضو اکتفا کند.
وحید: چنانچه بداند موقع وضو غفلت از این امر داشته باید دوباره وضو بگیرد.
مظاهری: اگر چه بداند موقع وضو ملتفت رسیدن آب به زیر آن نبوده، لازم نیست دوباره وضو بگیرد.
مسأله 297- اگر بعد از وضو چیزی که مانع از رسیدن آب است در اعضای وضو ببیند و نداند موقع وضو بوده یا بعد پیدا شده، وضوی او صحیح است1، ولی اگر بداند که در وقت وضو ملتفت آن مانع نبوده، احتیاط واجب2 آن است که دوباره وضو بگیرد3.
1- زنجانی: مگر آنکه بداند که در وقت وضو متوجه آن مانع نبوده که در این صورت، نمی تواند به آن وضو اکتفا کند.
وحید: در صورتی که بداند غافل از آن مانع در حال وضو بوده باید دوباره وضو بگیرد وگرنه وضوی او صحیح است.
2- سیستانی: احتیاط مستحبّ…
3- فاضل: باید دوباره وضو بگیرد.
مظاهری: اگر چه بداند که دروقت وضو ملتفت آن مانع نبوده، وضوی او صحیح است.
*****
مکارم: مسأله 321 – وجود انگشتر و دستبند و مانند آن، اگر مانع رسیدن آب نباشد برای وضو ضرری ندارد و می تواند آن را جابجا کند تا آب به زیر آن برسد و شسته شود. و اگر بعد از وضو، انگشتر یا مانع دیگری در دست ببیند و نداند موقع وضو بوده یا نه وضوی او صحیح است، به شرط این که احتمال بدهد در حال وضو توجّه به این امر داشته است.
مسأله 298- اگر بعد از وضو شک کند چیزی که مانع رسیدن آب است در اعضای وضو بوده یا نه، وضو صحیح است1.
این مسأله در رساله آیات عظام سبحانی و مظاهری نیست.
1- خوئی، زنجانی، تبریزی: چنانچه احتمال بدهد که در حال وضو ملتفت (زنجانی: متوجه) بوده است وضو صحیح است.
وحید: چنانچه علم به غفلت از آن در حال وضو نداشته وضو صحیح است.
جوادی آملی: در صورت احتمال توجّه داشتن، وضو صحيح است.
گلپایگانی، صافی: [چنانچه] احتمال بدهد که در وقت وضو ملتفت بوده و اگر مانعی بوده برطرف کرده وضویش صحیح است، ولی اگر بداند که وقت وضو ملتفت نبوده احتیاط لازم آن است که دوباره وضو بگیرد.
فاضل: [چنانچه] احتمال او از نظر عقلائی به جا باشد، در صورتی که احتمال التفات در حال وضو بدهد وضویش صحیح است.
مکارم: رجوع کنید به ذیل مسأله 297.
مسائل اختصاصی
خامنه ای: رساله آموزشی ص ۸۴: چربیهایی که به طور طبیعی در مو و صورت به وجود می آید مانع محسوب نمیشود مگر آن که به حدی باشد که مانع از رسیدن آب به پوست و مو گردد.
رنگ روی ناخن در صورتی که دارای جرم باشد، مانع از رسیدن آب به ناخن میشود و وضو باطل است.
خامنه ای: رساله آموزشی ص ۸۵: رنگ مصنوعی که زنها از آن برای رنگ کردن موی سر و ابروی خود استفاده میکنند، اگر صرفاً رنگ باشد و دارای جرمی نباشد که مانع از رسیدن آب به مو شود وضو صحیح است.
جوهر در صورتی که دارای جرم بوده و مانع از رسیدن آب به پوست شود باعث بطلان وضو میشود و تشخیص این موضوع بر عهدهی مکلف میباشد.
خالکوبی بدن اگر صرفاً رنگ باشد و یا در زیر پوست بوده و بر ظاهر پوست چیزی که مانع از رسیدن آب بر آن شود وجود نداشته باشد وضو صحیح است.
مکارم: مسأله ۳۲۲- اگر بعد از فراغت از وضو شکّ کند همه کارهای وضو را انجام داده یا نه، یا شرایط در آن جمع بوده یا نه ، اعتنا نکند؛ اما اگر در حال وضو شکّ کند باید به جا آورد.
جوادی آملی: مسأله ۳۱۱- اگر پس از وضو شک كند همهٔ كارهای وضو را انجام داده يا نه، يا شروط در آن جمع بوده يا نه، وضو صحيح است؛ امّا اگر در حال وضو شک كند و از محلّ آن نگذشته باشد، بايد بهجا آورد، و اگر از محل آن گذشت، به احتياط واجب آن را بهجا آورد.