(مسأله 1990): کسى که زکاة مى گیرد باید شیعه دوازده امامى باشد اگر انسان کسى را شیعه بداند و به او زکاة بدهد، بعد معلوم شود شیعه نبوده باید دوباره زکاة بدهد.
(مسأله 1991): اگر طفل یا دیوانه اى از شیعه فقیر باشد، انسان مى تواند به ولىّ او زکاة بدهد. به قصد اینکه آنچه مى دهد ملک طفل یا دیوانه باشد.
(مسأله 1992): اگر به ولى طفل و دیوانه دسترسى ندارد، مى تواند خودش یا به وسیله یک نفر امین زکاة را به مصرف طفل یا دیوانه برساند و باید موقعى که زکاة به مصرف آنان مى رسد نیّت زکاة کند.
(مسأله 1993): به فقیرى که گدائى مى کند، مى شود زکاة داد ولى به کسى که زکاة را در معصیت مصرف مى کند، نباید زکاة داد.
(مسأله 1994): به کسى که شرابخوار است نمى توان زکاة داد بلکه کسى که معصیت کبیره را آشکارا به جا مى آورد یا نماز نمى خواند هر چند آشکارا نباشد، احتیاط واجب آن است که زکاة ندهند.
(مسأله 1995): به کسى که بدهکار است و نمى تواند بدهى خود را بدهد اگر چه مخارج او بر انسان واجب باشد، مى شود قرضش را از زکاة داد.
(مسأله 1996): انسان نمى تواند مخارج کسانى را که مثل اولاد خرجشان بر او واجب است از زکاة بدهد، ولى اگر مخارج آنان را ندهد، دیگران مى توانند به آنان زکاة بدهند.
(مسأله 1997): اگر انسان زکاة را به پسرش بدهد که خرج زن و نوکر و کلفت خود نماید اشکال ندارد.
(مسأله 1998): اگر پسر به کتابهاى علمى دینى احتیاج داشته باشد پدر مى تواند آنها را از زکاة خریده در معرض استفاده پسر قرار دهد.
(مسأله 1999): پدرى که تمکن تزویج پسرش را ندارد مى تواند از زکاة براى پسرش زن بگیرد و همچنین است پسر نسبت به پدر.
(مسأله 2000): به زنى که شوهرش مخارج او را مى دهد و زنى که شوهرش خرجى او را نمى دهد ولى ممکن است او را به دادن خرجى مجبور کنند، نمى شود زکاة داد.
(مسأله 2001): زنى که صیغه شده اگر فقیر باشد، شوهرش و دیگران مى توانند به او زکاة بدهند، ولى اگر شوهرش در ضمن عقد شرط کند که مخارج او را بدهد، یا به جهت دیگرى دادن مخارجش بر او واجب باشد در صورتى که مخارج آن زن را بدهد، نمى شود به آن زن زکاة داد.
(مسأله 2002): زن مى تواند به شوهرى فقیر خود زکاة بدهد، اگر چه شوهر زکاة را صرف مخارج خود آن زن نماید.
(مسأله 2003): سید نمى تواند از غیر سید زکاة بگیرد ولى اگر خمس و سایر وجوهات کفایت مخارج آن را نکند و از گرفتن زکاة ناچار باشد مى تواند از غیر سید زکاة بگیرد.
(مسأله 2004): به کسى که معلوم نیست سید است یا نه، مى شود زکاة داد.