(مسأله 2658): زنى که نه سالش تمام نشده، و زن یائسه عده ندارند، یعنى اگر چه شوهرش با او نزدیکى کرده باشد، بعد از طلاق مى تواند فوراً شوهر کند.
(مسأله 2659): زنى که نه سالش تمام شده و یائسه نیست و شوهرش با او نزدیکى کند اگر طلاقش دهد، بعد از طلاق باید عده نگهدارد و عده زن آزاد آن است که بعد از آنکه شوهرش در پاکى طلاقش داد، بقدرى صبر کند که دو بار حیض ببیند و پاک شود و همین که حیض سوم را دید عده او تمام مى شود و مى تواند شوهر کند. ولى اگر پیش از نزدیکى کردن با او، طلاقش بدهد عده ندارد، یعنى مى تواند بعد از طلاقش فوراً شوهر کند.
(مسأله 2660): زنى که حیض نمى بیند اگر در سن زنهاى باشد که حیض مى بینند، چنانچه شوهرش بعد از نزدیکى با او طلاقش دهد، باید بعد از طلاق تا سه ماه عده نگهدارد.
(مسأله 2661): زنى که عده او سه ماه است، اگر اول ماه طلاقش بدهند، باید سه ماه هلالى یعنى از موقعى که ماه دیده مى شود تا سه ماه عده نگهدارد. و اگر در بین ماه طلاقش بدهد، باید باقى ماه را با دو ماه بعد از آن و نیز کسرى ماه اول را از ماه چهارم عده نگهدارد، تا سه ماه تمام شود، مثلاً اگر غروب روز بیستم ماه طلاقش دهند و آن ماه بیست و نه روز باشد، باید نه روز باقى ماه را با دو ماه بعد از آن و بیست روز از ماه چهارم عده نگهدارد، و احتیاط مستحب آن است که از ماه چهارم بیست و یک روز عده نگهدارد، تا به مقدارى که از ماه اول عده نگهداشته سى روز شود.
(مسأله 2662): اگر زن آبستن را طلاق دهند، عده اش تا دنیا آمدن یا سقط شدن بچه او است بنا بر این اگر مثلاً یک ساعت بعد از طلاق، بچه او بدنیا آید عده اش تمام مى شود.
(مسأله 2663): زنى که نه سالش تمام شده و یائسه نیست اگر صیغه شود مثلاً یک ماهه یا یک ساله شوهر کند، چنانچه شوهرش با او نزدیکى نماید و مدت آن زن تمام شود، یا شوهر مدت را به او ببخشد باید عده
نگهدارد پس اگر حیض مى بیند باید به مقدار دو حیض عده نگهدارد و شوهر نکند و اگر حیض نمى بیند، چهل و پنج روز از شوهر کردن خوددارى نماید و در صورتى که آبستن باشد احتیاط واجب آن است که به هر کدام از زائیدن یا چهل و پنج روز که بیشتر است عده نگهدارد.
(مسأله 2664): ابتداء عده طلاق از موقعى است که خواندن صیغه طلاق تمام مى شود، چه زن بداند طلاقش داده اند، یا نداند پس اگر بعد از تمام شدن عده بفهمد که او را طلاق داده اند، لازم نیست دوباره عده نگه دارد.

دانلود عده طلاق – آیت الله محقق کابلی

لینک کوتاه: https://porsan.org/?p=1291