غسل میت
۱. واجب است میت را سـه غسل بدهند:
۱. با آبی که قدری سدر در آن ریخته و مخلوط شده است (آب سدر).
۲. با آبی که قدری کافور در آن ریخته و مخلوط شده است (آب کافور).
۳. با آب خالص.
۲. شرایط کسی که میت را غسل میدهد:
۱. مسلمان دوازده امامی باشد.
۲. بالغ باشد.
۳. عاقل باشد.
۴. مسائل غسل را بداند.
۵. اگر میت مرد است، مرد او را غسل دهد و اگر زن است، زن او را غسل دهد.
توجه
غسل میت زن به وسیله شوهرش و غسل میت مرد به وسیله زنش جایز است.
۳. در غسل میت هم مانند دیگر عبادات، نیت لازم است یعنی غسل دهنده باید غسل را به قصد امتثال دستور خداوند به جا آورد.
۴. میتی که واجب است غسل داد:
۱. زن یا مرد مسلمان.
۲. بچهی مسلمان.
۳. کودک سقط شدهی مسلمان، اگر چهار ماه تمام داشته باشد و در کمتر از آن واجب نیست.
۵. اگر جایی از بدن میت به نجاست آلوده شود، باید پیش از آن که آن جا را غسل بدهند آب بکشند، بنابراین بدن میتی که خونریزی دارد بایستی قبل از غسل در صورت امکان تطهیر شود، و اگر انتظار برای توقف خونریزی (به خودی خود) یا منع آن (با وسایل پزشکی) ممکن باشد واجب است.
۶. نگاه کردن به عورت میت، حرام است و کسی که او را غسل میدهد اگر نگاه کند معصیت کرده است، ولی غسل باطل نمیشود.
۷. اگر آب پیدا نشود یا استعمال آن مانع داشته باشد باید میت را در عوض هر غسل، یک تیمم بدهند.
حنوط
۱. واجب است میت را پس از غسل، حنوط کنند یعنی به پیشانی و کف دستها و سر زانوها و سر دو انگشت بزرگ پاهای او، کافور بمالند به طوری که مقداری کافور بر اثر آن در محلهای مزبور بماند.
۲. کافور باید ساییده و تازه باشد به طوری که میت را معطر کند و اگر به واسطهی کهنه بودن، عطر آن رفته باشد کافی نیست.
۳. حنوط کسی که برای حج احرام بسته و قبل از اتمام سعی بین صفا و مروه، فوت کرده است، جایز نیست. همچنین اگر در احرام عمره، پیش از آن که موی خود را کوتاه کند بمیرد، نباید او را حنوط کنند.
کفن
۱. میت مسلمان را باید با سه قطعه پارچه کفن کنند:
۱. لنگ که به کمر و پای او پیچیده میشود.
۲. پیراهن که از سر شانه تا ساق پا را از جلو و پشت میپوشاند.
۳. پوشش سرتاسری که باید از بالای سر تا پایین پا را بپوشاند به طوری که بستن دو سر آن میسر باشد، و پهنای آن به قدری باشد که دو طرف آن روی هم گذاشته شود.
۲. هرگاه کفن میت با نجاستی که از بدن او خارج شده یا با نجاستی دیگر، نجس شود باید در صورت امکان آن را تطهیر یا تعویض کنند یا اگر کفن ضایع نمیشود قسمتی را که نجس شده است ببُرند، بنابراین اگر کفن میت پس از غسل به خونی که از او جریان دارد آغشته شود چنانچه شستن آن قسمت از کفن که به خون آغشته شده است یا بریدن و یا عوض کردن آن امکان داشته باشد واجب است، و چنانچه امکان ندارد، دفن میت به همان صورت جایز است.
۳. لازم نیست کفن از اموال میّت تهیه شده باشد، بلکه اگر کسی از والدین، فرزندان، خویشاوندان، حتی دوستان و سایر افراد، کفن را هدیه کنند، اشکال ندارد.