سیستانی: داخل کردن آب یا هر مایع دیگر به داخل روده از طریق مقعد

مسأله 1645- اماله كردن با چيزهاي روان اگر چه از روي ناچاري و براي معالجه باشد روزه را باطل مي كند1، ولي استعمال شيافهايي كه براي معالجه است اشكال ندارد2 و احتياط واجب آن است كه از استعمال شيافهايي كه براي كيف كردن است مثل شياف ترياك يا براي تغذيه از اين مجري است خودداري نمايند.

1- خوئي، گلپايگاني، تبريزي، سيستاني، صافي، زنجاني، وحید: [پايان مسأله]

بهجت: بنابرأظهر.[پايان مسأله]

مظاهری: اما اگر از روی  فراموشی یا ندانستن مسأله باشد روزه باطل نمی شود و استعمال شیاف هایی که برای معالجه است مطلقا اشکال ندارد.

2- اراكي، نوري: [پايان مسأله]

فاضل: استعمال شيافهاي غير روان كه براي معالجه است اشكال ندارد و احتياط مستحب است كه از استعمال آنها نيز خودداري كند و احتياط مستحب آن است كه از چيزي كه جامد و مايع بودن آن مشكوك است اجتناب كند.

مكارم:  و احتیاط واجب آن است که از استعمال شیاف هایی که برای تغذيه است خودداري شود.

*****

سبحانی: مسأله 1309-  تنقیه با چیز روان  اگر چه از روی ناچاری و برای معالجه باشد بنابراحتیاط  واجب روزه را باطل می کند ولی استعمال شیاف هایی که برای معالجه است اشکال ندارد.

جوادی آملی: مسأله 1739- اماله كردن با چیز روان، اگرچه از روی ناچاری و برای معالجه باشد، روزه را باطل میكند و قضا دارد؛ ولی كفّاره ندارد؛ امّا شیاف با چیز جامد، روزه را باطل نمیكند.

جوادی آملی: مسأله 1741- استعمال شیاف جامدی که برای لذت بردن یا تغذیه به کار میرود، مثل تریاک و مانند آن، احتیاط واجبْ ترک آن است؛ ولی روزه با آن باطل نمیشود.

امام خامنه ای: مسأله ۸۵۴- اماله کردن با چیز روان (تنقیه) اگر چه از روی ناچاری و برای معالجه باشد، روزه را باطل می کند ولی استفاده از شیاف جامد، اشکال ندارد و روزه را باطل نمیکند.

مسأله اختصاصی

جوادی آملی: مسأله 1740 – چیزی را كه نمیداند مایع یا جامد است، اماله كردن با آن جایز است؛ ولی به احتیاط مستحب، آن را ترک كند.

دانلود مبطلات روزه (8- اماله کردن (تنقیه))- چهارده مرجع

لینک کوتاه: https://porsan.org/?p=3401