سؤال(1076) : آیا زن برای حفظ آبرو و عزت خود و برای این که در آینده دچار فساد نشود، می‌تواند به پزشک مراجعه کند و پرده بکارت خویش را بدوزد؟

جواب : خیر، جایز نیست.

سؤال(1077) : در مواد تشکیل دهنده برخی از انسولین های رایج در بازار، از خون خوک استفاده می‌شود. آیا استفاده از آن ها جایز است؟

جواب : تزریق این نوع از انسولین در رگ و عضله جایز اس

سؤال(1080) : در کلاس های علمی آیا تشریح بدن میت مسلمان جایز است؟

جواب : چنان چه دسترسی به بدن میت غیر مسلمان وجود نداشته باشد و این کار برای مصلحت عامه مردم، جامعه اسلامی و در راستای پیشگیری و درمان بیماری ها صورت پذیرد و هم چنین کسب مهارت و خبرگی بدون آن ممکن نباشد، جایز است.

سؤال(1081) : در مرگ قلبی و مغزی که حیات انسان وابسته به برقراری دستگاه های خاص می‌باشد و از نظر علم پزشکی برگشت زندگی بیمار بسیار بعید است، آیا می‌توان دستگاه ها را از وی جدا کرد؟

جواب : خیر، چنین کاری جایز نیست.

سؤال(1083) : آیا پروتز سینه برای بانوان صرفا به منظور زیبایی جایز است؟

جواب : اگر در جریان درمان و عمل جراحی، پزشکان و کادر درمانی زن باشند و جز محارم آن را نبینند، اشکالی ندارد.

سؤال(1084) : حکم شرعی انجام عمل های زیبایی مانند عمل بینی را برای بانوان بیان فرمایید؟

جواب : عمل های زیبایی در صورتی که برای بانوان توسط پزشک زن انجام شود و مستلزم انجام عمل حرام دیگری نباشد، جایز است.

سؤال(1085) : درس خواندن در رشته های پزشکی برای دختران که در دوره های کارآموزی آن مجبور به لمس بدن نامحرم هستند، چه حکمی دارد؟

جواب : بین زنان و مردان در تحصیل در چنین رشته هایی تفاوتی وجود ندارد و در صورتی که لمس بدن نامحرم توسط پزشکان زن بدون برانگیخته شدن شهوت و با دستکش انجام شود، شرعا مانعی ندارد.

سؤال(1089) : آیا دگرباش جنسی (Transgender) که از نظر پزشکی خود را مانند جنس مخالف می‌بیند، شرعا می‌تواند جنسیت خود را تغییر دهد؟

جواب : خیر، جایز نیست.

سؤال(1090) : اگر دگر باش جنسی، جنسیت خود را از مرد به زن تغییر داد، آیا می‌تواند با مرد دیگری ازدواج کند؟

جواب : خیر، زیرا شریعت مقدس چنین فردی را هم چنان به عنوان مرد فرض می‌کند.

سؤال(1091) : اگر دگر باش جنسی، جنسیت خود را از مرد به زن تغییر داد، با مردی ازدواج کرد و صاحب فرزند شد، این فرزند چه حکمی دارد؟

جواب : چنین کودکی حکم ولد شبهه را دارد و ولد الزنا محسوب نمی شود.

سؤال(1092) : آیا اعضای بدن انسان زنده و جسد شخص متوفی دارای مالیّت (ذاتی یا اعتباری) می‌باشند؟ آیا بین اعضای رئیسه و دیگر اعضا تفاوتی وجود دارد یا خیر؟ آیا بین سایر اعضای بدن تفاوتی وجود دارد؟ (اعضای وراثتی، اعضای اصلی، اعضای فرد)

جواب : بله، مالیّت دارد و بین شان تفاوت است زیرا اعضای رئیسه و اعضایی که انتقالش موجب تشوه (دگرگونی) خلقت انسان می شود را نمی توان انتقال داد، اما مانعی از نقل اعضای غیر رئیسه وجود ندارد.

سؤال(1093) : چه کسانی مالک اعضای بدن متوفی هستند؟

جواب : مالک، خود انسان است یا آن کسی که ولایت شرعی دارد.

سؤال(1094) : در صورتی که اجماع پزشکان متخصص مغز و اعصاب و سایر رشته های مرتبط، منهدم شدن تمام سلول های مغز بر اثر عدم خون رسانی به آن در فردی که مرگ مغزی شده است را از نظر فنی و پزشکی اثبات کنند و موقتی بودن ضربان قلب که ناشی از تنفس مصنوعی دستگاه است را مسجل نمایند و غیر قابل برگشت بودن فردی که مرگ مغزی شده است، معادل بودن آن با مرگ طبیعی و تفاوت آن با کما را به اثبات رسانند، با توجه به این که اهدای ارگان های حیاتی مانند قلب، کبد، ریه و لوزالمعده فقط از افرادی که مرگ مغزی شده اند قابل انجام است و از فردی که به مرگ طبیعی فوت شده است امکان پذیر نمی باشد، آیا به نظر حضرت عالی، اهدای اعضا از فرد مرگ مغزی به بیماران نیازمند به عضوی که در روزهای آخر زندگی خود به سر می‌برند و به جز پیوند اعضا هیچ راهی برای ادامه حیات آنان وجود ندارد، جایز می‌باشد؟

جواب : اگر پزشکان متخصص مرگ فردی را که مرگ او صد در صد مغزی است را تشخیص دهند، می‌توانند با موافقت اولیای مرده یا بدون موافقت آن ها از اعضای آن مرده گرفته و عمل پیوند را برای بیماری که با این سبب بقای حیات و زندگی او میسر می‌شود را انجام دهند.

سؤال(1095) : آیا اهدای عضو یا نسج از انسان مرده به بیمار نیازمند، جایز است؟

جواب : در صورتی که حیات و زندگی او متوقف بر پیوند آن عضو از فردی است که مرگ مغزی وی، صد در صد می باشد، یا این که خودش وصیت نموده باشد جایز است، اما اگر زندگی او متوقف بر این پیوند نباشد و مرده نیز وصیت نکرده باشد، در این صورت چنین تصرفی در بدن مرده جایز نیست و اولیای مرده چنین حق تصرفی در بدن مرده را ندارند.

سؤال(1096) : آیا می‌توان قبل از اجرای مجازات مرگ، از اعضای بدن افرادی که محکوم به مرگ شده اند برای نجات جان انسان های دیگر استفاده کرد؟ یعنی مجرمین محکوم به مرگ را به بیمارستان برد و قبل از مرگ، او را بیهوش کرد و اعضای بدن او را برداشت و سپس جان او را ستاند؟

جواب : در فرض سؤال، جایز نیست.

سؤال(1097) : آیا پیوند اعضای حیاتی (قلب، کبد و…) فرد محکوم به اعدام با رضایت خود او به بیماران نیازمند جایز است؟ در قصاص چطور؟

جواب : جایز نیست مگر این که زندگی بیماران متوقف بر آن باشد (اگر پیوند نشود مرگ بیمار یقینی است).

دانلود مسائل پزشکی در بلاد غیر اسلامی – آیت الله فیاض

لینک کوتاه: https://porsan.org/?p=4409