مسأله 115- فقّاع كه از جو گرفته مي شود1 و به آن آبجو مي گويند نجس است2، ولي آبي كه3 به دستور طبيب از جو مي گيرند و به آن «ماءالشّعير» مي گويند پاك مي باشد.

1- بهجت: فقاع كه غالباً از جو گرفته مي شود…

سبحانی: مشروب الکلی که از جو گرفته می شود…

2- زنجانی: هر چند به صورت خفیف مست کننده باشد نجس است…

بهجت: نجس و خوردن آن حرام است…

3- خوئي، تبريزي: غير فقاع مانند آبي كه…

*****

سيستاني: م 112- فقّاع كه از جو گرفته مي شود و موجب درجهٔ خفيفي از مستي است حرام و بنابراحتياط واجب، نجس نیز می باشد و امّا آب جو كه برای خواصّ طبّی از جو می گیرند و به آن ماء الشعیر می گویند و موجب هيچ گونه مستي نيست، پاك و حلال مي باشد.

مكارم: م 128 – مشروب الكلي كه از جو گرفته مي شود و به آن «آبجو» مي گويند حرام و از جهت نجاست مانند شراب است؛ ولي آبي كه براي خواصّ طبّي از جو مي گيرند و به آن «ماءالشّعير» مي گويند و ابداً مسكر نيست، پاك و حلال است.

جوادی آملی: م 118- فقّاع ـ شرابی است كه از جو گرفته میشود و به آن آبجو میگويند ـ حرام و نجس است؛ ولی آبی كه به دستور پزشک، برای خواص طبّی از جو میگيرند و به آن «ماء الشّعير» میگويند، پاک است.

مسأله اختصاصي

مكارم: م 129- مخمّر آبجو كه به آن «لوردوبير» نيز مي گويند و به صورت گردي است كه مصرف طبّي دارد، و نه مسكر است و نه مايع، پاك و حلال است.

دانلود نجاسات (10- فقاع) – چهارده مرجع

لینک کوتاه: https://porsan.org/?p=2791