فقهای امامیه و اهلسنت در مشروعیت انتخاب جنسیت جنین به سه نظر قائل هستند: معتقدان به جواز معتقدند که اشکالهای وارد بر بهرهگیری از این تکنیک دفعشدنی است؛ قائلان به حرمت بر این باورند که دستبردن در ژنهای جنین برای تغییرات غیرضروری، خطا و ناروا است؛ باورآورندگان به تفصیل، استفاده از این تکنیک را فقط برای پیشگیری از انتقال ناهنجاریهای ژنتیکی یا درمان بیماریها صحیح دانستهاند. در این پژوهش، با روش کتابخانهای و تحلیلیتوصیفی، ادلۀ مشروعیت انتخاب جنسیت در فقه فریقین و دلائل مخالفان آنها تبیین شده است. یافتههای این پژوهش نشان میدهد که انتخاب جنسیت به دلایل غیرپزشکی و صرفاً براساس علاقۀ والدین به جنسی خاص، جایز نیست. تنها در فرضی که برای حفظ سلامت مادر یا جنین، راهی جز استفاده از تکنیکهای انتخاب جنسیت نباشد، عقلاً در تزاحم بین نجات بیمار و اخذ سلول از جنین، اولی مقدم است.