چکیده
مشهور فقهای امامیه معتقدند بهجاآوردن تقصیر و اعمال مکه در شب عید قربان برای بانوان حجگزاری که از پیشامد قاعدگی بیمناکاند، مجاز است. عمدۀ فقهای متقدم و متأخر دربارۀ حکم سایر بانوان و جواز یا عدم جواز تقصیر شبانه و سپس بهجاآوردن اعمال مکه توسط آنان در شب عید قربان، سخنی به میان نیاوردهاند. از فتوای مذکور چنین برداشت میشود که تقصیر زودتر از موعد و انجام اعمال مکه، فقط به بانوان معذور اختصاص دارد. برخی از فقهای معاصر نیز به این مطلب تصریح یا دستکم دراینباره احتیاط کردهاند و برخی دیگر از فقهای معاصر بر این باورند که مستفاد از روایات این است که بانوان حجگزاری که وظیفهشان قربانی است مجازند پس از وکیلگرفتن برای انجام قربانی در روز عید، شبانه تقصیر کنند و برای ادای شبانۀ اعمال مکه راهی مسجدالحرام شوند. نتیجۀ این پژوهش که بهصورت اسنادی و کتابخانهای و به روش تحلیل محتوا صورت گرفته حاکی از این است که روایات، که عمده سند شرعی برای این حکم محسوب میشوند بهوضوح بر قول اخیر دلالت دارند و ادلۀ مستند دال بر قول عدم جواز از قوت لازم برخوردار نیست.
کلیدواژهها
- تقصیر
- عید قربان
- ذبح
- اعمال مکه
- وکالت در قربانی