پرسش: آیا استفراغ نوزاد شیر خوار نجس است؟
در صورتی که نوزاد روی لباسمان استفراغ کند نماز خواندن با آن لباس چه حکمی دارد؟
پاسخ: اگر با نجاست خارجی تماس نگرفته باشد استفراغ پاک است و نماز صحیح.
پرسش: نماز خواندن بالای فرش ابریشمی خالص و یا مخلوط به ابریشم چه حکمی دارد آیا جایز است؟
پاسخ: اشکال ندارد.
پرسش: آیا لازم است که باید نماز قضا را هر طور که قضا شده (از حیث تمام و قصر یا جهر و اخفات) همان به جا آورد؟
پاسخ: بله همان طور که قضاء شده قضاء شود.
پرسش: حکم و مدرک دست دادن پس از نماز جماعت چیست؟ در صورتی که به قصد مطلوبیت مطلق انجام شود نه یک عمل عبادی، آیا ترک آن همچنین ممانعت از دست دادن اشکال دارد؟
پاسخ: مدرک دارد و استحباب این کار ثابت نشده است.
می توانید به کتاب سفینة البحار ماده “صفح” و “عنق” مراجعه کنید.
پرسش: حکم اضافه کردن “و عجل فرجهم” در صلوات نماز چیست؟ اگر همیشه گفته شود به طوری که تصور شود واجب است حکم فرق می کند یاخیر؟
پاسخ: از ذکر آن در حال نماز خود داری شود.
پرسش: حکم شهادت ثالثه و رابعه در نماز و یا اذان و اقامه چیست؟ آیا موجب بطلان نماز و اذان و اقامه می گردد یا خیر؟
پاسخ: شهادت به ولایت امیر المؤمنین و سایر ائمه(ع) به قصد رجاء در اذان و اقامه اشکال ندارد.
پرسش: برخی مراجع می گویند: بستن چشمان در نماز مکروه است، به نظر حضرتعالی اگر راه حضور قلب منحصر به آن گردد تکلیف چیست؟
پاسخ: اگر به قصد ورود نباشد اشکال ندارد.
پرسش: تکلیف نماز و روزه مسلمانان در قطبین چگونه می شود؟ آیا بین افراد بومی و مهاجر در احکام فرق هست یا نه؟
پاسخ: بین آنها فرق نیست، اگر قدرت نداشته باشندکه احکام ودستورات دینی شان را انجام دهند از آنجا مهاجرت کنند.
پرسش: شخصى که در سفر وظیفه اش خواندن نماز قصر بوده جهلأ نماز را تمام مى خواند و یا وظیفه اش خواندن نماز تمام بوده است مثل دائم السفر ولى نماز را جهلاً قصر خواند. بعد از توجه به وظیفه اعاده و قضاء دارد یا نه؟
پاسخ: خواندن نمازتمام عوض قصر مجزى است مگر اینکه قبل ازانقضاء وقت متوجه شود که وظیفه اش قصر بوده دراین صورت اعاده واجب است و اگر عوض نماز تمام قصر بخواند اعاده و قضاء واجب است.مگر درصورتى که قصد اقامه ده روز کرده باشد در این صورت خواندن قصر عوض تمام مجزى است.
پرسش: نماز خواندن و تصرفات در خانه اى که مشترک بین صغار وکبار است با اجازه مادر و برادران کبیر جایز است؟
پاسخ: تصرفاتى که به مصلحت صغار باشد با رضایت وصى و قیّم صغار جایز است ولى اگر به مصلحت صغار نباشد جایز نیست و برادران کبیر و مادر حق ندارند اجازه تصرف در اموال صغار را به دیگران بدهند.
پرسش: شک در نماز مغرب مطلقاً مبطل است یا شک در میان یک و دو و سه رکعت مبطل نماز است؟
پاسخ: شک درعدد رکعات نماز صبح و مغرب، مطلقاً موجب بطلان است اما شى بعد ازفراغ، بعد ازمحل، وبعد از وقت موجب بطلان نیست.
پرسش: کسى در نماز چهار رکعتى بعد از سجده دوم شک مى کند که چهار رکعت خوانده است یاسه رکعت یک لحظه ظن به سه رکعت پیدا مى کند، براى خواندن رکعت چهارم مى ایستد و شروع مى کند اما شک دوباره عود مى کند بعد ازسلام دو سجده سهو به جا مى آورد آیا این نمازصحیح است؟
پاسخ: اگر شک درمیان سه و چهار درحال قیام یا بعد ازاکمال سجدتین باشد بناء بر چهارگذاشته و نماز تمام مى شود، بعد از نماز یک رکعت نماز احتیاط ایستاده یا دو رکعت نشسته بجا آورد.
پرسش: کسی که برای خارج شدن ادرار بطور دائم از سوند استفاده می کند اگر با کیسه ادرار نماز بخواند صحیح است؟
پاسخ: اگر به اندازه نماز فرصت برداشتن کیسه باشد باید برداشته شود و گرنه در حال ضرورت نماز صحیح است.
پرسش: اگرلباس خونى شسته شود اما لکه خون باقى بماند نماز با آن لباس صحیح است؟
پاسخ: اگر عرف بگوید خون شسته شده است، رنگ خون باقى مانده است نماز صحیح است.
پرسش: ترک اذان و اقامه در نمازهاى یومیه با وسعت وقت چه حکمى دارد؟
پاسخ: اذان در نمازهاى یومیه مستحب است ترک آن اشکالى ندارد اما اقامه بنا بر احتیاط در وسعت وقت نباید ترک شود.
پرسش: خواندن اذان و اقامه قبل از نماز مستحب است؟
پاسخ: اذان و اقامه اختصاص دارد به نمازهای یومیه در غیر آن جواز ندارد.
پرسش: در زمان که موذن اذان می گوید در همان زمان امام جماعت اقامه می خواند بطورکه بعد از تمام شدن اذان اقامه هم تمام می شود آیا این عمل صحیح است؟
پاسخ: در اذان و اقامه ترتیب معتبر است در فرض مذکور ترتیب رعایت نشده لذا آن عمل اشکال دارد.
پرسش: اگر مهمان بداند که بعض از فرشها ولباسهاى میزبان غصبى است نماز خواندن ومهمان شدن چه حکمى دارد؟
پاسخ: در صورتى که تمام اموال میزبان یا فرش که بر آن نماز مى خواند غصبى باشد نمازخواندن ومهمان شدن جایز نیست.
پرسش: اگر خمس مکان نمازگزار پرداخت نه شده باشد نماز جایز است، آیا مجتهد یاوکیل اش مى تواند اجازه موقت یا دائم براى نماز بدهد؟
پاسخ: مجتهد مى تواند اجازه بدهد اما وکیل نمى تواند و نمازهاى که قبل از اجازه مجتهد در صورتى که میدانسته خمس این مکان داده نشده باطل است.
پرسش: کسانى که در بدن شان تصویر زنان، حیوانات وحشى، اشعار مبتذل، خالکوبى مى کنند اولا چنین کارى شرعا جایز است یا حرام، و ثانیا آیا نماز خواندن با چنین تصویرى صحیح است؟
پاسخ: کشیدن تصویر حیوانات مطلقاً حرام است، در بدن باشد یاغیر آن، و نماز خواندن در جائى که تصویر انسان باشد و یا بدنى که تصویر انسان دارد مکروه است.