من انسان مسلمان هستم و بر پسرم كه عمرش به 20 سال بالغ مى گرديد، عمليات جراحى توسط يك داكتر جراح غير مسلمان انجام شد. تقصير داكتر به حسب اعتراف خود او، به فوت پسرم منجر شده است. آيا من شرعاً مستحق مطالبه ديه هستم؟ يا از اين جهت كه دين داكتر غير از اسلام است، من مستحق ديه نيستم؟ اگر دين داكتر، ديه را مشروع نداند، در قبال اين نوع قتل راه حل چيست؟
پاسخ:
اگر مرگ پسرت به طور مستقيم، مستند به تقصير داكتر در عمليات است، حق دارى ديه كامل را مطالبه كنى و فرقى نيست كه داكتر، مسلمان باشد يا غير مسلمان. در صورت دوم فرقى نيست كه در دين او ديه مشروع باشد يا نه. از اين جواب روشن مى گردد كه منظور از «به طور مستقيم) اين است كه داكتر موجب اتلاف باشد و با تحقق اتلاف، ديه تحقق مى يابد. آنچه گفته شد در صورتى است كه او قصد قتل و اتلاف را نداشته باشد؛ اما اگر قصد داشته و باعث مرگ شده، حق قصاصى تعلق مى گيرد نه ضمان، ولى ولى مقتول مى تواند به جاى قصاصى به ديه رضايت دهد. در مورد تعيين معناى مباشرت در اتلاف، مثال هاى طبى ديگرى نيز در قالب استفتائات ذكر خواهد شد.