س 599. آیا نماز جماعت پشت سر اهل سنت جایز است؟

ج. نماز جماعت برای حفظ وحدت اسلامی و پرهیز از وقوع در فتنه، جایز است.

 

س 600. محل کار من در یکی از مناطق کردنشین است که اکثر ائمه جمعه و جماعات آن جا از اهل سنت هستند، اقتدا به آن ها چه حکمی دارد و آیا غیبت آنها جایز است؟

ج. مشارکت با آنان در نماز جمعه و جماعتشان از جهت حفظ وحدت و پرهیز از وقوع در فتنه اشکال ندارد و غیبت آنان جایز نیست.

 

س 601. در مکان های مشارکت و رفت و آمد با برادران اهل سنت، هنگام شرکت در نمازهای روزانه، در بعضی از موارد مانند آنان عمل می کنیم، مثل نماز به صورت تکتّف و عدم رعایت وقت و سجده بر فرش، آیا این نمازها احتیاج به اعاده دارند؟

ج. سجده بر فرش و تکتّف در نماز جایز نیست؛ مگر اینکه تقیه آن را اقتضا کند.

 

س 602. در مکه و مدینه به استناد فتوای امام خمینی(ره) نماز جماعت را با برادران اهل سنت می خوانیم و گاهی برای درک فضیلت نماز در مسجد مثل ادای نماز عصر یا عشا بعد از نماز ظهر و مغرب آن را به صورت فرادی در مساجد اهل سنت بدون مهر و با سجده بر فرش به جا می آوریم، این نمازها چه حکمی دارد؟

ج. در فرض مذکور اگر با فریضه تقیّه، منافات نداشته باشد باید بر چیزی که سجده بر آن صحیح است سجده کند.

 

س 603. مشارکت ما شیعیان در نماز جماعت مساجد کشورهای دیگر با برادران اهل سنت که دست بسته نماز می خوانند، چگونه است؟ آیا تبعیت از آنان در تکتف بر ما واجب است یا آن که باید نماز را بدون تکتف بخوانیم؟

ج. اقتدا به اهل سنّت، برای رعایت وحدت و پرهیز از وقوع در فتنه جایز است، ولی تکتّف واجب نیست و بلکه جایز نیست، مگر در صورتی که تقیه آن را اقتضا کند.

 

س 604. هنگام شرکت در نماز جماعت با برادران اهل سنت، چسباندن انگشتان کوچک پا در حال قیام به انگشتان پاهای دو نفری که در دو طرف نمازگزار ایستاده  چنانچه آنان ملتزم هستند چه حکمی دارد؟

ج. این کار واجب نیست، ولی انجام آن به صحّت  نماز ضرر نمی رساند.

 

س 605. برادران اهل سنت در ایام حج یا غیر آن، نماز مغرب را قبل از اذان مغرب ما می خوانند، آیا برای ما اقتدا به آنان و اکتفا به آن نماز صحیح است؟

ج. معلوم نیست که آنان نماز را قبل از وقت بخوانند، ولی اگر مکلّف دخول وقت را احراز نکند، نمی تواند داخل شود، مگر آن که رعایت تقیّه آن را اقتضا کند.