پرسش: کسی که استطاعت مالى براى انجام حجّ دارد ولى پسرش هم نیاز به ازدواج و خانه دارد کدام یکى مقدم است؟
اگر فرضاً پول را براى پسرش صرف کند، ایا حجّ بر او مستقر می شود یا خیر؟

پاسخ: تفویت استطاعت براى مستطیع جائز نیست، گرچه سبب تفویت ازدواج پسر باشد، اگر چنین کند عصیان نموده و حجّ نیز درذمه‏ اش مستقر مى‏ شود.

پرسش: اگر کسى به اندازه پول حجّ به شخصى بذل کند که به مکه برود با اینکه شرائط استطاعت را ندارد، و غیبت او در ایام حجّ موجب اخلال در معاش و زندگى او هم نمى‏ شود آیا چنین حجّ مجزى از حجة الاسلام هست یانه؟

پاسخ: بلى از حجة الاسلام کفایت مى ‏کند.

پرسش: کسیکه قرائت نمازش صحیح نیست براى نماز طواف چه کار کند؟

پاسخ: مقتضاى احتیاط این است که هم خودش بخواند و هم نائب بگیرد.

پرسش: آیا کسى که مستطیع است مى‏ تواند از کسى دیگر نیابت کند؟ اگر در صورت عدم توجه به مسئله نائب شده و در حین‏ عمل و بعد از انجام عمره تمتع یا بعد از مراسم حجّ متوجه شود وظیفه او چیست؟

پاسخ: حجّ نیابتى صحیح است، ولى اجیر مستحق اجرة المسمّى نمی شود، بلکه مستحق اجرة المثل است.

پرسش: آیا کسى که وظیفه او وقوف اضطرارى است مثل زنان و پیر مردان مى‏ توانند نائب شوند یاخیر؟

پاسخ: کسی که نمی توانید وقوف در عرفات و مشعر را به صورت معمول به انجام برساند، نمى‏ توانند نائب شوند.

پرسش: اگر کسى استطاعت بدنى ندارد و امید به استطاعت بدنى هم تا آخر عمر ندارد آیا لازم است خودش در زمان حیات خود نائب بگیرد؟ درصورت لزوم آیا استنابه از میقات کفایت مى‏ کند یانه؟ و در فرض مذکور اگر بعد از انجام حجّ توسط نائب استطاعت بدنى حاصل شد وظیفه چیست؟

پاسخ: ج: 1) واجب است در زمان حیاتش نائب بگیرد.
ج: 2) استنابة از میقات کفایت مى‏کند.
ج: 3) در صورتیکه استطاعت بدنى و مالى حاصل شود بنا بر احتیاط واجب، مباشرة حجّ را انجام دهد.

پرسش: به گواهی تاریخ در تمام تاریخ زیارت بیت الله الحرام و بسیاری از مراقد ائمه(علیهم السلام) غالباً مستلزم پرداخت وجوهی به ظالمین بوده است. که امروزه واضح تر است و آن اینکه عربستان در دست وهابیت است و رفتن به حج و عمره باعث کمک به دشمنان دین می گردد آیا بهتر نیست که حد اقل برای مدتی زیارت خانه خدا و زیارت مراقد ائمه (علیهم السلام) تعطیل شود؟

پاسخ: اگر شخص مستطیع حج باشد رفتن به حج واجب است و تأخیر آن جواز ندارد.

پرسش: اگر مهر معیّن به اندازه پول استطاعت باشد برای زن و پس از خواندن عقد نکاح دائمی و زفاف زن مهریه‌ی خود را به شوهرش ببخشد حج به عهده‌اش نمی‌ماند؟

پاسخ: اگر مرد قدرت بر پرداخت داشته و به آسانی حاضر به پرداخت مهریه باشد حج بر زن مستقر می‌شود و لو مهریه را ببخشد.

پرسش: کفّاره ای که بر عهده حاجی واجب می‌شود چه از ارتکاب اعمال موجب کفّاره در احرام حج و یا عمره در کجا ذبح شود آیا در وطن و یا در مکه مکرمه کفایت می‌کند؟

پاسخ: اگر محرم به احرام عمره مرتکب کفّاره شود کفاره آن را در مکّه معظمه نحر یاذبح نماید واگر محرم به احرام حج مرتکب کفّاره شود ذبح یانحر را در منی انجام دهد و اگر در منی و مکه امکان نداشته باشد بعد از مراجعه در وطن ذبح کند.

پرسش: ذبح کفّاره در منی امکان ندارد و شیعه هم به دسترس نیست آیا در خود مکه ذبح کند یا در وطن هم کفایت می‌کند؟

پاسخ: در وطن کافی است.

پرسش: آیا عرفات و غار حراء خارج از مکه است یانه؟ آیا بعد از عمره تمتع و قبل ازحج رفتن در آنجا جائز است؟

پاسخ: رفتن به آنجا اشکال ندارد.

پرسش: خدمه اى که در کاروان به حج مى روند با توجّه به عدم استطاعت مالى خود، حج را چگونه انجام دهند آیا باید نیّت واجب کنند؟

پاسخ: این افراد باید نیت حج واجب کنند؛ چون حج بر آنها واجب می شود.

پرسش:  مهریه خانمى چند برابر استطاعت اوست آیا بعد از فوت زن بر ورثه لازم است که قبل از تقسیم ترکه مخارج حج را کسر کنند؟

پاسخ: اگر شوهر قدرت به پرداخت این مهریه را داشته باشد و نیز حاضر به پرداخت این مهریه به خانم خود بوده، این خانم باید به حج برود و اگر قبل از رفتن به حج فوت کند از مالش برای او حج انجام شود.

پرسش: اگر زنى نیاز به همراه داشته باشد و همراه هم مزد مى گیرد و او توانایى پرداخت مزد را ندارد آیا مستطیعه است؟

پاسخ: اگر این زن بدون همراه نمی تواند به مکه برود و پول رفت و برگشت دو نفر را به مکه ندارد، بر این زن حج واجب نیست.

پرسش: کسى که پنج سال پیش مستطیع بوده و در ثبت نام حج شرکت کرده، ولى الآن فقیر شده آیا حج بر چنین شخصى واجب است؟

پاسخ: اگر در اولین سال استطاعت می توانسته به مکه برو و نرفته حج بر او مستقر شده باید به مکه برود ولو با پول قرض باشد.

پرسش:آیا کسی که نمی تواند وضوی خود را نگه دارد، حج (عمره یا واجب) از گردنش ساقط می شود؟

پاسخ: اگر این شخص مستطیع باشد باید به مکه برود، اگر طهارت خود را نتواند حفظ کند، در اعمالی که مشروط به طهارت است، باید در همانجا نائب بگیرد.

پرسش:کسى که خود مستطیع نیست ولى پدرش ثبت نام کرده و الآن فوت کرده فیش بانکى او را به نام خود کرده و به نیابت او حج انجام مى دهد مخارج اعمال بعدى از جمله فراهم کردن ارز به عهده کیست؟ آیا از ثلث مال او مى تواند بگیرد؟

پاسخ: اگر پدر مستطیع بوده و ثبت نام کرده، می تواند از اصل مال بردارد.

پرسش:آیا حاجی بعد از اتمام عمره و قبل از حج می‌تواند از حرم و مکه خارج شود؟ و اگر خارج شد چه حکم دارد؟

پاسخ: اگر مطمئن باشد که وقت احرام حج بر می‌گردد اشکال ندارد.

پرسش:فرد جاهل به مسأله بعد از احرام از مسجد جحفه اعمال عمره تمتع را انجام نداده ولی اعمال حج تمتع را به طور کامل انجام داده است آیا حج باطل است یا خیر؟

پاسخ: حج افراد محقق شده است ولی از حج تمتع کفایت نمی‌کند باید درسال بعد انجام دهد.

پرسش:خانمی در ایّام حج از قرص استفاده کرده بعد از ایّام عادت یا در ایّام عادت لکّه های خون می‌بیند آیا می‌تواند طواف حج و یا عمره را انجام بدهد یاخیر؟

پاسخ: اگر تا سه روز مستمر بوده نمی‌تواند طواف کند.