پرسش: حکم خریدن ماشین به صورت قسطی چیست ، بسیاری از شرکتهای اتوموبیل و نماینده های رسمی شرکتها که اتومبیل های جدید و کارکرده را به صورت قسطی به مشتریان می فروشند ، هنگامی که مشتری اقدام به خرید قسطی می کند این شرکت ها یا نمایندگی ها درخواست او را به وام دهندگانی که با انها داد و ستد دارند می دهند که غالب وام دهنده ها بانک ها و شرکت های بیمه هستند واین شرکت ها به نوبه خود بر اساس مدت زمان بازپرداخت وام ، نسبتی از سود بر این وام ها می گیرند ، و به صورت طبیعی در صورت عدم بازپرداخت اقساط در مدت زمان تعیین شده دیرکرد بابت تأخیر از مشتریان می گیرند .
مقدار سود را بر اساس عوامل مهمی تعیین می شود مانند گردش مالی مشتری یا مقدار درآمد او و یا تأخیر نداشتن در پرداخت اقساط، به صورت طبیعی مقدار سودی که کارمندی که حقوق معینی دارد می پردازد ۴% ، ۳.۵% ، و یا ۵% است ، و یا بیشتر یا کمتر از این مقدار ، خریدن ماشین با کیفیت ذکر شده چه حکمی دارد ؟
مقدار سود را بر اساس عوامل مهمی تعیین می شود مانند گردش مالی مشتری یا مقدار درآمد او و یا تأخیر نداشتن در پرداخت اقساط، به صورت طبیعی مقدار سودی که کارمندی که حقوق معینی دارد می پردازد ۴% ، ۳.۵% ، و یا ۵% است ، و یا بیشتر یا کمتر از این مقدار ، خریدن ماشین با کیفیت ذکر شده چه حکمی دارد ؟
پاسخ: اگر مقصود این است که وام دهندگان ابتدا ماشین را از نمایندگی ها می خرند و سپس آن را به صورت قسطی به مشتری می فروشند و نسبت سود را جزئی از ثمن معامله قرار می دهند این خرید و فروش صحیح است ، بله قراردادن جریمه دیرکرد به ازای تأخیر در پراخت اقساط حرام می باشد .
و اگر مقصود این است که شرکتها یا نمایندگی های خودرو ، خود اقدام به فروش ماشین به مشتری می کنند و در مقابل ، وام دهندگان قیمت ماشین را به سازندگان خودرو یا نمایندگی های آن می پردازند ، و از مشتری ماشین به طور اقساط پول بیشتری می گیرند حرام است.
و اگر مقصود این است که شرکتها یا نمایندگی های خودرو ، خود اقدام به فروش ماشین به مشتری می کنند و در مقابل ، وام دهندگان قیمت ماشین را به سازندگان خودرو یا نمایندگی های آن می پردازند ، و از مشتری ماشین به طور اقساط پول بیشتری می گیرند حرام است.
۲پرسش: آیا خرید مجسمه آدمی و برهنه اعم از مجسمه زن و یا مرد جایز است ؟ و خرید مجسمه و تندیس حیوانات که برای زینت می تراشند چه طور است ؟
پاسخ: دومی بی اشکال است اما اولی اگر ترویج فساد باشد ، جایز نیست .
۳پرسش: آیا جایز است در یک مغازه قصّابی که گوشت خوک می فروشد کار کرد؟ حتی در این حد که مسلمانی به یکی از کارگرانش دستور بدهد که به فلان مشتری گوشت خوک بده؟
پاسخ: فروش گوشت خوک حتی برای کسانی که آن را حلال می انگارند جایز نیست و فرق نمی کند با واسطه و یا بی واسطه باشد و اما بدون فروش و فقط در اختیار گذاشتن گوشت خوک برای کسی که آن را حلال می داند آن هم اشکال دارد و احتیاط واجب ترک آن است.
۴پرسش: آیا فروش گوشت خوک برای یهود و نصاری و به طور کلی اهل کتاب که آن را حلال می پندارند، جایز است؟
پاسخ: کسب و کار با گوشت خوک به طور کلی جایز نمی باشد.
۵پرسش: در کشورهای غربی خرید وفروش سگ ،بازارویژه ای وجود دارد آیا خرید و فروش سگ فقط برای مأنوس شدن و زندگی همراه آن، جایز است؟
پاسخ: جایز نیست.
۶پرسش: آیا جایز است از مغازه هایی خرید کرد که آنها قسمتی از سود کار خود را برای کمک به اسراییل اختصاص داده اند؟
پاسخ: جایز نیست.
۷پرسش: آیا کفش ساخت ایتالیا نجس است ؟ و آیاخرید و فروش آن بلا مانع است ؟
پاسخ: استفاده و خرید و فروش آن اگر احتمال تذکیه حیوان را می دهید اشکال ندارد.
۱۰پرسش: فروش غذا با گوشت ذبح غیر اسلامی به آنها در رستوران چه حکمی دارد؟
پاسخ: فروش بنابر احتیاط واجب جایز نیست وگرفتن پول جایز است.
۱۱پرسش: لطفا بفرمائید ایا فروش گوشت گراز به کشورهای غیر مسلمان جایز است یا خیر؟
پاسخ: فروش آن جایز نیست ولی گرفتن پول از کافر به عنوان استنقاذ اشکال ندارد البته اگر این مستلزم تقدیم گوشت گراز باشد به احتیاط واجب جایز نیست.
۱۲پرسش: اگر در مراسماتی چون ازدواج که برای مرد انگشتر طلا خریداری میشود مرد طلای خریداری شده را بپذیرد وبعد آنرا بفروشد پولی که از فروش انگشتر بدست می آورد آیا حلال است یا حرام؟ ضمنا بدست کردن حلقه طلا برای امتحان اندازه بودن یا نبودن ایراد شرعی دارد یا ندارد؟
پاسخ: می توانید پول را در مقابل نگین آن بگیرد ومجرد اندازه گرفتن پوشیدن شمرده نمی شود.
۱۵پرسش: خرید ونواختن آلت موسیقی گیتار که به استفاده در مجالس عیاشی نباشد چگونه است ؟
پاسخ: خرید آلات مختص به موسیقی لهوی جایز نیست وهمچنین نواختن آن هم به کیفیت لهوی جایز نیست .
۱۶پرسش: آیا خریدن غذا ( سیب زمینی یا برنج پخت شده ) از یک فرد مسیحی حلال است یا حرام ؟
پاسخ: حلال است .
۱۷پرسش: اینجانب در منطقه ای در انگلیس تحصیل می نمایم و متاسفانه در این منطقه به هیچ وجه دسترسی به گوشت حلال و قصابی مسلمان نیست طبق نظر جناب عالی آیا بنده می توانم از گوشت مرغ یا گاوکه در رستوران دانشگاه طبخ می گردد استفاده نمایم ؟
پاسخ: جایز نیست و می تواند از گوشت ماهیهای پولک دار استفاده بکنید .
۱۸پرسش: تبلیغات برای فروش مواد غذایی به مردم تا چه حد جایز است؟
پاسخ: تا حدی که دروغ و غش در معامله نباشد.
۱۹پرسش: آیا قرار دادن جایزه مانند اسباب بازی ـ جاکلیدی و کارت اینترنت و… در بسته های تخم مرغ جهت فروش جایز است؟
پاسخ: اشکال ندارد.
۲۲پرسش: آیا خرید فروش مواد آتش بازی همچون سیگارت وفشفشه که در مغازه ها نیز خرید وفروش می شود حلال است ؟
پاسخ: خرید وفروش آن اگر بر خلاف قانون باشد جایز نیست.
۲۳پرسش: آیا خریدن کتابی که بدون اجازه مؤلف آن تکثیر شده برای مطالعه درسی اشکال دارد؟
پاسخ: خرید آن اشکال ندارد.
۲۵پرسش: بعضیها برای فروش کالاهای خود بصورت اقساطی از فرمول ۲۴۰۰/ درصد*(۱+ مدت)* وام= سود استفاده می کنند ایا این فرمول شرعی است؟
پاسخ: فروش کالا به صورت قسطی بیشتر(که اضافه به صورت قطعی معلوم شده است) اشکال ندارد.
۲۶پرسش: عده ای برای محاسبه قیمت فروش اجناس بصورت قسطی به مشتری از فرمولهای خاصی استفاده می کنند.آیا این نوع فروش صحیح است؟
پاسخ: اگر قبل از فروش قیمت کالا ولوبه صورت قسطی معین شود اشکال ندارد.
۲۷پرسش: با توجه به این که از کامپیوتر میتوان هم در مورد دینی و علمی و هم میتوان درزمینه گناه از آن استفاده کرد ،کسب ودر آمد در زمینه فروش این محصول(کامپیوتر) چه حکمی دارد ؟
پاسخ: فروش آن محصول جایز است .
۲۸پرسش: آیا به دام انداختن پرندگان از روی پشت بام و فروش آنها اشکال دارد ؟
پاسخ: اگر ملک کسی نباشد اشکال ندارد .
۲۹پرسش: با توجه به اینکه چرم وارداتی از خارج کشور حکم نجاست را دارد آیا فروش کفش چرم وارداتی از خارج کشور اشکال دارد؟
پاسخ: اشکال ندارد در صورتیکه احتمال قابل توجهی بدهید که ذبح کرده اند آن پوستها محکوم به طهارت است.
۳۰پرسش: به خاطر ماموریت شوهرم درآمریکا در محله یهودی نشین زندگی میکنیم و همه یهودی هستند آیا برای ما اشکال ندارد از این مغازه ها خرید می کنیم و دیگر اینکه در فروشگاه ها مواد گوشتی با مارک حلال موجود میباشد ایا صرف نوشته ما می توانیم از آنها مصرف کنیم یانه ؟
پاسخ: اگر به دولت صهیونیزم کمک مؤثری نمیکنند اشکال ندارد .
مجرد نوشته کافی نیست باید اطمینان به صحت آن پیدا کنید .
مجرد نوشته کافی نیست باید اطمینان به صحت آن پیدا کنید .
۳۱پرسش: ایا خریدن صد هزار تومان به صد و ده هزار تومان درست است ؟
پاسخ: نقدا مانعی ندارد و به احتیاط واجب از فروش مدت جایز نیست
۳۲پرسش: خرید مواد از شخصی که از درآمد حاصل مالیات به دولت مسیحی نمی دهد چه حکمی دارد ؟
پاسخ: اشکال ندارد .
۳۵پرسش: اگر در کشوری کفر کالائی خریده باشم و بدلیل بی توجهی اشکالی برای آن ایجاد کرده باشم در صورتی که اولا کالا گارانتی دارد و دوما اشکال ایجاد شده از طرف خودم بوده چه باید بکنم؟
آیا پس بدهم و از گارانتی که مربوط به اشکالات احتمالی خود کالاست استفاده کنم یا خیر؟
آیا پس بدهم و از گارانتی که مربوط به اشکالات احتمالی خود کالاست استفاده کنم یا خیر؟
پاسخ: در این صورت نمی توانید کالای یاد شده را برگردانید.
۳۶پرسش: قصد خرید جنسی را برای یکی از دوستانم را دارم و قرار است که ایشان که مبلغ را در یک چک برای پنج ماه بعد بدهد آیا جایز است که ماهی سه درصد ازایشان سود دریافت کنم ـ در صورت وجود اشکال لطفاً بفرمایید چگونه می توان سود پول خویش را نیز محاسبه کنم؟
پاسخ: می توانید آن جنس را برای خود بخرید و به طرف با سود مورد نظر بصورت قسطی بفروشید.
۳۷پرسش: اگر افرادی جنسی را می آورند که من بفروشم ولی از قیمت آنان مشکوک می شوم تحقیق لازم است یا خیر ؟
پاسخ: لازم نیست .
۳۸پرسش: اگر ساختمان در حال احداث را بفروش برسانیم و پول آنرا مقداری چک و بقیه را در مدت معین بنحو قسط پرداخت نماید صحت آن چگونه است ؟
پاسخ: معامله مذکور از اصل باطل است زیرا مبیع در خارج وجود نداشته بلکه بصورت کلی در ذمه بوده است و شرط صحت بیع کلی در ذمه این است که ثمن آن فی المجلس قبض و اقباض شود . و اگر بعض آن قبض شود نسبت به همان مقدار صحیح است در حالیکه در مورد سوال مقداری که قبض شده است نیز به صورت چک بوده و این بیع دین به دین است و صحیح نیست .
۳۹پرسش: اگر جنسی را بفروشد با تاخیر ثمن بمدت معین ، اگر بعد از آن تاخیر شود آیا آن جنس ملک مشتری است یا بایع ؟
پاسخ: مال مشتری است . اما بایع حق خیار تخلف شرط دارد .
۴۰پرسش: اگر زمینی را با دو قسط بفروشد و قسط دومی آن یکسال بعد از فروش باشد و مشتری تخلف کند حکم چیست ؟
پاسخ: بیع صحیح است ولی خیار فسخ معامله دارد .
۴۲پرسش: فروش کاه بدون وزن آیا صحیح است یا خیر ؟
پاسخ: اگر متعارف در خرید و فروش آن تعیین مقدار با مشاهده است کافی است . و بهر حال اگر مصالحه کنند اشکالی ندارد .
۴۳پرسش: اگر اهل قریه زمینهای موات را بین خود تقسیم کند آیا این زمینها را حق فروش دارند در حالیکه احیاء نشده است و بیع آنان چگونه است ؟
پاسخ: با تقسیم مالک نمی شود و بیع صحیح نیست .
۴۴پرسش: زمینی که دارای درخت بوده فروش رفته و درختها قید نشده است ، و بایع منکر فروش درختهاست و مشتری عدوانا متصرف شده است و در قولنامه قیدی نسبت به درختها وجود ندارد آیا درختان جزء مبیع است یا خیر و در صورت تصرف ضمان دارد یا خیر ؟
پاسخ: اگر درختها را جزء مبیع قرار نداده اند و متعارف در آنجا هم چنین نبوده است که هر کس زمین را بفروشد درخت هم جزء آن است در این صورت درخت جزء مبیع شمرده نمی شود . و در ضمن عدم متمول بیع ضامن است .
۴۵پرسش: اگر جنسی را بخرد که به آن خمس یا زکات تعلق گرفته باشد در این صورت باید به مقداری بخرد که بمقدار آن حقوق نزد بایع بماند یا اگر تمام را خرید با احتمال اینکه او حقوق را می دهد کفایت می کند یا اگر تمام را خرید و احتمال دادن آن بعد از بیع بدهد کافی است و یا اگر تمام را خرید و علم داشت اورا پرداخته نکرده و نمی کند ، حکم او در این صورت چیست ؟
پاسخ: در همه صور بیع صحیح است و بر مالک است که خمس و زکات آن را از مال دیگر خود بپردازد . ولی در مورد زکات اگر مشتری یقین داشته باشد که بایع زکات را نمی پردازد باید خود زکات سال را بپردازد ، و اگر از طرف بایع فریب خورده باشد می تواند از او مطالبه کند .
۴۶پرسش: اگر برای حلوا درست کردن مثلا از نانوائی ۳ کیلو آرد بخریم آیا اشکال دارد ؟
پاسخ: اگر خلاف مقررات نباشد اشکال ندارد .
۴۷پرسش: حکم خرید و فروش و ساخت و استماع به نی چیست ؟
پاسخ: اگر از آلات موسیقی حرام باشد ساخت و استفاده و آموزش و معامله با آن حرام است و اگر مشترک باشد ساخت و معامله با آن اشکال ندارد و استفاده و آموزش روش غیر محرم آن جائز نیست .
۵۰پرسش: آیا خرید پول و نگهداری آن برای افزایش سود (ارزش) پول محل اشکال است یا خیر ؟
پاسخ: اشکال ندارد .
۵۲پرسش: آیا معاملات با هرگونه شرکت هرمی یا شبکه ای و کار کردن در آنها صحیح است ؟
پاسخ: آقا (مد ظله) در مورد چنین شرکتهایی و کار در آنها اظهار نظر نمی فرمایند، و مکلف در این مسأله می تواند به مجتهد اعلم بعدی رجوع کند.
۵۴پرسش: در کشوری اشخاصی وسائلی می فروشند که معلوم نیست مسروقه است یا نه، آیا خرید از آنها جائز است ؟
پاسخ: اگر مسروق مِنهُ و سارق کافر باشند اشکال ندارد .
۵۵پرسش: نظر حضرت عالی در باره کسی که در کشور کفر شراب می فروشد چیست ؟
پاسخ: فروختن مشروب مطلقاً حرام است.
۵۷پرسش: آیا فروش لوازم آرایش زنانه توسط مرد جایز است ؟
پاسخ: فی حد ذاته مانعی ندارد مگر ترس وقوع در حرام باشد که حرام است .
۵۸پرسش: در باب احکام معاملات آیا خود چکهای بانکی (دسته چکها) قابل خرید و فروش کردن هستند . مثلا آیا می توان ۱۲ چک تاریخ دار صد هزار تومانی رابه مبلغ یک میلیون تومان خریداری کرد ؟
پاسخ: فروختن مالی که در ذمه دیگران است چه بانک باشد و چه اشخاص حقیقی به قیمت کمتر و نقدی مانعی ندارد .
۵۹پرسش: منظور از عقود شرعی چه عقودی است؟
پاسخ: مراد همان معاملاتی است که معمولاً بین مردم رائج است. (مثل خرید و فروش، اجاره، مضاربه، قرض، ضمان و غیره) که شرایطی را که شرع معین نموده است دارا باشد.
۶۰پرسش: فروش نسیه می تواند فروشنده صریح به مشتری بگوید نقد فلان مبلغ اما غیر نقد با تأخیر مثلاً دو ماه می شود فلان مبلغ؟
پاسخ: با این کیفیت صحیح است ولی اگر سر موعد نتوانست بیاورد نمی تواند از ایشان دیرکرد مطالبه کند.
۶۱پرسش: در مورد خرید و فروش پول (صرفی) نظر خود را اعلام فرمایید. حکم کسی که نزد آنان کار می کند چیست؟ آیا تلاش برای درآمد بیشتر صاحبکار جایز است؟
پاسخ: صرافی نقدی مانعی ندارد و همچنین نسیه ای با اختلاف پول.
۶۲پرسش: من در آمریکا زندگی می کنم و طبق قانون آمریکا اگر یک رستوران مشروبات الکلی نفروشد مردم می توانند مشروب خود را با خود به رستوران ببرند. سؤال این است که آیا شرعاً اجازه داریم که یک رستوران با این اوصاف تأسیس کنیم، در ضمن مصرفی گوشت ذبح اسلامی خواهد بود؟
پاسخ: مانعی ندارد.
۶۳پرسش: ما در دانمارک زندگی می کنیم. میخواهیم یک رستوران بخریم که در آن باید غذاهای غیر اسلامی تهیه شود. آیا به نظر شما اشکال دارد یا خیر؟
پاسخ: خرید رستوران مزبور فی حد نفسه مانعی ندارد.
۶۴پرسش: خرید و فروش اینترنتی جایز است یا خیر؟
پاسخ: اگر منظور شما این است که دو نفر از طریق اینترنت مستقیماً خرید و فروش را انجام دهند، اینگونه معامله صحیح است و اشکالی ندارد.
۶۵پرسش: برادر من چندی پیش یک سکه قدیمی را پیدا کرده است حالا می تواند این سکه را بفروشد؟
پاسخ: اگر در جایی پیدا کرده که احتمال اینکه ملک یک مسلمان باشد احتمال قوی نیست می تواند بفروشد.
۶۶پرسش: اگر پس از اعلام فسخ جهت رد ثمن و استرداد مبیع به مشتری مراجعه نکند حق استرداد مبیع تا چه زمانی برای او باقی است؟
پاسخ: حق او از بین نمی رود.
۶۷پرسش: اگر قدرت بر رد ثمن نداشته باشد می تواند عین مبیع را قهراً از مشتری مسترد و عند الاستطاعة ثمن آن را بپردازد؟
پاسخ: می تواند.
۶۹پرسش: می تواند در حضور اشخاص مورد وثوق خود بدون اینکه به مشتری اطلاع دهد معامله را فسخ کند؟
پاسخ: می تواند.
۷۱پرسش: عده ای هستند که بورس شغل آنها می باشد . آنها به مطالعه وضعیت شرکتها به این نتیجه می رسند که ارزش سهام شرکتی بالا خواهد رفت و لذا اقدام به خرید سهام آن شرکت می کنند و بعد از گران شدن سهام آن شرکت با فروش سهام سود می کنند . با توجه به نوسانات بازار گاهی سودهای کلانی می کنند البته گاهی نیز ضررهای کلانی می کنند . اگر ما سرمایه مان را دراختیار این اشخاص قرار دهیم پولی که از این راه به دست می اید چه حکمی دارد ؟
پاسخ: اشکال ندارد مگر اینکه سهام شرکتهای معامله با محرمات یا بانکهای ربوی باشد .
۷۳پرسش: گوشت مرغ که الان در بازار هست آیا حلال است یا نه چون ما پرسیدیم و فهمیدیم که فقط در ذبح اولین مرغ بسم الله الرحمن الرحیم میگویند و بقیه بدون بسم الله ذبح می شود همچنین گوشت گوسفند را . و اصلا برای ما مقدور نیست که برویم گوسفند یا مرغ زنده بگیریم و خودمان ذبح کنیم چه راه حلی برای ما دارید ؟
پاسخ: می توانید آنها را از بازار خریداری کنید .
۷۴پرسش: آیا خریدن بن کتاب به قیمت کمتر صحیح است ؟
پاسخ: اگر مخالف شرط در ضمن عقد هبه نباشد مانعی ندارد .
۷۵پرسش: سود متعارفی که از فروختن قطعه ای جایز و حلال می باشد چند درصد است ؟
پاسخ: در شرع درصد خاصی معین نشده است و مربوط به توافق طرفین است .
۷۶پرسش: از کسی مبلغ زیادی قرض الحسنه گرفته ام بمدت یک ماه که جنسی را خرید و فروش کنم . آن شخص به هیچ عنوان سود و یا بهره از من نخواسته است . در صورتیکه من با خرید و فروش آن جنس (خودرو) نه سود کنم و نه ضرر آیا می توانم بدون خبر او هدیه یا مبلغی تشکر بپردازم ؟ آیا راه تشکر دیگر شرعی که در آن هدیه ای باشد وجود دارد ؟
پاسخ: جایز بلکه مستحب است .
۷۷پرسش: در رساله توضیح المسائل آمده است ( اگر چیزی را که می شود استفاده حلال از آن ببرند به قصد این بفروش که انرا در حرام مصرف کنند مثلا انگور را به این قصد بفروشد که از آن شراب تهیه نمایند معامله آن حرام بلکه بنابر احتیاط باطل است ). حال سوال بنده اینست اگر شخصی چیزی را مثل ضبط صوت تلویزیون و خدمات اینترنتی تهیه نمود و در هنگام خرید استفاده حرام از آن هم مدنظرش بوده ولی پس از مدتی پس از این خرید (پرداخت وجه کالا تحویل کالا و مدتی مصرف ) توبه نمود و تصمیم گرفت که دیگر استفاده حرام از آن نکند معامله صورت گرفته چگونه است آیا این مال و یا وسیله و یا اشتراک خدمات مال او می باشد و می تواند در او تصرف کند ؟
پاسخ: معامله صحیح است .
۷۸پرسش: حکم خرید کالا از کشورهایی که بصورت مستقیم و یا غیر مستقیم از اسرائیل حمایت می کنند چیست؟
پاسخ: اگر شرکت سازنده کالا به اسرائیل کمک نکند اشکال ندارد.
۸۰پرسش: نظر حضرتعالی درباره مغازه هایی که به فروش می رسد و مالک هنگام فروش طبقه فوقانی را برای خود شرط می کند اما در رابطه با طبقه تحتانی صحبتی نمی شود اگر خریدار بعداً خواسته باشد زیرزمین بسازد حق با مالک قبلی است یا مالک فعلی؟
پاسخ: اگر زمین را فروخته باشد حق تصرف ندارد و اما اگر فقط سرقفلی مغازه را فروخته باشد که این در واقع فروش نیست میتواند طبقه تحتانی را بسازد ولی باید تصرف در طبقه همکف با رضایت مستأجر باشد.
۸۱پرسش: حکم خرید اوراق مشارکت چیست ؟ آیا سودی که دولت پرداخت می کند حلال است وگیرنده آن مالکش می شود؟
پاسخ: اگر شرکت در طرحهای سودآور باشد، حلال است.
۸۲پرسش: در مورد فروختن گوشت حرام آیا کار کردن در مکانی مثل ( مکدونالد ) که یک رستوران آمریکایی است و گوشت حرام می فروشد جایز است ؟
پاسخ: کار کردن در آنجا اشکال ندارد ولی بنابر احتیاط واجب تقدیم گوشت خوک به کسانی که آن را می خورند جایز نیست و به هر حال بیع او جایز نیست و بنابر احتیاط واجب فروش گوشت غیر مذکی هم جایز نیست .
۸۳پرسش: حکم معامله با یهودیان و مسیحیان و کلا کفار اهل کتاب و غیر کتابی را وضعا و تکلیفا بیان نمایید؟
پاسخ: اشکال ندارد.
۸۴پرسش: در معامله نسیه اگر مشتری ثمن را نپردازد آیا فروشنده امکان فسخ معامله را دارد ؟ جواب را در دو فرض وجود شرط ضمن عقد ( مثلا ضمن عقد بگوید اگر ثمن را تا فلان زمان ندهی موجب خیار است) و عدم آن بفرمایید؟
پاسخ: فروشنده در هر دو فرض می تواند عقد بیع را فسخ کند.
۸۵پرسش: آیا پرورش قورباغه به منظور صادرات به ممالک دیگر جایز است؟
پاسخ: صادر کردن آن به ممالک کافره مانعی ندارد.
۸۶پرسش: آیا فروش نقدی یک جنس به یک فرد و بلا فاصله خرید اقساطی همان جنس از همان شخص و پرداخت سود بر روی اقساط آن جنس اشکال شرعی دارد یا خیر؟
پاسخ: اگر بیع جدی باشد و در ضمن ِ بیع ِ اول بیع ِ دوم شرط نشود اشکال ندارد.
۸۷پرسش: اینکه یک فرد شغلش فقط این باشد که جنسش را اَقساطی بفروشد و از سودی که در مدت چکها می برد ارتزاق کند آیا این شغل اشکال شرعی ندارد؟
پاسخ: مانعی ندارد.
۸۸پرسش: آیا فروش چک با مبلغ پایین تر از بهای آن مثلا ً چند ماه آینده آن اشکال شرعی ندارد و آیاحلال است یا حرام؟
پاسخ: اگر چک به اِِِِِِِِِِِزاء طلبی باشد که صاحب چک از دیگران دارد فروش آن به نقد اشکال ندارد.
۸۹پرسش: آیا کشیدن سود بر روی قیمت جنسی که به صورت اقساط به فروش می رسد حلال است ؟
پاسخ: اگر با ملاحظه سود، قیمت فروش معین شود و با قیمت تعیین شده فروخته شود مانعی ندارد.
۹۱پرسش: آیا فروشنده باید عیب موجود در کالا را به خریدار بگوید؟ در صورتی که نگوید حکم عمل وی و معامله چه خواهد بود؟
پاسخ: اگرچه مخفی کردن عیب جایز نیست ولی اظهار آن هم لازم نیست ولی اگر عیب را نگفت و بعدا متوجه شود خریدار حق فسخ معامله را دارد.
۹۲پرسش: من در کشور کانادا زندگی می کنم و می خواستم بپرسم : مطمئن هستم در این شهر مسلمانان زیادی زندگی می کنند و مشغول به کار هستند آیا در این صورت حتما باید مطمئن شوم بخاطر گوشتی که می خورم که آیا صد درصد ذبح اسلامی شده یا نه؟
پاسخ: می توان در آن بلاد از مسلمانی که گوشت را برای خوردن عرضه می کند یا می فروشد گوشت خریداری نمود.
۹۳پرسش: خریدن و نگهداری ماهواره جایز است؟
پاسخ: اگر بیم کشیده شدن خود یا بعضی از افراد خانواده خود به استفاده آن در حرام باشد (مانند نگاه کردن به فیلم های برهنه یا نیمه برهنه) نگه داری آن جایز نیست.
۹۴پرسش: خرید و فروش و یا استعمال فرچه مسواکی که از موی خوک فراهم شده است جایز است؟
پاسخ: خرید و فروش و حتی استعمال آن جایز است اما دهان بدان وسیله آلوده و نجس می شود و با بیرون آوردن و بر طرف کردن بقایای آن فرچه، دهان نیز پاک می شود.