پرسش: آیا استفاده از لوازم آرایش مثل ژل مو و غیره لوازم آرایشی که مخلوط الکول باشد آیا پاک است یانجس در صورتی که ما نمیدانیم چند فیصد هست و چگونه ..میتوانیم بعد از استفاده آن همرایش نماز بخوانیم و یا خیر ؟

پاسخ: الکل مست کننده نجس است و باید تحقیق کنید. بعد از تحقیق اگر ثابت نشد که نجس است حکم به طهارت می شود.

پرسش: من در یک کشوری هستم که بر از کافر هستند؟
نشستند وبر خاستند و حرف زدند وزنده گی چی حکمی دارد؟

پاسخ: اگر تحت تأثیر آنها قرار نگیرید زندگی و رفت و آمد با آنها اشکال ندارد؛ ولی آنها نجس هستند، دست دادن با رطوبت بدن اشکال دارد همچنین خوردن غذا در ظرفهای آنان نیز جایز نیست.

پرسش: خانواده ای مسلمان تقریباً یک سال یکشنبه ها به کلیسا می رفت و همیشه می گفتند مسیحیان بهتر از مسلمانان هستند و از کمک های آنان بهره مند می شدند.
حالا دو ماه است که نمی رود. آیا خوردن غذای آنها برای دیگران جایز است حتی اگر به صورت نذری باشد؟

پاسخ: اگر توبه کرده باشند محکوم به طهارت هستند وخوردن غذای شان اشکال ندارد.

پرسش: حکم معاشرت با غیر مسلمانان چیست؟ آیا کسانی که در کشورهای غیر اسلامی زندگی می کنند؛ می توانند از غذاها غیر گوشتی آنها استفاده کنند یا با آنها داد و ستد داشته باشند.

پاسخ: کفار نجس هست، غذا و ظروف اگر با رطوبت به بدن آنها تماس نگرفته باشد، آن غذا و ظروف پاک است؛ در غیر این صورت باید اجتناب کرد، روغن حیوانی در حکم گوشت حیوان است؛ اگر ذبح شرعی آن احراز نشده باشد نجس است؛ همچنین غذاهای غیر گوشتی آنها اگر ملوث با چربی نجس یا ظرف نجس باشد حرام است؛ اما داد و ستد با آنها در صورتی که مفسده نداشته باشد اشکال ندارد.

پرسش: من مدت دو سال هست که در یک رستورانی کار میکنم که یک یا بیش همکار هندی از جنس هندو دارم و ایشان وظیفه اشبزی دارد حتی در ماه رمضان المبارک که عده ای از خییرین از رستورانت ما افطار صائم تهیه میکند ایشان (اشبز هندو) غذای ما را اماده میکند. حکم شرعی در این باره چیه ؟

پاسخ: اگر مسلمان نباشند محکوم به نجاست هستند اگر غذا با بدنهای آنها با رطوبت ملاقات کند نجس می شود.

پرسش: بعد از بول اگر رطوبتى مانند منى خارج شود آیا حکم بول را دارد و یا حکم منى را دارد که موجب غسل میشود؟

پاسخ: منى سه تا نشانه دارد : 1 – هنگام خروج همرا با لذت است.2 – هنگام خروج جهش دارد.3 – بعد ازخروج آن بد ن سست مى شود.اگر این نشانه ها را نداشته باشد منى نیست.

پرسش: اگر هنگام استبراء آب لعاب دار تیره رنگ خارج شود نجس است یا پاک؟

پاسخ: آب که در هنگام استبراء بیرون مى آید به خاطر مخلوط بودن با بول نجس است واگر یکى از نشانه هاى منى را نداشته باشد منى نیست.

پرسش: کسى درخواب محتلم می شود و منى از او خارج نمى شود اما در هنگام استنجاء یا استبراء آبى تیره رنگ به رنگ بول از او خارج مى شود چه حکمى دارد؟

پاسخ: اگر علامت هاى منى را نداشته باشد منى نیست.

پرسش: استخدام کافر براى کارهاى منزل چه حکمى دارد؟

پاسخ: استخدام کافر جایز است به شرط اینکه دست و بدن تر کافر با چیزهایی که طهارت در آن ها شرط است تماس پیدا نکند اما اجتناب از استخدام آنها بهتر است.

پرسش: پنیرهایی که درکشورهاى غیر اسلامى تولید مى شود، با آن که علم داریم که از پنیر مایه گوساله، بره یا بزغاله تهیه شده است خوردن این پنیرها چه حکمى دارد؟

پاسخ: این نوع پنیرها محکوم به نجاست نیست مگر اینکه علم به نجاست ان باشد.

پرسش: گر غذاى پاک و حلالى را کافر پخته کند و شک شود که دست و بدن آشپز کافر با غذا تماس پیدا کرده است یا نه، غذاى یاد شده پاک است یا نجس؟

پاسخ: اگر علم به تماس نباشد پاک است اما این فرض بعید است که در طول آشپزى دست و بدن کافر با غذا تماس پیدا نکند.

پرسش: کفش ها و لباس هاى دسته دوم (لیلامى) که از خارج وارد مى شود چه حکمى دارد؟

پاسخ: لباس هاى لیلامى در صورت عدم علم به نجاست آن پاک است اما کفش وکت جرمى محکوم به نجاست است.

پرسش: برخى از کشورهاى غیر اسلامى از کشورهاى اسلامى چرم مى خرند و آن را با چرم تولیدى خودشان مخلوط مى کنند و کفش تولید مى کنند و معلوم نیست که کفش هاى خارجى که به کشورهاى اسلامى وارد مى شود از کدام نوع چرمهاى یاد شده است.پوشیدن این نوع کفش ها چه حکمى دارد؟

پاسخ: اجتناب از همه آنها واجب است.

پرسش: پوشیدن کفش هاى چرمى که در کشورهاى غیر اسلامى تولید مى شود چه حکمى دارد؟

پاسخ: اگر با چرم صنعتى تولید شده باشد محکوم به طهارت و اگر با چرم حیوانى تولید شده باشد باید از آن اجتناب شود.

پرسش: با سلام خدمت معظم اله من در کشور سوئد زندگی می کنم مردم اینجا تقریبا هشتاد درصدش مسیحی هستند و بقیه هم بی دین و دین های دیگر. از نظر اسلام چه کسانی نجس هستند؟ به مسیحیان و کسانی که دارای کتاب آسمانی هستند می شود نجس گفت؟

پاسخ: کفّار نجس هستندچه کتابی و چه غیر کتابی فرق بین کتابی وغیر کتابی به نظر اینجانب نمی باشد.